platon1980 platon1980 skrev:
Väldigt billigt. Men skruv ska det vara ändå. Och det är lite skumt skarvat.
S Sylvek skrev:
Isf tycker jag du ska vara mer än nöjd,
Exakt min tanke. Har aldrig förstått folk som säger att är det billigt så måste man göra ett dåligt jobb eller dålig produkt, jag tycker inte det är rimligt. De var de som offererade mig, och ibte jag som prutat priset liksom...

Förstår inte varför dom endast satt dit en skruv, till och med på slutet på trallen, vänster skarv på bild 4 är nästan hälften med bara en skruv.

Y Yehaw skrev:
Förstår inte varför dom endast satt dit en skruv, till och med på slutet på trallen, vänster skarv på bild 4 är nästan hälften med bara en skruv.
Ja jag med, den frågan har jag också ställt och väntar på svar... Det ser ut så på många ställen, vissa reglar är brädorna ej I skruvade i alls, andra med två skruvar och ytterligare en del ned bara en skruv...

Kanske bara ville spara in på skruvar.....

optimum
Köper virket på lågprishandeln och slarvar med skruvandet samt en del andra brister. Verkar skumt.

Var det personal med utländskt ursprung du använde eller så kallade "Irländska asfaltsläggare" ?
Då kanske du inte ska bråka med kvalitetsdetaljer.

Vanligtvis köper seriösa firmor virket på en seriös byggvaruhandel med bra kvalitet på virket och har oftast priser via rabatter som ligger under lågprisfirmorna.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Många småfel och det ser absolut inte fackmannamässigt ut. Är väl för att undvika just sådant man anlitar en hantverkare? Ser värre ut än min egna första altan jag byggde. Detaljerna har ju nämnts tidigare här i tråden.

Ett par reflektioner:

1. Hade ni ingen dialog kring hur den skulle byggas och se ut? Det handlar förväntning kontra utfall. Pratade ni i termer om att bygga så billigt men ändå funktionellt som möjligt eller pratade ni detaljer som exempelvis skarvar och fris/ram? Om ni liksom inte är överens om lägstanivån blir det besvärligt när du sedan är missnöjd.

2. Jag förstår inte hur man som hantverkare kan lämna bygget med vissa av dessa fel. Oavsett om man är billig så ska det väl i alla fall undvikas större irriterande saker. Visst, även den bästa kan glömma en skruv här och där men när det syns att vissa av sakerna är nödlösningar så blir man ju ledsen för deras skull. Är de inte rädda om ryktet?

3. Det blir mer och mer tydligt att det gäller att välja hantverkare med omsorg som man vet är bra alternativt bygga själv.

M mickeselvin skrev:
Många småfel och det ser absolut inte fackmannamässigt ut. Är väl för att undvika just sådant man anlitar en hantverkare? Ser värre ut än min egna första altan jag byggde. Detaljerna har ju nämnts tidigare här i tråden.

Ett par reflektioner:

1. Hade ni ingen dialog kring hur den skulle byggas och se ut? Det handlar förväntning kontra utfall. Pratade ni i termer om att bygga så billigt men ändå funktionellt som möjligt eller pratade ni detaljer som exempelvis skarvar och fris/ram? Om ni liksom inte är överens om lägstanivån blir det besvärligt när du sedan är missnöjd.

2. Jag förstår inte hur man som hantverkare kan lämna bygget med vissa av dessa fel. Oavsett om man är billig så ska det väl i alla fall undvikas större irriterande saker. Visst, även den bästa kan glömma en skruv här och där men när det syns att vissa av sakerna är nödlösningar så blir man ju ledsen för deras skull. Är de inte rädda om ryktet?

3. Det blir mer och mer tydligt att det gäller att välja hantverkare med omsorg som man vet är bra alternativt bygga själv.
Nej, tyvärr hade vi ingen detaljerad diskussion. Jag illustrerade vart det skulle ligga, dvs hur stort, och att det ska gå precis upp under altandörren. Vidare frågade de bara vilket typ av material vi ville ha, och vi svarade tryckimpregnerat ljust trall.

Jag bryr mig inte om en ram eller fris, för min del, har aldrig ens sett en sån lösning live på någons trådäck jag känner. Däremot bryr jag mig såklart om självklarheter och fusk, oberoende av vad de vill ha för sitt jobb. De som hantverkare har ju en större skyldighet och ansvar att förhoppningsvis ledsaga mig som okunnig kund att få alternativ och rekommendationer. Med det sagt, nej vi har inte vetat vilka detaljer vi bör lyfta och de har heller inte frågat om några detaljer.

Korrigering, jo jag sa till dem att jag inte ville ha ev skarvar samlade utan utspritt så mycket som möjligt... Är väl de som kallas att lägga brädor omlott? Tar lite längre tid iom att man måste kapa alla brädor istället för vissa, men det hade de inga invändningar emot innan de satte igång med jobbet.

Då har det hänt nya saker med trädäcket under natten... Alla skarvar med en skruv har lyft sig på motsatt sida (ibte så konstigt när jag tänker efter)

• Trädäck med lyfta skarvar och synliga skruvar i soljuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den brädan på bilden ovan kommer garanterat att spricka när de sätter dit den saknade skruven om de inte är extremt försiktiga samt förborrar för skruven.... Nytt fuktigt virke som utsätts för stark sol/värme vrider sig direkt om de inte sitter fast ordentligt.

J joksi skrev:
Nej, tyvärr hade vi ingen detaljerad diskussion. Jag illustrerade vart det skulle ligga, dvs hur stort, och att det ska gå precis upp under altandörren. Vidare frågade de bara vilket typ av material vi ville ha, och vi svarade tryckimpregnerat ljust trall.

Jag bryr mig inte om en ram eller fris, för min del, har aldrig ens sett en sån lösning live på någons trådäck jag känner. Däremot bryr jag mig såklart om självklarheter och fusk, oberoende av vad de vill ha för sitt jobb. De som hantverkare har ju en större skyldighet och ansvar att förhoppningsvis ledsaga mig som okunnig kund att få alternativ och rekommendationer. Med det sagt, nej vi har inte vetat vilka detaljer vi bör lyfta och de har heller inte frågat om några detaljer.
Ja, kritiken var absolut inte mot dig. Är man okunnig så vet man ju inte ens vad man ska fråga efter. Jag tänker bara om jag skulle vara hantverkare så skulle jag innan vi satte igång göra precis som du skriver, ledsaga kunden och landa i en plan. Om något dyker upp så har man dialog om det. Och skulle det fattas material så att jag inte kan få till en snygg lösning hade jag ordnat det och kommit tillbaka. Skulle det senare bli så att kunden ringer och säger att det exempelvis fattas en skruv hade jag bett om ursäkt och kastat mig tillbaka och åtgärdat.

Ja, kort sagt så känns det som en väldigt oseriös aktör. Göra klart skiten halvdant och åka därifrån och skicka fakturan. Att kunden sedan ska leva med det skiter de tydligen totalt i.

• Gilla
Yehaw
  • Laddar…
Jag vill nog ändå hävda att man får vad man betalar för. Låt oss säga att du betalat 25000kr. Då hade det svidit lite mer med små fel här och där

5000kr är ju väldigt billigt. Det är dugligt altandäck och kan eller hinner du inte göra det själv så är det väl helt ok.

Be dom byta spruckna brädor och när dom ändå håller på kan dom ju dra i några extra skruv.

Det var väl 5k efter rot (vilket tyder på att det inte var asfaltskillar) plus 7500 virke?

• Gilla
joksi
  • Laddar…
T Turbo123 skrev:
Jag vill nog ändå hävda att man får vad man betalar för. Låt oss säga att du betalat 25000kr. Då hade det svidit lite mer med små fel här och där

5000kr är ju väldigt billigt. Det är dugligt altandäck och kan eller hinner du inte göra det själv så är det väl helt ok.

Be dom byta spruckna brädor och när dom ändå håller på kan dom ju dra i några extra skruv.
Ja, och jag tror inte jag har hävdat något annat? De ska göra det vi kom överens om som de har prissatt, annat krusidull som är tycke och smak är redan lämnat utanför.
Jag är jättenöjd med hur det ser ut i stora drag, förutom fusket så som oskruvade brädor som lyft sig, sprickor m.m.

Om det kostar ytterligare 20k för att få tex en ram, ja då är jag glad att jag ibte valde det... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.