Hej,

har ett gästhus från sekelskiftet strax norr om Stockholm som jag måste byta tak på och jag har begärt in ett antal offerter och de börjar så smått ramla in. Det som slår mig är att jag tycker det är rätt stor variation i priset. Tänkte höra om någon gjort ungefär samma eller iallafall kan bedöma huruvida de billiga är "för billiga" dvs nåt som verkar skumt eller om det är så att de som är dyra bara råkar vara väldigt dyra.

Här är förutsättningarna:

Sadeltak med gammalt tegel, undertak är spåntak. Taket ska rivas ner till takstolarna, ny råspont, papp, läkt och nytt vittinge dubbelkupigt lertegel ska på. Takytan är ca 2x50m2, sadeltak. Takfotsplåt, nya dubbla vindskivor i trä med kopierad snickarglädje från nuvarnade vindskivor. Skorsten i nock ska få ett nytt beslag i plåt. Nya hängrännor ca 2x10m med stuprör. Allt rivningsmaterial ska bortforslas. Byggställning ingår i priset.

Jag har fått priser mellan 160.000 och 220.000 för samma jobb(inkl moms, före ROT). Det är samma typ av material etc i alla offerterna och det är icopal och lindab som används, vittinge för teglet.

Nån som har några synpunkter?

Påminner om när jag skulle byta tak. Jag tog in tre offerter och det skilje lätt 30% mellan den dyraste och billigaste. Och då var de likvärdiga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.