Trist :(, varit med om samma sak när dom la om mitt plåttak, papp, mm

Fick nog en 180 bilder på fel och kontaktade en besiktningsman. Han sa bara en mening till takläggaren.... "när gör ni om det"

Det räckte. Dom fick riva ner hela plåttaket, läkten och pappen å börja om från början.

Ge dig inte, det finns ingen räddning för ditt tak, bara göra om. Se till dom tar dit en riktig plåtslagare också för allt plåtarbete ser ut som skit tyvärr...

• Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Nocktätningen är inte nedtryckt ordentligt heller, ska följa pannornas form.
S Elsamimmi skrev:
Nocktätningen sitter ju inte ens fast. Ser ut att behöva byta hantverkare...
En av många punkter på åtgärdslistan jag skickade till berörda parter... Med tanke på vad som skrivs här i tråden börjar det ju kännas som att det är att sila mygg och svälja kameler, dock... 😔

• Ledsen
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Det är många fel på utförandet. Ta dit en opartisk besiktningsman och betala inget.
Är det Benders betong pannor ?
Benders har 30 års garanti men knappast på din installation.

Tips.
Nockband ?
Fågel band ?
Spårade pannor vid takstegen.
Tak säkerhet sotaren kan vägra gå upp på taket.
Plåtarbeten gjorda av en amatör

O.S.V.
Lider med dig det är katastrof
Hade besiktningsman här för tätskiktet, men det är tyvärr en historia i sig som jag tror redan jag nämt i tråden, men det finns en djupare version också... Ca. 30min snabbgranskning som resulterade i 3 st mindre avvikelser och jag förstår i efterhand att det är slarvigt, men jag var tyvärr inte visare vid tillfället. Allt detta är nytt för mig då jag bara ägt hus i tre års tid och det här är första gången jag anlitar en hantverkare.

Samtliga dina punkter har jag redan påtalat, plus ett antal till.

• Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
R reytracer skrev:
Nu är inte jag någon takläggare, men jag är fd glasmästare i 8år. Jobbar i dagsläget som kranbilsförare inom byggsektorn samt håller på och renoverar en hel gård. Allt jag gör, ska göras rätt, rakt och ordentligt...annars anser jag att det är slöseri med pengar och tid. Inom byggbranchen har jag sett mkt "fuskfirmor" och okunniga som startar företag inom snickeri och takbyte. Av dina bilder att döma, så ser det ut som att du råkat ut för glada amatörer och/eller importarbetare som låtsas vara yrkesmän. Antar att offerten/fakturan var lockande med ett lägre pris?

När man ser så pass mkt slarvfel som på bilderna, är det en stor röd flagg. En yrkesman skulle aldrig göra dessa "missar". Alla är såklart bara människor och man kan göra någon miss av stress eller trötthet, 100%. Men inte systematiska fel/slarv över hela taket som på bilderna. Firman du anlitat har uppenbart ingen aning om vad de håller på med.

Bestrid alla fakturor och anlita en riktig besiktningsman.
När besiktningsmannen underkänner taket, vilket han kommer göra om han inte är inkompetent också... så tror jag att du måste ge "låtsas-firman" en chans att åtgärda alla felen. När de misslyckas eller skiter i det inleder du en process för skadestånd/ersättning för att ett seriöst företag ska göra om taket. Ta in offert av det andra företaget. Även större delen av fakturan för materialet bör du få återbetald, då antagligen läkt och papp etc också lär vara ihopslarvat.

Tyvärr tror jag att detta kan bli en lång, jobbig och tråkig process för dig. Risken finns även att företagaren kommer att kursa bolaget, för att slippa ersätta. Är de villiga att fuskbygga, är de villiga att fuska med annat.

Hoppas för din skull att du har turen med dig och får taket åtgärdat... men ser inte bra ut. :(
Tack för din input, jag tror tyvärr att du kan ha rätt med tanke på vad du och andra i tråden skriver. Just nu är det lite "on-hold" då jag inte kan besikta under rådande omständigheter men jag har kontakt med jurist sedan tidigare och en ny besiktningsman.

Precis som du skriver så kan man givetvis har överseende med mindre misstag som jag till och med hade kunnat tänkt mig räta till själv, men när det blir så mycket så vänder det sig i magen på en och luppen som granskar blir omedelbart högre förstoringsgrad...

• Ledsen
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
M mollson skrev:
Fråga företaget om dom anser att de är klara.normalt så säger företaget till motparten .o sen har beställaren 1 v på sig att kalla till besiktning som sker 1 -4 v senare... I det här fallet så behöver du ha
Snöfritt.
Och ang betalning så kan du betala
För sk ostridigt belopp om det drar ut på tiden..
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Det är inte sannolikt att företaget har kompetens att göra jobbet rätt. Det är så många fel och då döljer plåtar och betongpannor a de flesta. Att besiktningen efter tätskiktet var klart bara gav 3 anmärkningar är märkligt med tanke på hur rännor, papp, fotplåtar, vindskivor ser ut på bilderna. Se till att skaffa fram monteringsanvisningar för alla delar de har monterat på taket så att det tydligt framgår hur anslutningar mm skall vara.
L linkanbygg skrev:
Så tråkigt! Känner igen mycket från mitt eget bygge och det gäller att orka och att inte vara "snäll". Då tror de att de kan göra som de vill! Det verkar som om du har varit mycket tillmötesgående. Om besiktningsmannen inte kan se ordentligt nu, får det bero till fram på vårkanten. Helt avgörande att taket blir rätt lagt. Självklart med allt som kan hända om det inte är det! Borde inte byggfirman dessutom ersätta dig för material som ev. blivit förstört när det legat utomhus? De kom ju igång senare än överenskommet! I värsta fall måste de göra om allt. Vad jag förstår av tråden så har mycket varit fel från början. Hoppas du får ännu mer bra feedback i tråden!
Det verkar som att de anser sig vara färdiga. Just nu är det lite pausat på grund av jul, mellandagar, nyår osv, men jag har kontakt med jurist och ny besiktningsman på G. Har pratat med franchiseägaren och fakturan är markerad för att inte läggas påminnelse på i alla fall men jag har inte bestridigt något skriftligen än. Går precis som du skriver såklart inte att besikta något i dagsläget, hur gärna jag än förstår att DE vill att det är precis vad som ska ske...

Har plockat hem monteringsanvisningar från Mataki och Benders och har där självklart hittat flertal fel själv som jag påtalat och som inte åtgärdats, men verkar som att det kan finnas betydligt fler fel som jag inte kan finna då jag inte är branschkunnig. Har även fått franchiseägarens s.k. "självkontroll" skickad till mig och hittar ju fel där direkt även om jag inte mer än skummat igenom den hittills. Försöker fortfarande koppla bort lite och vila upp mig.

Vara tillmötesgående har man ingenting för nu för tiden verkar det som... Var ju inte förrän jag började prata om att häva kontraktet som de dök upp och ville göra jobbet ö.h.t. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade gått den vägen kan jag säga...

• Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Snarare två plattor starköl med betalning i förskott 🍺
Har ju pratats/frågat/skämtats lite om priset på offerten och "tyvärr" valde jag inte offerten baserat på lägst pris. Vet inte om jag vill skriva exakt summa eller vad det ens spelar för roll om jag gjorde, men jag begärde in 5st offerter, fick 4 och detta var inte den billigaste.

• Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Rohax Rohax skrev:
Hej. Jobbar inom besiktningsbranschen.
Finns tyvärr inte många rätt på detta taket. Besiktningsmannen som du skriver varit ute och kollat pappen innan pannorna lades känns som han missat en hel del om det endast var 3st anmärkningar?

Jag kollade igenom snabbt de 3 första bildmapparna på Google drive. Jag skulle nog säga att taket behöver rivas ned för att få det rätt då det är mycket brister i grundarbetet. Försök häva kontraktet samt begär tillbaka pengar för material som inte går att återanvända. Ta sedan in en en annan mer pålitlig firma för takbytet.

Som svar på någon annans inlägg om att du skulle vara en jobbig kund som smyger runt och synar och fotar deras arbete. Tyvärr är det så i dagens samhälle att det finns så mycket klåpare ute i byggbranschen så det är tyvärr så att man som kund behöver vara påläst för att sedan hänga över axeln och se till så allt görs korrekt. Ta bare ett exempel på badrum där 7 av 10 NY renoverade har allvarliga brister.

Hoppas detta löser sig för er. Har varit med kunder i ärenden likt detta så vet hur jobbigt och tidskrävande det kan vara.
Det verkar som det ja, tyvärr. Har en dålig känsla om valet av besiktningsman och det är en historia i sig, men jag känner inte att jag vill hänga ut någon på en magkänsla jag ej kan bevisa. Låt oss bara säga att jag inte kommer använda samma besiktningsman till slutbesiktningen.

Besiktar du just tak eller vad är det område, om jag får fråga? Jag är oerhört tacksam för ditt inlägg, men jag blir ju samtidigt väldigt orolig över vad du och andra skriver om att behöva riva upp allt och göra om.

P PHPersson skrev:
Det är förmodligen så att TS sett ett fel och sedan tittat mer noggrant för att hitta massor av fel. Tänker att om de bara gör ett bra jobb så hade nog arbetsledaren haft det rätt skönt. Tror tom något litet fel hade varit ok, bara åka dit och fixa till.
Precis som du skriver så förlitade jag mig på att de kunde sin sak, men förutom att förtroendet var lågt från redan innan de började på grund av alla förseningar och brist på kommunikation så ökade misstänksamheten såklart i takt med att nya fel och slarv upptäcktes.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns så många människor som arbetar med saker som ständigt inspekteras, utvärderas och granskas. Det ska ta mig tusan hantverkare klara också. Och det gör många. Det är inget konstigt med besiktning inom bygg.
Jag själv, exempelvis. Internrevisioner flera gånger om året och Swedac-tillsyn var 16:e månad. Jag har hittills ingen betydande avvikelse på mitt track-record och ser inte varför det skulle behöva vara annorlunda i någon annan bransch...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vid tillfälle så kan Du väl fråga takläggaren om Du får lägga ut bilder som referens på nätet med angivet firmanamn.

Det var väl inga tröstens ord precis, men anser att det ligger på firman att färdigställa det jobb som de tagit betalt för.

Bästa kunderna är ju givetvis de som är nöjda.
Får se hur det hela spelar ut sig helt enkelt... Steg ett är såklart att vädret tillåter en rättvis besiktning, sen får vi se utkomsten av den och hur franchisetagare + ägare vill bemöta det. Jag är villig att slåss för min rätt. Det känns liksom inte som att jag har något alternativ än att orka detta. Skulle det behövas så har jag inga problem med att ta till med både det ena och det andra. Hittills har jag valt att hålla det på en rätt snäll nivå tycker jag själv men beroende på bemötande framöver kan det bli annorlunda...

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Såna amatörer som kladdat på ditt tak Jono. Tur att du bara betalat materialet men jag är rädd att om du betalat det via takfirman så har de kickback rabatt på materialet (typ ”Ahlsellrabatt”) och kan få hyfsad täckning för löner. Då minskar deras incitament att följa en oberoende kontrollants bedömning och korrigera och färdigställa. Är det så kommer de inte att göra sig anträffbara.
Nu är det som det är och inga onödiga sorger ska ältas över jul. Jag hoppas du får ordning på det här så du kan få slippa såna här tråkiga grejer.
Det hoppas jag också. Ett bra tak till ett rimligt pris var ju vad jag förväntade mig. Tyvärr fick jag inte det ena och prismässigt har jag en känsla av att jag kommer få lägga till en del för att komma i mål med det förstnämnda...

Slottsbäcksväktarn skrev:
Beror väl på hur man ser det. Min erfarenhet är att det ofta är TS som är den besvärliga grannen, att det är TS som varit den jobbiga parten i ett affärsförhållande, att TS ofta vill ha något som TS inte har rätt till eller att TS rätt och slätt är ett troll.
Finns sålart undantag där TS faktiskt ärligt säker stöd och hjälp.
H Hybro skrev:
Trollet har alltså dansat frisk på taket sen det blev klart.
Eller är det kanske inte klart?
V vattentjejen skrev:
Trist :(, varit med om samma sak när dom la om mitt plåttak, papp, mm

Fick nog en 180 bilder på fel och kontaktade en besiktningsman. Han sa bara en mening till takläggaren.... "när gör ni om det"

Det räckte. Dom fick riva ner hela plåttaket, läkten och pappen å börja om från början.

Ge dig inte, det finns ingen räddning för ditt tak, bara göra om. Se till dom tar dit en riktig plåtslagare också för allt plåtarbete ser ut som skit tyvärr...
Tack för ditt inlägg, även om jag såklart inte blir speciellt glad över att höra flera av er säga att allt måste göras om, men jag är å andra sidan en person som gör rätt från början själv så jag förstår att det kanske blir så... Men processen dit är ju inte enkel då ena parten anser att de är färdiga och vill ha betalt. Just nu är det bara att vänta tills besiktning kan genomföras och se vad som händer därefter... Under tiden får jag nog fäktas en del juridiskt med de som vill ha betalt... Mår ju inte super rent psykiskt, men samtidigt finns inte alternativet att lägga mig platt på backen heller.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Precis som du skriver så förlitade jag mig på att de kunde sin sak, men förutom att förtroendet var lågt från redan innan de började på grund av alla förseningar och brist på kommunikation så ökade misstänksamheten såklart i takt med att nya fel och slarv upptäcktes.
Vill bara också säga att du skall självklart inte betala mer pengar än vad offerten säger för det arbetet som ingår i offerten så jag råder dig:

1. Bestrid fakturan, hela beloppet som är kvar.
2. Begär att de åtgärdar taket.
3. När besiktningsmannen godkänt taket så kan du betala fakturan med avdrag för de kostnader som du haft inkl. din egentid.
Här skulle jag personligen välja hur hård jag är beroende vilken hjälp du får. Löser sig allt smidigt så skulle jag kanske strunta i min egna tid, blir det problem/tjafs skulle ja ta med varenda minut. Eller någonstans mitt emellan.
4. Allt klart.

Om punkt 2 inte uppfylls så har du två vägar att gå (förutsatt att första firman fått sin lagliga rätt att åtgärda först).
1. Betala mer pengar för att en annan firma skall göra om det delar av kostnaden finansieras såklart av beloppet du bestridit.
2. Stäm firma1 på merkostnaden i efterhand om du orkar.

Den andra vägen är att stämma firma 1 direkt.

Men jag hoppas att de är såpass seriösa så att de löser detta smidigt åt dig och att det ändå kan bli bra till slut.

• Gilla
jono0911
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Det verkar som det ja, tyvärr. Har en dålig känsla om valet av besiktningsman och det är en historia i sig, men jag känner inte att jag vill hänga ut någon på en magkänsla jag ej kan bevisa. Låt oss bara säga att jag inte kommer använda samma besiktningsman till slutbesiktningen.

Besiktar du just tak eller vad är det område, om jag får fråga? Jag är oerhört tacksam för ditt inlägg, men jag blir ju samtidigt väldigt orolig över vad du och andra skriver om att behöva riva upp allt och göra om.
Absolut får du det.
Besiktar det mesta som har med hus att göra. Utreder skador, inomhusmiljö, husbesiktningar, avfuktning, m.m.

Bra att du byter besiktningsman, för att bara hitta 3 "mindre" brister på detta? Av bilderna att döma på Google drive så fanns det ett flertal allvarliga brister bara på underlagspappen.
Tänn på att kostnaden för dessa besiktningar bör även läggas på takfirman.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Det verkar som att de anser sig vara färdiga. Just nu är det lite pausat på grund av jul, mellandagar, nyår osv, men jag har kontakt med jurist och ny besiktningsman på G. Har pratat med franchiseägaren och fakturan är markerad för att inte läggas påminnelse på i alla fall men jag har inte bestridigt något skriftligen än. Går precis som du skriver såklart inte att besikta något i dagsläget, hur gärna jag än förstår att DE vill att det är precis vad som ska ske...

Har plockat hem monteringsanvisningar från Mataki och Benders och har där självklart hittat flertal fel själv som jag påtalat och som inte åtgärdats, men verkar som att det kan finnas betydligt fler fel som jag inte kan finna då jag inte är branschkunnig. Har även fått franchiseägarens s.k. "självkontroll" skickad till mig och hittar ju fel där direkt även om jag inte mer än skummat igenom den hittills. Försöker fortfarande koppla bort lite och vila upp mig.

Vara tillmötesgående har man ingenting för nu för tiden verkar det som... Var ju inte förrän jag började prata om att häva kontraktet som de dök upp och ville göra jobbet ö.h.t. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade gått den vägen kan jag säga...
Förstår precis! Det är lätt att vara efterklok men man tror ju inte att man ska råka ut för något sådant som du har gjort (och jag med!). Styrka och is i magen! 💪

• Gilla
jono0911
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.