Rejäl skrev:
Bra nu börjar du komma in i matchen.

Ja furu hade alla gånger vart bättre men bra mycket dyrare..
Tyvärr ja, men om man räknar över tid tror jag det är billigare.

Hur har det gått för er ?
J jono0911 skrev:
Ursäkta dröjsmålet, mitt internet bestämde sig för att försvinna ett tag. Här kommer några bilder, hoppas de säger dig något? Jag har många bilder men just på fotplåt/takfotsplåt har jag nog inte hur många som helst.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Då det blir läge att sälja huset, kommer jag att skicka med en HDD (tror jag det heter) där jag sparat alla bilder på mina pyssel med huset sedan 1995.
Inklusive den på nya taket inklusive ströläkten.

Dagens fråga. Ni som vet. Vart på taket kan det bli ev rötskador p g a kondens?
Om jag visste detta så är det en smal sak att lyfta på en plåt för kontroll om säg 14 år.

Nu har jag inga tätband vare sig uppe eller nere, då jag prioriterar ventilation för att bli av med ev kondens.

P
Läkten..

Jo jo givetvis...

Men högt upp, lågt ned, sydänden av taket, mitt på intill skorstenen e t c?
Vilket är vanligast?

Vill ju inte lyfta alla plåtarna, typ 5.3 meter långa.

P
H Hybro skrev:
Jo jo givetvis...

Men högt upp, lågt ned, sydänden av taket, mitt på intill skorstenen e t c?
Vilket är vanligast?
Där det lägger sig organiskt material dvs. Löv, barr mm.. omöjligt att svara på vart på ditt tak detta sker då det har med så många faktorer att göra..

Jag skulle inte oroa mig i ditt läge😉

Puuuuh, har inte sovit en blund i natt😂

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Puuuuh, har inte sovit en blund i natt😂
Du hade ju inga lövträd vid huset om jag minns rätt så 1h per natt borde du kunna sova gott iaf

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Du hade ju inga lövträd vid huset om jag minns rätt så 1h per natt borde du kunna sova gott iaf
Tack för omtanken och svaret😇

Redigerat:
I ItWasntMe skrev:
Hur har det gått för er ?
Det har inte hänt någonting nu under jul och nyår så jag har tyvärr(?) inte så mycket att uppdatera med...

• Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vill bara också säga att du skall självklart inte betala mer pengar än vad offerten säger för det arbetet som ingår i offerten så jag råder dig:

1. Bestrid fakturan, hela beloppet som är kvar.
2. Begär att de åtgärdar taket.
3. När besiktningsmannen godkänt taket så kan du betala fakturan med avdrag för de kostnader som du haft inkl. din egentid.
Här skulle jag personligen välja hur hård jag är beroende vilken hjälp du får. Löser sig allt smidigt så skulle jag kanske strunta i min egna tid, blir det problem/tjafs skulle ja ta med varenda minut. Eller någonstans mitt emellan.
4. Allt klart.

Om punkt 2 inte uppfylls så har du två vägar att gå (förutsatt att första firman fått sin lagliga rätt att åtgärda först).
1. Betala mer pengar för att en annan firma skall göra om det delar av kostnaden finansieras såklart av beloppet du bestridit.
2. Stäm firma1 på merkostnaden i efterhand om du orkar.

Den andra vägen är att stämma firma 1 direkt.

Men jag hoppas att de är såpass seriösa så att de löser detta smidigt åt dig och att det ändå kan bli bra till slut.
Tror kanske jag missat besvara detta ser jag.

Tack för tipset på tillvägagångssätt. Det känns ju lite som att jag just nu sitter klämd då jag inte kan besikta taket på ett vettigt vis på grund av vädret, och att jag själv bara säger "det är fel på taket för att så beskrivs det på byggahus.se-forum" tror jag inte de nöjer sig med. Jag förväntar mig att de kommer försöka trycka på för att få slutfakturan betald vilken dag som helst nu och bara den situationen får en ju att må dåligt nog.

Rohax Rohax skrev:
Absolut får du det.
Besiktar det mesta som har med hus att göra. Utreder skador, inomhusmiljö, husbesiktningar, avfuktning, m.m.

Bra att du byter besiktningsman, för att bara hitta 3 "mindre" brister på detta? Av bilderna att döma på Google drive så fanns det ett flertal allvarliga brister bara på underlagspappen.
Tänn på att kostnaden för dessa besiktningar bör även läggas på takfirman.
Ja, det låter ju för mig som att du borde veta vad du pratar om då med andra ord. Ang. kostnaden för besiktningarna så ska jag försöka kolla upp med juristen vad jag kan göra där med tanke på att du nämnde det. Den första, bristfälliga på tätskiktet har jag tyvärr redan betalat.

H Hybro skrev:
TS. Ursäkta den milda trådkapningen. Men jag besvarade i mångt och mycket frågor samt synpunkter som andra ställde o delgav.

GOTT NYTT TAK OCH ÅR
Låt gå för den här gången. 😉 Skulle uppskatta om vi höll oss till det faktiska innehållet framöver, dock.

God fortsättning.

Jag kommer uppdatera när det händer något, och i övrigt fortsätta svara på frågor mm. lite mer frekvent nu när allt är tillbaka till vardag igen.

Jag tycker det ser ut som att dom lagt plattorna från fel håll. Det vill säga att dom upptäckt att plattorna slicker ut längst ner vilket kommer göra att fasaden kommer förstöras med åren på huset. Sista raden plattor ska ju liva med fotplåten så att vattnet leds ner i hängrännorna.
Hoppas att allt löser sig, lider med dig när man verkligen trott att man gjort en stor investering i huset/stugan.

• Wow
  • Älska
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nu hänger jag inte med.
Menar du att alla pannor över hela taket är felvända?

Är det ens möjligt?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.