Hej!

Jag flyttade in i mitt 20-talshus i höstas. Det första jag gjorde var att slipa alla golv (som var lackade) och sedan skura dem ett antal gånger med linoljesåpa enligt konstens alla regler. I de flesta rummen blev det bra (där det fanns äldre golv, sannolikt undergolv). Men i två av rummen hade tidigare ägare lagt golv för ca 20 år sedan. Där svällde brädorna och fyllde ut mellanrummet mellan brädorna så till den grad att brädorna böjdes. Det blev varken snyggt eller bra, för nu har golvet börjat spricka på flera ställen. Känslan är att det är ett tunt golv av tveksam kvalitet, men jag är ingen expert.

Står nu i begrepp att renovera rummen med de nyare golven och överväger att ta bort dem och antingen skura de undergolv jag förmodar finns under, alternativt att lägga in nya golv av bättre kvalitet och sedan skura. Vill såklart inte att brädorna ska svälla, böjas och spricka igen, så behöver lite tips.

Kan det bero på att det nyare golvets brädor har lagts för tätt och går det i så fall att undvika om jag lägger ett nytt?

Golven i övriga rum har stora mellanrum mellan brädorna, med något slags fyllnadsmaterial i. Är detta något man gör idag?

Andra tips och tankar välkomnas också, tack!

Troligen har de "dåliga" golven lagds på undergolven så när du blaska på med vatten och såpa, rinner vattenblasket ner mellan golven så de blir alldeles för blöta och sväller därför.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jag vet inte hur man såpskurar... men det låter som för mycket vatten under för lång tid...

Jag antar att första gången man såpskurar ett golv som är krutttorrt bör man vara försiktigt innan det blir "mättat".

Gick inte skurgolvet tillbaks efter det torkat?

/ATW

A ArneTW skrev:
Jag vet inte hur man såpskurar... men det låter som för mycket vatten under för lång tid...

Jag antar att första gången man såpskurar ett golv som är krutttorrt bör man vara försiktigt innan det blir "mättat".

Gick inte skurgolvet tillbaks efter det torkat?

/ATW
Jag trodde att det skulle gå tillbaka, men icke!

Om jag omformulerar min fråga: om jag skulle lägga ett nytt skurgolv, är det då best practice att lämna större glipor mellan brädorna (för att de sväller av vattnet)?

Nissens
E erkana skrev:
Jag trodde att det skulle gå tillbaka, men icke!

Om jag omformulerar min fråga: om jag skulle lägga ett nytt skurgolv, är det då best practice att lämna större glipor mellan brädorna (för att de sväller av vattnet)?
Varför vill man skura golven? Finns det ens något som heter skurgolv?

Det enda golv jag kan tänka mig att skura är badrumsgolvet som har spärrskikt.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En enkel googling bort....1:a träffen
[länk]
Ok, då var det nog något annat än ett skurgolv som ts skurade…

Du har använt metoden på nyare golv som inte är gjorda för att slipas och skuras med såpa, det blev fel.
För mig är såpskurade golv som regel av gran och massiva, direkt lagda på bjälklaget och fastsatta i bjälklag. Det blir att riva ut de förstörda golven och se om du kan slipa och såpskura de gamla undergolven.
Sedan kan det säkert finnas nyare metoder men där har jag ingen kunskap.

A AndersS skrev:
Du har använt metoden på nyare golv som inte är gjorda för att slipas och skuras med såpa, det blev fel.
För mig är såpskurade golv som regel av gran och massiva, direkt lagda på bjälklaget och fastsatta i bjälklag. Det blir att riva ut de förstörda golven och se om du kan slipa och såpskura de gamla undergolven.
Sedan kan det säkert finnas nyare metoder men där har jag ingen kunskap.
Vi lade ett antal nya golv för 10 år sen som vi såpakurar ett par gånger om året. Det är tjockare massiva gran plank som ligger med lös fjäder. Runt om rummet är en 10mm glipa, så att när golvet sväller har det mycket plats att röra sig.

Sen vid skurning blöter man absolut först, men vi torkar också upp allt vatten noga efteråt, så det är bara ytan som skall bli blöt. Det som rinner emellan försvinner ner i isoleringen/till våningen under.

För tunt golv, icke massivt golv, eller om det ligger t.ex på en icke sugande betong underlag eller ett undergolv kommer säker resultera i att brädorna blöts både under, inuti, och på. Finns det då inte tillräckligt med plats runtom kommer bräderna att ställa sig upp.

Tror kanske inte dom golven var speciellt ämnade för skurning på gammalmodigt vis. Bättre med ett lager massivt på regel så vattnet kan rinna bort enklare...

• Gilla
erkana och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.