Ja, som rubriken indikerar är det dags att byta ut alla rör i huset (första generationens pvc, original från 1970). I samband med detta vill vi fräscha upp och göra om en del i källaren, bland annat omvandla tidigare pannrum till tvättstuga. Ny försöker jag förstå vad vi måste anliga experter till, om något. Gör gärna mycket själva, men när vi exempelvis ska ändra utformningen av avloppssystemet, lägga till eller byta dimensioner på olika anslutningar tycker jag mig hitta både texter som säger att det är något man kan fixa och planera själv, och texter som säger att den sortens jobb måste åtminstone planeras av proffs. Vad gäller? Vad har ni andra gjort? Tips på var vi börjar? (Och var går gränsen för att behöva lämna in bygganmälan?)
 
BirgitS
Det enda som du inte får göra enligt lagen är elinstallationen. Sen beror det på kunskap, ihärdighet, tid (både för att göra jobbet och stå ut med att leva med en byggarbetsplats) och förmåga att stå ut med att göra om några gånger tills det blir bra.

Det finns trådar där folk har fått hjälp med att t.ex. lägga avloppsrören på ett bra sätt.

Inte hört att man behöver lämna in en bygganmälan för att renovera vatten och avlopp eller för att göra om ett pannrum till en tvättstuga. Något särskilt du tänkte på?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda som du inte får göra enligt lagen är elinstallationen. Sen beror det på kunskap, ihärdighet, tid (både för att göra jobbet och stå ut med att leva med en byggarbetsplats) och förmåga att stå ut med att göra om några gånger tills det blir bra.

Det finns trådar där folk har fått hjälp med att t.ex. lägga avloppsrören på ett bra sätt.

Inte hört att man behöver lämna in en bygganmälan för att renovera vatten och avlopp eller för att göra om ett pannrum till en tvättstuga. Något särskilt du tänkte på?
Hm. Här får jag intrycket att det finns saker jag inte får göra? Eller är det bara gentemot försäkringsbolaget, och funkar det då lika bra att besiktiga på nåt bra sätt efteråt?

https://viivilla.se/gor-det-sjalv/hantverkarjobben-du-far-utfora-sjalv/
 
BirgitS
Artikeln handlar i alla fall inte om vad lagarna säger, förutom för el.
Sen ska man tänka på att det är skrivet av en person som driver ett VVS-företag, och därmed kan vilja vinkla det till att man ska anlita hantverkare.

Sen har försäkringsbolagen normalt inte mer krav än att arbete ska vara gjort på ett fackmässigt sätt, men det går att läsa på vad det står i branschreglerna, fråga andra och följa det även som privatperson. Det är svårt när det gäller badrum (som inte är i källare med oisolerad betongplatta) men det finns många i forumet som har gjort det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.