Kan TS inte komma överens med grannen att bygga om deras ribbade plank. Detta liknar mest tårta på tårtaoch det finns bara förlorare med TS tankegång. Kom på en Win-Win åtgärd istället

F FruNilsson skrev:
Då kan du väl redogöra för vilket regelverk som undantar bygglovsplikten; höjd, längd, utförande osv. Gärna med nån vägledande dom eller praxis.
Jag och grannen byggde högt granslaneplank i tomtgräns på husens baksida i Malmö och det var inga problem då. Men det var många år sedan. Här i nuvarande by ser jag högre plank mellan husen där bägge grannar är överens och planket inte inkräktar på närhet till gata. Det är möjligt att det funkar så länge ingen anmäler?

Hur skulle det vara om ni bägge grannar ansöker om gemensamt bygglov i tomtgräns?

Redigerat:
yonna yonna skrev:
Jag och grannen byggde högt granslaneplank i tomtgräns på husens baksida i Malmö och det var inga problem då. Men det var många år sedan. Här i nuvarande by ser jag högre plank mellan husen där bägge grannar är överens och planket inte inkräktar på närhet till gata. Det är möjligt att det funkar så länge ingen anmäler?

Hur skulle det vara om ni bägge grannar ansöker om gemensamt bygglov i tomtgräns?
Det är uppenbart att du inte kan svara, och det där att ”så länge ingen anmäler” talar för att det inte följer lagstiftningen.
Läs gärna Boverkets BBR istället för att gissa.

yonna yonna skrev:
Ja men kommer ju undan med svartbygge om man inte åker dit inom tio år...

Från 1 dec krävs ej bygglov för plank utanför detaljplanerat område. Så det är bara inom detaljplan man behöver fundera på lov för plank och bygglovbefriade undantag (3,6 m från byggnad och högst 1,8 m samt skriftligt grannemedgivande om närmare än 4,5 m från gränsen.)

Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det gränsvärden i dB som en privatperson behöver förhålla sig till? Eller "får" en pump låta hur högt som helst?
Tveksamt, eftersom bensindrivna gräsklippare med 100 Db (1-3 Tim/v) tillåts invid tomtgräns, som gränsar till grannes enda uteplats. Men värt att kolla.

Utåt syns bara de smala ribborna av lärkträ och en solid och svart bakgrund. En syn som bara blir mer exklusiv när mörkret faller på och de små, svarta spottarna lyser upp. Men inuti döljs en smart konstruktion av tryckimpregnerade stolpar och brädor som håller ihop en hel vägg av stenullsskivor som effektivt dämpar ljudet från den trafikerade gatan på andra sidan planket. Detta exempel hos "Gör det själv"
Kanske inte att ni behöver belysningen men annars tror jag att det är denna konstruktion som skull hjälpa er.

Jonahsöder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygglovskravet för att uppföra plank och murar utanför detaljplanerat område försvinner 1 dec när PBL ändras. Ny lagtext som reglerar bygglovskravet för att uppföra plank och mur i detaljplanerat område:

[bild]

Läs propositionen med lagändringarna här:

[länk]
Jo, jag har lusläst det. Det handlar om att de vill reglera bort benämningen "skyddad uteplats", för att förenkla reglerna.
Min fundering är dock att det inte nämns någon om avstånd till tomtgränsen. Det står inte specifikt att de vill ta bort det kravet ej heller står det att det kravet ska finnas med i nya texten.

Har fundering för egna skäl, då jag skulle vilja bygga ett plank mot en gräns som vetter mot kommunens mark. Kommunen kan inte ge "grannemedgivande", vilket tidigare omöjliggjort åtgärden utan bygglov.

Jonahsöder Jonahsöder skrev:
Jo, jag har lusläst det. Det handlar om att de vill reglera bort benämningen "skyddad uteplats", för att förenkla reglerna.
Min fundering är dock att det inte nämns någon om avstånd till tomtgränsen. Det står inte specifikt att de vill ta bort det kravet ej heller står det att det kravet ska finnas med i nya texten.

Har fundering för egna skäl, då jag skulle vilja bygga ett plank mot en gräns som vetter mot kommunens mark. Kommunen kan inte ge "grannemedgivande", vilket tidigare omöjliggjort åtgärden utan bygglov.
Är du utom detaljplan eller inom detaljplan?

Inom detaljplan: Du behöver bygglov för plank som är högre än 1,2 m. Om planket är max 1,8 m högt och inom 3,6 m från en byggnad så krävs ej bygglov. Men är det inom 4,5 m från gränsen krävs bygglov eller grannes skriftliga medgivande. Kommunen kan som huvudman för allmän plats ge skriftligt medgivande (om de vill) liksom en samfällighetsförenings styrelse om den är huvudman.

Utom detaljplan: Som huvudregel krävs inte bygglov för att uppföra plank. Men uppför du planket inom 4,5 m från en gräns krävs bygglov. Eller grannens skriftliga medgivande. Om kommunen äger grannfastigheten kan den ge det skriftliga grannemedgivandet (om den vill) som fastighetsägare. Om du bor granne med en allmän plats (alltså granne med detaljplanerad mark) kan huvudmannen för den allmänna platsen ge grannemedgivandet, t ex kommunen eller en samfällighetsförenings styrelse.

Jonahsöder
Är du utom detaljplan eller inom detaljplan?

Inom detaljplan: Du behöver bygglov för plank som är högre än 1,2 m. Om planket är max 1,8 m högt och inom 3,6 m från en byggnad så krävs ej bygglov. Men är det inom 4,5 m från gränsen krävs bygglov eller grannes skriftliga medgivande. Kommunen kan som huvudman för allmän plats ge skriftligt medgivande (om de vill).

Utom detaljplan: Som huvudregel krävs inte bygglov för att uppföra plank. Men uppför du planket inom 4,5 m från en gräns krävs bygglov. Eller grannens skriftliga tillstånd.
Sammanhållen bebyggelse.

Fick svaret av kommunen att de inte kan ge medgivande när jag frågade.
Den mark jag syftar på är en liten grusväg mellan mig och grannen som vi själva har underhållsansvar för. Har några gamla papper/avtal kring det, där benämns något i stil med "gemensamhetsanläggning".

Sammanhållen bebyggelse.

Fick svaret av kommunen att de inte kan ge medgivande när jag frågade.
Den mark jag syftar på är en liten grusväg mellan mig och grannen som vi själva har underhållsansvar för.
Nej där blir det ingen förändring när lagen ändras 1 dec. Tyvärr. Från propositionen s 169:

Utdrag ur en text som diskuterar förslag om bygglov och plankregler utanför detaljplanerade områden, med hänvisning till Boverkets synpunkt.

Det går inte att bygglovsfritt bygga plank inom 4,5 m från gator och vägar utanför detaljplanerat område då det inte finns en tydlig granne som kan ge grannemedgivandet.

Jonahsöder
Nej där blir det ingen förändring när lagen ändras 1 dec. Tyvärr. Från propositionen s 169:

[bild]

Det går inte att bygglovsfritt bygga plank inom 4,5 m från gator och vägar utanför detaljplanerat område då det inte finns en tydlig granne som kan ge grannemedgivandet.
Nä, jag förstår det. Men du tror inte det finns någon undantag när vägen ingår i en gemensamhetsanläggning (tror det är en sådan) mellan grannarna?

Nä, jag förstår det. Men du tror inte det finns någon undantag när vägen ingår i en gemensamhetsanläggning (tror det är en sådan) mellan grannarna?
Det verkar inte så. Det hela har att göra med MÖD 2013:18. Från domskälen som har gett dagens praxis kring grannemedgivande:

Text från en dom i Mark- och miljööverdomstolen om grannemedgivande och bygglov enligt MÖD 2013:18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://lagen.nu/dom/mod/2013:18

• Gilla
Jonahsöder
  • Laddar…
Det ska ju också gärna vara material som finns på hyllan i detaljhandeln för konsument. Speciallösningar kan ju t ex Trafikverkets upphandla för några miljoner men finns det inte på typ Byggmax eller Bauhaus så är det i regel inte tillgängligt för konsument.

På tal om Byggmax, jag har sneglat på de där fibercementplattorna som säljs som trossbottenskiva. Cementbaserade så de tål fukt, de är tunga och rätt billiga. Men risken är ju att det ser ut som en hemmafixad Berlinmur om TS använder dem för sitt plank.
Varför ska det finnas på hyllan om det går att beställa? De flesta bygger aldrig ett bullerplank och de som gör det gör det troligen en gång i livet.

SoderD SoderD skrev:
Vi ska bygga ett plank mot grannen. Anledningen är att grannen har en pool och poolpump precis vid tomtgräns.

Deras staket är ribbat och ca 180 cm högt. Vi ska nu bygga vårt plank framför deras. Kanske 30-60cm emellan. Vi vill ha ett så ljudisolerat plank som möjligt, utan att överdriva.

Vi har kommit överens med grannen att det är okej att bygga och ska skriva på papper. Så inget bygglov krävs i vår kommun.

Så, vad har ni för tips? Vad ska vi tänka på?

Bifogar en bild av hur vi utseendemässigt tänker oss.
Det är VÄLDIGT viktigt att planket blir HELT tätt om det ska stoppa ljud bra.

Även nedåt. Man brukar ha en mineritskiva i underkant som går ner ett par decimeter i marken.

Finns mycket information på nätet. Undersökte saken för ett par år sedan då jag hade en liknande frågeställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.