spara pengarna och låt grannen isolera pumpen

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns två saker du kan göra för att planket ska stoppa ljud. 1. Gör planket så tätt som möjligt. 2. Gör planket så tungt som möjligt. Har det begränsad storlek så går ljudet runt planket så punkt 3 är att göra de så långt och högt som möjligt. Ungefär där har du principerna för ett bullerskydd.
Pga av spridningen och reflektioner ska planket sitta antingen så nära åhöraren som möjligt eller så nära ljudkällan. Sämsta platsen är mitt emellan.
Så man bör bygga planket så nära poolen som det går eller nå nära TS uteplats det går.
Ofta är tomtgränsen mitt emellan men det är ändå där planket oftast är, vilket är fundamentalt fel för att minska störningen.

• Gilla
Berndtan och 6 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
VP=Värmepump, antog att det var luftvärmepump för pool som som avsågs med pump eftersom ljudet var ett så stort problem att det behövdes byggas bort..
Träguiden har en sida om just bullerskärmars konstruktion, iofs i första hand mot trafik, men konstruktionsmässigt borde det vara rätt lika ?

Kanske kan vara bra för inspo iaf ?

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bullerskarmar/

• Gilla
hammare eller slägga och 1 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Vi ska bygga ett plank mot grannen. Anledningen är att grannen har en pool och poolpump precis vid tomtgräns.

Deras staket är ribbat och ca 180 cm högt. Vi ska nu bygga vårt plank framför deras. Kanske 30-60cm emellan. Vi vill ha ett så ljudisolerat plank som möjligt, utan att överdriva.

Vi har kommit överens med grannen att det är okej att bygga och ska skriva på papper. Så inget bygglov krävs i vår kommun.

Så, vad har ni för tips? Vad ska vi tänka på?

Bifogar en bild av hur vi utseendemässigt tänker oss.
Pump vid tomtgräns var inte vidare trevligt. Lider med er. Går den att isolera/skärma av är min första tanke?
Planket: viktigt att ni går ända ner mot mark så att det inte är glipa där. Om ni har god kontakt med grannen borde man kunna diskutera om de inte borde vara med och betala. Poolbyggarna borde dessutom kunnat ge något annat alternativ till att ha pumpen mot er tomtgräns.
Hoppas ni hittar en bra lösning!

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Vi ska bygga ett plank mot grannen. Anledningen är att grannen har en pool och poolpump precis vid tomtgräns.

Deras staket är ribbat och ca 180 cm högt. Vi ska nu bygga vårt plank framför deras. Kanske 30-60cm emellan. Vi vill ha ett så ljudisolerat plank som möjligt, utan att överdriva.

Vi har kommit överens med grannen att det är okej att bygga och ska skriva på papper. Så inget bygglov krävs i vår kommun.

Så, vad har ni för tips? Vad ska vi tänka på?

Bifogar en bild av hur vi utseendemässigt tänker oss.
Oj, får ni verkligen bygga plank över 1 m utan bygglov? Kolla det. Sen lär det bli att ljudet fortplantar sig mellan planken och sannolikt blir typ eko av det ni vill förhindra. Kolla med nån som kan sånt.

F FruNilsson skrev:
Oj, får ni verkligen bygga plank över 1 m utan bygglov?
Visst kan man det om grannarna är överens. Det accepteras i vissa kommuner.

Vore inte den enklaste lösningen då vara att (som tidigare personer rådat) bygga ett skydd för pumpen som tar hand om oljud, och att sedan bygga ett plank enbart för insynsskyddet.

Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Kommuner har inte någon möjlighet att hitta på egen bygglagstiftning på det sättet.

Det har inte varit möjligt att bygga plank utan bygglov bortsett från max 1,8 m högt plank som inom sin helhet ligger inom 3,6 m från ett en- eller tvåbostadshus. Eller utanför detaljplan i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus om planket inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter eller om de grannar som berörs medger en närmare placering.

Från 1 dec ändras PBL och då blir det faktiskt möjligt att bygga ett max 1,2 m högt plank utan bygglov. Om nu 1,2 m alls kan ses som ett plank, i mina ögon är det ett staket.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte akustiker men arkitekt och har jobbat mycket med akustiker och olika bullerutmaningar. Hade jag själv stått inför frågan hade jag utgått från följande principer, vilka kompletterar Claes Sörmlands grundprinciper:

1. Buller kan skärmas av (reflekteras bort) men det kan också absorberas. Jag hade försökt att jobba med både och. Absorberande material mot poolområdet för att släcka ut bullret så mycket det går och undvika att det reflekteras runt planket på olika håll och kanter. En bieffekt blir att även grannen får det tystare. Val av material påverkas nog av huruvida det kan monteras skyddat från nederbörd.

2. Tätt och tungt för att sluta tätt och därmed se till att allt buller som tar sig över till dig tar sig en omväg runt planket. Tungt (läs sten) kan bli dyrt så jag hade siktat på tätt istället. Träkonstruktion, ganska typiskt plank - eventuellt med lite grövre dimensioner men jag tror det är overkill.

3. Snyggt – mot din sida. Glöm inte att du ska stirra på det hela tiden. Här hade jag nog hittat på något rytmiskt med träpanelen. Kanske en serie av olika dimensioner som upprepas, utstående ribbor eller liknande. Kanske förberett för klättrande grönska osv. Givetvis med hänsyn tagen till övrig trädgård, husets arkitektur osv.

• Gilla
Chrzan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad använder man för absorberande material utomhus? Fungerar stenullsplattor eller tar de upp vatten eller håller kvar fukt och fungerar inte med en träkonstruktion som rötar?

Det finns såvitt jag vet specialvarianter av både stenull och träullit som funkar ute. Och sen en uppsjö av nya påhitt av glasgranulat och annat spännande. Men det är inte min hemmaplan, finns säkert någon som kan svara bättre här på forumet.

Claes Sörmland
Det ska ju också gärna vara material som finns på hyllan i detaljhandeln för konsument. Speciallösningar kan ju t ex Trafikverkets upphandla för några miljoner men finns det inte på typ Byggmax eller Bauhaus så är det i regel inte tillgängligt för konsument.

På tal om Byggmax, jag har sneglat på de där fibercementplattorna som säljs som trossbottenskiva. Cementbaserade så de tål fukt, de är tunga och rätt billiga. Men risken är ju att det ser ut som en hemmafixad Berlinmur om TS använder dem för sitt plank.

Utegips är vad ni ska ha.Sedan valfri beklädnad.

yonna yonna skrev:
Då kan du väl redogöra för vilket regelverk som undantar bygglovsplikten; höjd, längd, utförande osv. Gärna med nån vägledande dom eller praxis.

Unikt namn
Finns det gränsvärden i dB som en privatperson behöver förhålla sig till? Eller "får" en pump låta hur högt som helst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.