VP=Värmepump, antog att det var luftvärmepump för pool som som avsågs med pump eftersom ljudet var ett så stort problem att det behövdes byggas bort..

• Gilla
FRS och 1 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
VP=Värmepump, antog att det var luftvärmepump för pool som som avsågs med pump eftersom ljudet var ett så stort problem att det behövdes byggas bort..
det står ju att det var pool pumpen dom kan ha ett ganska högt ljud därför dom ofta är inbyggda i små skåp eller stugor

SoderD SoderD skrev:
Redan fixat. Räcker med okej från grannen.
https://www.varmdo.se/byggabomiljo/...gglovsansokan.4.398423d51900c67c0e11656e.html

Saxat:
"

Mur och plank​

För en- och tvåbostadshus krävs det inte bygglov för att med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Dock får den placeras närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger detta. Observera att om marken på grannfastigheten är så kallad allmän platsmark kan du inte placera närmare än 4,5 meter.

Trots att en åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan ska den vara varsam mot befintligt hus och område och får inte förvanska."

SoderD SoderD skrev:
Följer kommunens regler.
Kommunen har ingen möjlighet att ha egna regler som bryter mot lagen. Kan det vara så att du har fått felaktiga uppgifter från en kommunmedarbetare?

Eller ligger alla delar av planket inom 3,6 m från ditt bostadshus fasad och är max 1,8 m över marken? Då är det ju bygglovsbefriat att uppföra det. Men det har inget med kommunens regler att göra.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen har ingen möjlighet att ha egna regler som bryter mot lagen. Kan det vara så att du har fått felaktiga uppgifter från en kommunmedarbetare?

Eller ligger alla delar av planket inom 3,6 m från ditt bostadshus fasad och är max 1,8 m över marken? Då är det ju bygglovsbefriat att uppföra det. Men det har inget med kommunens regler att göra.
Jag tror att det här handlar om ett s k ”inofficiellt bygglov”.

Man är överens och håller käften båda två så brukar det lösa sig.

Visst, det skulle kunna bli problem med en ny granne, men kanske inte är så troligt.

B Boende45 skrev:
Jag tror att det här handlar om ett s k ”inofficiellt bygglov”.

Man är överens och håller käften båda två så brukar det lösa sig.

Visst, det skulle kunna bli problem med en ny granne, men kanske inte är så troligt.
Ja, svartbyggande preskriberas ju efter tio år.

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
F
  • Gilla
SoderD och 1 till
  • Laddar…
Tror ts har misstolkat reglerna att det går att bygga närmare än 4,5m med medgivande. Men inte insett att det utöver det max får vara 1,8m högt, och inom 3,6 m från huset. Jag hade med tanke på att grannen är överens byggt ändå. Risken stt bli påkommen ör ju rött liten. Dessutom inte ett hus som måste avlägsnas om man åker på en tillsyn. Larvigt då man från 1dec kan ställa ett 4m högt attefallshus med grannmedgivande, på tomtgräns. Utan att ens meddela kommunen.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt att tråden började handla om något annat än vad jag avsåg.

Jag får bygga planket. Det är klart med grannen och det är klart med kommunen. Det behövs inget bygglov och vi uppfyller alla regler. Dels står det i trådstart och det svaras också på i tråden.

Jag var mer intresserad av att få hjälp med konstruktion. Med undantag av några få, så fanns visst inte den kunskapen här!

• Gilla
Chandler och 20 till
  • Laddar…
För att dämpa ljud utan att ljudet studsar rakt tillbaka mor grannen så behöver du dels en ojämn yta som släpper igenom ljud och dels något ljuddämpande.
Träulit uppfyller båda kriterierna.
Sen bör det inte vara några öppningar dvs bygg ner till mark och utan springor.
Tycker man träulit är tråkigt så går den att måla, köpa färgad och/eller att bygga in med en träfasadmed öppningar a k a spalje.

Vill du ha ett vanligt träplank så kan du sätta två lager med vinklade brädor som dels täcker varandra och dels har olika vinklar så bryts ljudet i alla fall upp.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
För att dämpa ljud utan att ljudet studsar rakt tillbaka mor grannen så behöver du dels en ojämn yta som släpper igenom ljud och dels något ljuddämpande.
Träulit uppfyller båda kriterierna.
Sen bör det inte vara några öppningar dvs bygg ner till mark och utan springor.
Tycker man träulit är tråkigt så går den att måla, köpa färgad och/eller att bygga in med en träfasadmed öppningar a k a spalje.

Vill du ha ett vanligt träplank så kan du sätta två lager med vinklade brädor som dels täcker varandra och dels har olika vinklar så bryts ljudet i alla fall upp.
Okej, tack! Jag fattar. Då är min inspobild kanske inte det bästa att göra. Kan man göra ett sådant träplank med träullit på baksidan kanske? Där trät mer är för utseendet

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
Cheesen
Ja ett bullerplank ska ju vara dubbelt med spalt av luft eller ljudmatereal om det ska ha verkan har jag fått lära mig.... Men om nu grannens pool är så nära så är det väl ändå enklare att bygga ett trädäck med grill, punchnäste och finfin uteplats... Gärna lite upphöjd så att ni får utsikt över poolen. Då kommer nog planket att lösa sig själv och du behöver inte hålla på med att underhålla det.

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:

Jag får bygga planket. Det är klart med grannen och det är klart med kommunen. Det behövs inget bygglov och vi uppfyller alla regler. Dels står det i trådstart och det svaras också på i tråden.

Jag var mer intresserad av att få hjälp med konstruktion. Med undantag av några få, så fanns visst inte den kunskapen här!
Se hellre den sidodiskussionen som något positivt, än att sura. Även om du nu har rätt, så kommer tråden ligga högre upp med hjälp av sidoinläggen och synas av fler och har du tur är det någon som servar dig med vad du vill ha.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
Ja ett bullerplank ska ju vara dubbelt med spalt av luft eller ljudmatereal om det ska ha verkan har jag fått lära mig.... Men om nu grannens pool är så nära så är det väl ändå enklare att bygga ett trädäck med grill, punchnäste och finfin uteplats... Gärna lite upphöjd så att ni får utsikt över poolen. Då kommer nog planket att lösa sig själv och du behöver inte hålla på med att underhålla det.
Det är väl dessutom så att man stör sig mindre på ljud där man kan se varifrån de kommer. Typ, en bilväg inom synhåll upplevs att låta mindre än en man inte ser, trots att de faktiska ljudnivåerna är lika.

SoderD SoderD skrev:
Det är nog svårt att undvika när vi har så många trådstartare som har missat det här med att plank kräver bygglov.

SoderD SoderD skrev:
Nåja. Fortfarande har du inte förklarat varför planket inte kräver bygglov. (Inte för att du behöver redovisa det men det är ju detta som väcker frågor och att tråden driver i en annan riktning än du tydligen önskade.)

SoderD SoderD skrev:
Det finns två saker du kan göra för att planket ska stoppa ljud. 1. Gör planket så tätt som möjligt. 2. Gör planket så tungt som möjligt. Har det begränsad storlek så går ljudet runt planket så punkt 3 är att göra de så långt och högt som möjligt. Ungefär där har du principerna för ett bullerskydd.

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.