Jag ska lägga nytt parkettgolv (16 mm klickparkett från Tarkett) i mitt vardagsrum, men när jag började med att riva den gamla parketten (tyvärr alldeles för sliten för att spara/slipa) märkte jag att den ligger på nån sorts papp och under denna är det ett lager på ca 2 cm med sand.

Jag skulle helst undvika att ta bort sanden - dels för att det är jobbigt och för att jag inte vill flytspackla men ockå för att den är ljudisolerande och gärna får vara kvar. Tyvärr är det inte heller ett alternativ att lägga golvet på det nuvarande parkettgolvet, då golvnivån isåfall skulle bli mycket högre än i de andra rummen.

Vad är mina alternativ då? Jag har bara lagt parkettgolv i ett rum tidigare och det var inte på sand, så jag är inte speciellt erfaren. Men jag funderar på en metod där jag tar bort några rader parkett, jämnar ut sanden i denna länga (med långt vattenpass och krysslaser eller nån annan metod om nån har nåt tips), och sen lägger ut den nya parketten där. Sen fortsätter jag riva nästkommande rader och fortsätter med jämning och läggning etc.

Vad tror ni om det? Ett annat alternativ skulle kunna vara att lägga nån sorts skivor på sanden och därpå lägga parkettgolvet.

• Gammal parkett rivs upp, under finns papp och lager av sand. Väggens nederdel syns, yta förbereds för nytt parkettgolv i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Gamla parkettgolv som var avsedda att läggas på sand, reglar etc. brukar vara kring 25 mm tjocka och så är de självbärande. Moderna parkettgolv är kring 15 mm tjocka och behöver normalt läggas på stabila skivor, t.ex. golvspånskiva, för att det inte ska bli problem med tiden när sanden rör sig. För säkerhets skull hör med Tarkett eller en av deras återförsäljare.

I lägenheter ingår normalt inte sanden i lägenheten utan tillhör föreningens ansvarsområde precis som betongen under. Det innebär att man inte får lov att ta bort sanden utan tillstånd av styrelsen. Nu tänkte du ju inte ta bort sanden men kan ju vara bra för andra att veta.

Fint golv du har valt :) jag har samma holländska mönster fast lackat.

• Gilla
Intelligence2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gamla parkettgolv som var avsedda att läggas på sand, reglar etc. brukar vara kring 25 mm tjocka och så är de självbärande. Moderna parkettgolv är kring 15 mm tjocka och behöver normalt läggas på stabila skivor, t.ex. golvspånskiva, för att det inte ska bli problem med tiden när sanden rör sig. För säkerhets skull hör med Tarkett eller en av deras återförsäljare.

I lägenheter ingår normalt inte sanden i lägenheten utan tillhör föreningens ansvarsområde precis som betongen under. Det innebär att man inte får lov att ta bort sanden utan tillstånd av styrelsen. Nu tänkte du ju inte ta bort sanden men kan ju vara bra för andra att veta.

Fint golv du har valt :) jag har samma holländska mönster fast lackat.
Jättebra tips, tack! Tarketts kundtjänst har inte varit till nån större hjälp hittills, där har jag mest fått copypaste från läggningsinstruktionerna…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.