Hej!
Ska starta bygga ett oisolerat inglasat uterum på plintar, 15m2 längs Atterfallshuset, som också är byggt på plintar med god ventilation.
Klar med ritningar och dimensioner, men har fastnat då jag vill ha klinkers i uterummet.

Har lagt klinkers i atterfallshuset, även i badrummet, enligt konstens regler, men där är det ju uppvärmt!
Det är så många olika bud i befintliga trådar.
Hur ska oisolerat golv byggas för att tåla fukt?

Golvbjälklag 30cc som i badrum?
Fukttåligt spån limskruvat. Kvalitet?
Primer
Golvgips, limmat och med Primer
Frosttålig klinker

Plast?

Oavsett om jag sätter plast eller inte blir golvet tätt… Trall är ett dåligt alternativ eftersom uterummet ska används som keramikstudiio och våttorkas nästan dagligen. Dock inte på vintern.
Kommer värma rummet ibland när det är kurs.
Någon kunnig som vet?

• Ritning av inglasat uterum och Atterfallshus på plintar, med mått angivna, visar samma golvhöjd och markduk över grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Formgivare skrev:
Hej!
Ska starta bygga ett oisolerat inglasat uterum på plintar, 15m2 längs Atterfallshuset, som också är byggt på plintar med god ventilation.
Klar med ritningar och dimensioner, men har fastnat då jag vill ha klinkers i uterummet.

Har lagt klinkers i atterfallshuset, även i badrummet, enligt konstens regler, men där är det ju uppvärmt!
Det är så många olika bud i befintliga trådar.
Hur ska oisolerat golv byggas för att tåla fukt?

Golvbjälklag 30cc som i badrum?
Fukttåligt spån limskruvat. Kvalitet?
Primer
Golvgips, limmat och med Primer
Frosttålig klinker

Plast?

Oavsett om jag sätter plast eller inte blir golvet tätt… Trall är ett dåligt alternativ eftersom uterummet ska används som keramikstudiio och våttorkas nästan dagligen. Dock inte på vintern.
Kommer värma rummet ibland när det är kurs.
Någon kunnig som vet?
Skulle nog själv köra med 15-20mm xps cellplastskiva limmad på golvplywood. Flytspacka 20mm och sedan på med klinker. Blir formstabilt utan att påverkas av rörelser i trämaterial.

Tack för svar! Ja det var en helt annan metod. Säkert bättre materialval mot fukt.
Tjocklek på plywood?
Krävs det 30cc under eller räcker 60?

F Formgivare skrev:
Tack för svar! Ja det var en helt annan metod. Säkert bättre materialval mot fukt.
Tjocklek på plywood?
Krävs det 30cc under eller räcker 60?
18mm plyfa o cc 30 blir stabilt

P
En frikopplingsmatta kan läggas under klinkern om man är orolig för rörelser i konstruktionen, vilket jag kan tänka mig kan uppstå med de stora temperaturskillnaderma i ett sådant utrymme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.