Renoverar och tog bort en ful gammal ekparkett.
Under ligger 98 år gammalt furugolv. Vi skulle vilja använda det men är rädd att det är för slitet och nedgånget?
Om nån kan tyda och ge tips om vi ska behålla eller ej vore det tacksamt 🙏

• Gammalt furugolv med synliga kvistar och sprickor, potentiellt slitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt furugolv med synliga skavanker och kvistar, nyligen exponerat efter att ha avlägsnat ekparkett.
    Skapa konto
  • Gammalt furugolv med spår av spikar och damm; tidigare dolt under ekparkett, nu synligt under renovering.
    Skapa konto
  • Gammalt furugolv med slitna plankor, skruvar och byggdamm synliga. En borr ligger på golvet i ett rum under renovering.
    Skapa konto
  • Gammalt furugolv i närbild, delvis slitet och med synliga repor, undersöks för potentiell renovering.
    Skapa konto
  • Ett 98 år gammalt furugolv i ett rum med öppen spis och stort fönster, visar slitage och skador.
    Skapa konto
  • Närbild av 98-årigt furugolv med slitna och ojämna plankor, synliga springor och märken.
    Skapa konto
Spontant ser det ut som ett undergolv (alltså motsvarande dagens golvspån) och är avsett att bära ett annat golv, tex parkett eller linoleum.

Furu eller grangolv som var avsedda att synas brukade vara lagda med fris, hyvlade, lite bredare etc.

Men det är lite svårt att säga från bilderna om det är undergolv eller ytskiktet.
Det går för all del att slipa undergolv med, men virket kan vara mer sekunda, fler skarvar, tunnare, slarvigare lagt etc än om det hade varit avsett att vara ytskiktet.

Från bilderna ser det ju ut som om man behöver slipa ned några mm för att få det slätt. Då är frågan hur mycket som blir kvar i sponten och om det är värt det.
I ett rum rev jag ut originalgolvet (från 1914), det var åtskilliga lager nyare golv över och originalet var så söndersågat att det inte hade blivit bra.
Jag la in ett nytt massivt grangolv med fris men det är pyssel att få det fint men blev väldigt snyggt.

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Du har ett underlagsgolv i gran. Det var aldrig avsett att ligga överst utan ett rent bärlager. Gran är utmärkt för detta, men idag har vi plywood och spånplattor istället. Ta upp golvet och lägg ett ordentligt furugolv. Nackdelen med att göra ett ytskikt av det:
  • Överraskningar som sprickor, grenhål och spikar kan dyka upp. Framförallt spont som spricker och faller ur.
  • Gran är väldigt mjukt material och inte särskilt bra som ytskikt.
  • Det kommer att bli dyrare att åtgärda än ett nylagt golv inkl. ytbehandling.

• Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du har ett underlagsgolv i gran. Det var aldrig avsett att ligga överst utan ett rent bärlager. Gran är utmärkt för detta, men idag har vi plywood och spånplattor istället. Ta upp golvet och lägg ett ordentligt furugolv. Nackdelen med att göra ett ytskikt av det:
  • Överraskningar som sprickor, grenhål och spikar kan dyka upp. Framförallt spont som spricker och faller ur.
Tack för hjälpen!
Ja men då är det nog bäst att lägga nytt helt enkelt. Tack för input. 🙏
Du skulle rekommendera att även ta bort det och inte bara lägga plywood över för att sen lägga på nytt furugolv?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Grangolv som ytskikt var inte heller ovanligt. Både mitt hus (1914) och mina föräldrars (1921) ritade av samma arkitekt har bara grangolv, inga furugolv.

N nb. skrev:
Grangolv som ytskikt var inte heller ovanligt. Både mitt hus (1914) och mina föräldrars (1921) ritade av samma arkitekt har bara grangolv, inga furugolv.
Det stämmer. Har själv renoverat ett par grangolv från 20-talshus. Det var en helt annan kvailtet på det virket. De golv jag själv hade i ett landshövdingehus var utmärkta utskikt trots att de egentligen var underlagsgolv för linoleum. De kan också vara rent usla i skicket och materialet och TS golv tycker jag faller i den senare kategorin.

• Gilla
nb.
  • Laddar…
Gillar man stilen så är det absolut möjligt att slipa och behandla så att det blir ett fint golv. Lite jobb med att dra upp eller slå ner spikar mm ordentligt först.

• Gilla
Lyset11
  • Laddar…
L Lyset11 skrev:

Du skulle rekommendera att även ta bort det och inte bara lägga plywood över för att sen lägga på nytt furugolv?
Lägg det nya golvet direkt på det gamla bjälklaget. Glöm inte lumppapp mellan bjälklag och golvbräda. Det kan börja knarra annars. Enda anledningen i det här fallet att lägga skivor är dessa kan skruvlimmas mot bjälklaget för att styva upp detsamma.
Om bjälklaget inte är plant kan man sadla upp det med nya reglar från sidan. De skruvas och limmas då till rätt höjd. 45x120 brukar räcka om höjden är under centimetern fel.

• Gilla
Lyset11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.