5 082 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Nytt kök på ny plats, hur ska jag göra med golv under köksskåpen?
Jag är på gång att bygga nytt kök på by ny plats i huset. Golvet i rummet är trestav parkett limmad eller spikad på undergolv med trossbotten under (gissningsvis).
Det blir en del mot yttervägg med vatten och en köksö på golvet med el men inte vatten.
Jag behöver lite ideer på hur jag gör med golvet under köksskåpen för att det ska bli stadigt och vattensäkert.
Hur skulle ni resonera och göra?
Det blir en del mot yttervägg med vatten och en köksö på golvet med el men inte vatten.
Jag behöver lite ideer på hur jag gör med golvet under köksskåpen för att det ska bli stadigt och vattensäkert.
Hur skulle ni resonera och göra?
Du behöver inte göra något spec med parketten. Bara se till att vattensäkra inuti diskbänksskåpet. Finns plastinsatser och och tätningar runt rörgenomföringar, samt läckageskydd under diskmaskin och k/f.
Sen kan man komplettera med vattenlarm. Jag har satt detta i mitt diskbänksskåp och lagt ett av ”känselspröten” bakom diskmaskinen (som sitter alldeles intill
https://www.clasohlson.com/se/El/Larm-&-säkerhet/Vattenlarm/c/1938
Sen kan man komplettera med vattenlarm. Jag har satt detta i mitt diskbänksskåp och lagt ett av ”känselspröten” bakom diskmaskinen (som sitter alldeles intill
https://www.clasohlson.com/se/El/Larm-&-säkerhet/Vattenlarm/c/1938
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
161 kr inkl moms
Läs mer
Av någon anledning känns det knasigt att ställa ett helt kök direkt på ett knarrande parkettgolvS Stuff skrev:Du behöver inte göra något spec med parketten. Bara se till att vattensäkra inuti diskbänksskåpet. Finns plastinsatser och och tätningar runt rörgenomföringar, samt läckageskydd under diskmaskin och k/f.
[länk]
Borde jag riva upp och lägga en stabilare grund?
Borde jag lägga tätskift under hela köket och sätta golvbrunn?
Borde jag göra något helt annat eller bara strunta i det och bara ställa dit köket, täta diskbänkskåpet, lägga plasttråg under diskmaskinen?
Om jag lägger tätskift under allting med golvbrunn, då kanske jag slipper plastgrejen under diskmaskinen, vilket vore ganska nice?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Ja, du kan ha tät plastmatta (våtrumsmatta?) i stället för underlägg under diskmaskin, diskbänksskåp, kyl och frys. Säker vatten har en del information om det.pean.wa skrev:
Det kan vara väsentligt om parketten är flytande eller fastspikad/limmad. Ett flytande golv måste kunna röra sig med ändrad luftfuktighet och så vitt jag vet är det ingen tillverkare av sånt som godkänner att man ställer en tung köksö på dem.
Ja. Om det är upplevs instabilt idag så bör du förstärka. Om inte. Låt det va.pean.wa skrev:
Av någon anledning känns det knasigt att ställa ett helt kök direkt på ett knarrande parkettgolv
Borde jag riva upp och lägga en stabilare grund?
Borde jag lägga tätskift under hela köket och sätta golvbrunn?
Borde jag göra något helt annat eller bara strunta i det och bara ställa dit köket, täta diskbänkskåpet, lägga plasttråg under diskmaskinen?
Om jag lägger tätskift under allting med golvbrunn, då kanske jag slipper plastgrejen under diskmaskinen, vilket vore ganska nice?
Nej du behöver inte sätta tätskikt och brunn.
Ja. Ställ bara dit köket. Täta och sätt tråg.
Tätskikt under hela köket är ett jättejobb. Ser ingen vitts med att göra det bara för att komma undan ett plasttråg
Golvet ska ju kunna rörra sig, har man en köksö med en stor skiva blir de tungt, där reglade vi upp istället och la golvet runt det. På skåpen som sitter längs med väggen så fästes ju dessa bänkskåp i väggen så blir inte samma tyngd mot golvet (spinkiga plastben mest för justera lutningen något...)
Täta diskbänkskåp och tråg är vad försäkringsbolaget säger samt vattenlarm, men ring försäkringsbolaget och hör vad som gäller när du flyttar ett kök. Det kan bli dyrt om försäkringsbolaget inte vill ersätta en vattenskada...
Att göra våtrum är nog ingen god ide, blir riktigt dyrt och vet inte om försäkringsbolaget ser det som ett våtrum istället och helt andra krav ställs plötsligt...
Täta diskbänkskåp och tråg är vad försäkringsbolaget säger samt vattenlarm, men ring försäkringsbolaget och hör vad som gäller när du flyttar ett kök. Det kan bli dyrt om försäkringsbolaget inte vill ersätta en vattenskada...
Att göra våtrum är nog ingen god ide, blir riktigt dyrt och vet inte om försäkringsbolaget ser det som ett våtrum istället och helt andra krav ställs plötsligt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden