Har suttit på nuvarande tjänst i lite drygt 10+ år.
Har sökt ett nytt jobb och ska på intervju på måndag.

Efter en kort telefonintervju idag blev jag meddelad att jag ska få göra ett arbetsprov (vilket jag aldrig gjort tidigare).
Någon som vet ungefär vad detta går ut på, det jag fick veta var att det var i diskussionsformat, antar att det gäller att man ska försöka lösa ett eller flera case?
Men någon som vet hur dessa case kan se ut så man kan förbereda sig lite?
Tjänsten gäller som ekonom/controller, samma tjänst jag har idag.
Tips tas tacksamt emot!
 
Har gjort flertalet nyligen. Framförallt Cubiks tester. Gjorde tre olika - numerisk förmåga, verbal förmåga, logisk förmåga. På det tillkom även ett personlighetstest. Mitt tips är att köpa en prenumeration på 3 månader hos exempelvis https://www.jobtestprep.se/att-anvanda-jobtestprep/ som erbjuder träning inom de populäraste leverantörernas tester, där kanske du till och med hittar leverantören vars tester du ska göra. Jag satt en hel helg och efter det riktiga testet hamnade jag långt över medel på normalfördelningskurvan jämfört med min egna normgrupp. Förberedelserna gör dig inte mer intelligent men bara förberedd på hur det ser ut så du slipper drabbas av panik när du gör det riktiga med en utsatt timer, för du kommer känna dig bekväm och testet kommer vara i enlighet med dina förväntningar. Ett annat tips är att inte gissa för mycket om du är väldigt osäker gång på gång för många fel drar ner ditt resultat mycket. Jag jobbade långsammare än andra under mina 12 minuter men hade också nästan 100 % rätt, något enstaka fel var det bara, vilket gav höga resultat.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Supertack för svaret!
Detta verkar dock annorlunda, fick mail från företaget där dom beskrev väldigt flyktigt.
Jag får ett case som jag tittar på och analyserar som vi sedan har en diskussion kring tillsammans.
Inga personlighetstester, utan det dom vill få fram får dom genom intervjun.
Numerisk, verbala och logiska tester hade varit bättre, det hade jag känt mig mer bekväm med.
Läskigt, men det löser sig säkert:D
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Supertack för svaret!
Detta verkar dock annorlunda, fick mail från företaget där dom beskrev väldigt flyktigt.
Jag får ett case som jag tittar på och analyserar som vi sedan har en diskussion kring tillsammans.
Inga personlighetstester, utan det dom vill få fram får dom genom intervjun.
Numerisk, verbala och logiska tester hade varit bättre, det hade jag känt mig mer bekväm med.
Läskigt, men det löser sig säkert:D
Gjorde en sån uppgift när jag träffad psykolog för utvärdering. Du får ett case med lite problemformuleringar, ganska öppet och fritt för diskussion tror det går jättebra
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Såg din andra tråd. Lämnar ett svar där!
 
Kan väl återkoppla lite.
Intervjun gick bra, caset var en typ av förenklat resultaträkning, plus lite annan statistik för tre år 2017-2019.
"Provet" gick ut på att jag skulle berätta, analysera och tolka företaget över dessa tre år, vad var bra, vad var dåligt och vad jag trodde om framtiden.
Vi får se hur det går, återkoppling under nästa vecka.
 
Lexington Lexington skrev:
Kan väl återkoppla lite.
Intervjun gick bra, caset var en typ av förenklat resultaträkning, plus lite annan statistik för tre år 2017-2019.
"Provet" gick ut på att jag skulle berätta, analysera och tolka företaget över dessa tre år, vad var bra, vad var dåligt och vad jag trodde om framtiden.
Vi får se hur det går, återkoppling under nästa vecka.
Toppen, låter som att du inte upplevde det som någon större utmaning! Håller tummarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.