Hej!
Har precis köpt hus och har så smått börjat renovera. Nu ska vi lägga nytt golv på gäst-wc(toa tvättställ 1,3m^2). Huset är byggt 68 med sk riskkonstruktion där platta är gjuten på marken och därefter isolering på betongen. För att det inte ska bli fukt i isoleringen har alla rum på entreplan ventilerade socklar.

Hur löser man detta på bästa sätt när man måste lägga tätskikt på golv. Min tanke var att lägga ny isolering, regla upp golvet på nytt och därefter lägga 22mm spån. På detta primer värmegolv med armering, flytspackel tätskickt och sist klinker. Dock sätter jag igen golvventilationen då.

En tanke var att sätta in en ventil i lådan som sitter i ena hörnet av rummet (där avloppet till övervåningen går i). På så sätt finns det då en öppning ner till isoleringen där förhoppningsvis fukt kan ventileras ut.

Vad tror ni om det upplägget? Kan det funka? Något jag har glömt?

Om det bara är wc + tvättställ skit i tätskikt. Vad är det för golv idag? Lägg in något fint trägolv som ventileras tex.

Idag är det reglat med spånskiva, svartlim och vinylplattor och på det en heltäckningsmatta.

Måste man inte lägga tätskickt om man gör om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.