Nytt garagebygge

25k läst  125 svar

1. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Tackar! Kör den maskinen på jobbet så hyrar den lite.

Funderat på att olja iaf där nivåskillnaden blir för det blir så mycket kontaktyta där. Vad oljar man med vet du det?

2. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Är inte precis någon gjutningsexpert men jag körde med vanlig rapsolja när jag använde OSB som formskiva i ett projekt, det funkade i alla fall finfint.

• Laddar…
  3. murak
    Medlem Nivå 8
    Jag har googlat lite snabbt men bara hittat släppmedel för hobby (typ formar för ljusstakar o sånt) sen skriver folk om just matolja och annan olja man kan få tag på, så jag antar att det inte är så petigt. Jag har parafinolja som jag skulle kunna använda.

Gott med tillgång till grävare! Önskar jag hade det så själv :D

• Laddar…
  4. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Börjat armera, egenbockade 10 mm järn och 4 12 er i byglarna

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 1
    Använd formolja till gjutformarna. Det är billigt och bra, finns hos bygghandlarna.

• Laddar…
  6. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Lite extra armering i framkant skadar väl inte. Lite mek o bocka med järnen ner. Får förgjuta lite i nivåskillnaden så allt inte rinner ner i den lägre.

• Laddar…
  7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Ser ut att vara lite "klent" med täckande betongskikt till vissa järn..... Ju närmare betongkanten de ligger desto större chans till att armeringen börjar rosta. Nu har jag inte koll på vad som gäller för husgrunder men hade detta varit en brokonstruktion så hade det varit "gör om och gör rätt" på armeringen.

8. murak
    Medlem Nivå 8
    Jag har hört 40mm. Nån annan som har andra åsikter?

Vitsen är väll att syre inte ska komma åt järnen?

9. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Ja det ser lite konstigt ut på bilderna. 25 mm är reglerna som gäller och som distansas med

10. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Gjutit lite fort så inte allt svämmar ner sen

11. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    5,5 m3 utlagt o klart kl 10:30

12. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Muring

• Laddar…
  13. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Sakta men säkert

• Laddar…
  14. murak
    Medlem Nivå 8
    Sakta o sakta.. :) Tar nog sin tid att mura. Ser rakt o snyggt ut!

• Laddar…
  15. martinåsaka
    Medlem Nivå 9
    Klart med leca lagret för gjutning. Forma i portöppning. Börja med frigolit till helgen.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: