7 022 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Nytt eluttag, korrekt tänkt?
Och hindra lufttransport.Bo.Siltberg skrev:
Enklare att låta propparna sitta i än att hela tiden hålla på och fundera ifall det inte behövs just här eller där.
Jag hade rivit bort alla tre och satt dit 3 nya fina som passar med varandra.J jonaserik skrev:
Ett billigt prisvärt alternativ är:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ionsmateriel/apparatdosor/apparatdosa-412013/
Fast de har börjat dra iväg i pris numera och är inte lika prisvärda.
Biltema tror jag fortfarande har samma, och troligen ngn krona billigare. Jag länkade till dubbelgips, det var väl ett badrum? Kakel? då behövs (minst dubbelgips).
Dessa, eller Elkos motsvarighet, skulle jag själv köpt, från min nasare. Men ska du få bra pris måste du nog köra en beställning till exempelvis elbutik
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-apparatdosor
Tänk på att man kan ta en eller två som är utan stutsar, för det går ju att flytta runt och koppla ihop på olika vis.
Omdraget, borrhålen i dosorna fogade och tejpade, trådar kopplade. Se bilderna nedan. Allt funkar som det ska.
Moderator
· Stockholm
· 56 258 inlägg
Men, sitter dosorna verkligen fast sådär?
Jag skulle ha bytt ut dosorna till rätt typ, och sammanfogat dem med ändamålsenliga metoder. Om inte annat så skriker det där hempul.
Du har väldigt många trådar i dosorna, får du verkligen igenom dem lätt (så de går att byta ut) i de där "U bockade" slangarna?
Jag skulle ha bytt ut dosorna till rätt typ, och sammanfogat dem med ändamålsenliga metoder. Om inte annat så skriker det där hempul.
Du har väldigt många trådar i dosorna, får du verkligen igenom dem lätt (så de går att byta ut) i de där "U bockade" slangarna?
Sätter man "riktiga" dosor kan man även justera ringen så att den "följer" ytskiktet, som den ju ska göra, och att dosan inte slutar en bit in i väggen. Enklast om man använder dosor med justerbar fästring. Och man slipper slangen mellan dosorna vilket gör det hela lite enklare och bättre.
Tack för allas input. Dosorna sitter stenhårt fastskruvade. Fick också känslan av sladd-djungel i dosorna men det har sett ut så från start, inte ändrat nåt. Ritat ett schema på hur trådarna går, se bild.
Från takdosan till den gröna dosan går 5 trådar, under varje tråd har jag beskrivit hur de går vidare:
1) Brun (Tändtråd strömbrytare)
Går direkt till strömbrytaren,
2) Orange (Tändtråd dimmer)
Kopplad till Wago,
Vit tändtråd fr Wago till dimmer,
3) Svart (Fas)
Kopplad till Wago
Brun fas fr Wago till Wago i dimmerns dosa.
Brun fas fr Wago i dimmerns dosa, till dimmern
Brun fas fr Wago i dimmerns dosa, till golvvärmen
4) Blå (Neutral/Nolla)
Kopplad till Wago,
Neutral från Wago till golvvärmen, via dimmerns dosa
5) Grön (Jord)
Kopplad till Wago,
Jord från Wago till golvvärmen, via dimmerns dosa
Från takdosan till den gröna dosan går 5 trådar, under varje tråd har jag beskrivit hur de går vidare:
1) Brun (Tändtråd strömbrytare)
Går direkt till strömbrytaren,
2) Orange (Tändtråd dimmer)
Kopplad till Wago,
Vit tändtråd fr Wago till dimmer,
3) Svart (Fas)
Kopplad till Wago
Brun fas fr Wago till Wago i dimmerns dosa.
Brun fas fr Wago i dimmerns dosa, till dimmern
Brun fas fr Wago i dimmerns dosa, till golvvärmen
4) Blå (Neutral/Nolla)
Kopplad till Wago,
Neutral från Wago till golvvärmen, via dimmerns dosa
5) Grön (Jord)
Kopplad till Wago,
Jord från Wago till golvvärmen, via dimmerns dosa
Nån som kan svara på ovan angående isolering runt eldosor?
Tänkte skruva igen allt med hundratals skruv nu men vet inte om jag bör ändra. Bäst att man skär ut för eldosorna eller är det bara att lägga isoleringen emot om det går och man kan stänga väggarna?
Tänkte skruva igen allt med hundratals skruv nu men vet inte om jag bör ändra. Bäst att man skär ut för eldosorna eller är det bara att lägga isoleringen emot om det går och man kan stänga väggarna?
Klicka här för att svara