Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte godkänna denna slangdragning. Risk för genomspikning, och det är ingen chans att ana att det ligger slang just där. Du har visserligen lagt den 2-3 cm in, men nog tycker jag skruvarna man ser från andra hållet når fram till slangen? Jag skulle lagt slangen ca 1 cm ovan golv.
1 cm, hur skulle det gå till, ligger väl minst en 45 mm tjock regel där?

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Jag skulle lagt slangen ca 1 cm ovan golv.
If you like drilling in wood with screws and nails, go ahead ;-)

Jag skulle inte godkänna denna slangdragning. Risk för genomspikning, och det är ingen chans att ana att det ligger slang just där. Du har visserligen lagt den 2-3 cm in, men nog tycker jag skruvarna man ser från andra hållet når fram till slangen? Jag skulle lagt slangen ca 1 cm ovan golv.
Jag har inte installerat röret. Den vita delen av röret är sen huset byggdes. Den gråa stumpen efter skarven är den nya delen. Kommenterade precis som du, risken för att träffa röret med skruv / spik i ett inlägg ovan. Fick svar att det normalt sett är så man drar.

Och efter över 1000 lägenheter och villor kan jag säga att risken är mycket liten att spik/skruv ska träffa röret. Största risken är då man sätter dit skivan (dubblar) MEN har man koll på vart rören går är även den risken minimal. När skivan väl sitter på plats är risken mycket liten. Nackdelen med att följa golv-vägg-tak är att man får tvära böjar i "hörnen" och man får ofta svårt att trycka igenom dragfjädern. En böj brukar inte vara nått problem men har man flera tvära böjar kan det ibland vara svårt. Skillnaden mellan mitt synsätt och Bo är att jag har hanterat problemen ute på fältet och Bo har läst i "boken" ;)

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det är säkert "så man drar"...men jag tycker inte det är bra.

Men jag gjorde en groda i mitt förslag. 1 dm tänkte jag skriva.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
När vi ändå håller på här. Om det ska göras på bästa sätt när väggarna ändå är öppna.

Dra nytt längs gula eller blåa linjen på bilden? (40 respektive 15 cm ovan golv)

• Konstruktion av vägg, isoleringsmaterial synligt, elinstallationer, verktyg och byggmaterial på golvet, oavslutat arbete.
Jag röstar på 15 cm. Det är där jag skulle förvänta mig att den ligger, och man skruvar sällan någonting där nere.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Rören måste följa kanterna. Man får inte gena…

Elledningar monterade på trästomme, konstruktion, installation, oskyddade, organiserad kabelläggning, fortlöpande arbete, oslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Rören måste följa kanterna. Man får inte gena…

[bild]

Jävlar

M Mjolnir skrev:
Jävlar
ja du ser ...

M Mjolnir skrev:
När vi ändå håller på här. Om det ska göras på bästa sätt när väggarna ändå är öppna.

Dra nytt längs gula eller blåa linjen på bilden? (40 respektive 15 cm ovan golv)
Expressen eller Aftonbladet

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Expressen eller Aftonbladet
Lindeman :) men man fick tänka till lite :D

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Sådär då :)

Stosarnas röda lock, vet att det sagts att de som ej används ska lämnas kvar. Vill förstå varför man inte tar bort dem? Det är ju fördelaktigt för värmeavledningen tänker jag men måste finnas andra skäl till att man lämnar kvar de?

• Väggstomme med isolering, elinstallationer, reglar, en hängande svart jacka, obehandlad inomhuskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Isolation och brandspridning. Enkelisolerade ledare i dosan får inte ligga an mot byggnadsmaterial. Dosorna ska vara självslocknande vid brand och därmed skydda mot spridning av ev brand.

• Älska
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Isolation och brandspridning. Enkelisolerade ledare i dosan får inte ligga an mot byggnadsmaterial. Dosorna ska vara självslocknande vid brand och därmed skydda mot spridning av ev brand.
:heart:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.