13 320 läst ·
137 svar
13k läst
137 svar
Nytt behörighetssystem (för femtielfte gången)
Men för att återvända till behörigheten,
När man infört legitimation, när det inte krävts tidigare, har det ofta gjorts undantag från prov för redan yrkesverksamma.
Jämför krav på obligatoriskt C-körkort för att framföra lastbil på allmän väg, på 70-talet fick man under vissa omständigheter köra tung lastbil med B-behörighet.
Samma sak gällde när naprapater och kiropraktorer fick legitimation.
Ett undantag är införandet av taxi-legitimation.
Så löser vi det "orimliga" kravet för redan yrkesverksamma.
När man infört legitimation, när det inte krävts tidigare, har det ofta gjorts undantag från prov för redan yrkesverksamma.
Jämför krav på obligatoriskt C-körkort för att framföra lastbil på allmän väg, på 70-talet fick man under vissa omständigheter köra tung lastbil med B-behörighet.
Samma sak gällde när naprapater och kiropraktorer fick legitimation.
Ett undantag är införandet av taxi-legitimation.
Så löser vi det "orimliga" kravet för redan yrkesverksamma.
Intressant läsning från branschen själva: https://www.in.se/globalassets/doku...rapport-bristerna-med-behorighetssystemet.pdf
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Intressant!O Steamboy skrev:
"Vi på EIO anser att det måste bli tydligare vilka elarbeten som kräver behörighet och vilka som likaväl kan utföras av andra yrkesgrupper. Det nuvarande regelverket är alldeles för oklart i det avseendet, vilket en ny undersökning som Novus gjort bland EIOs medlemmar tydligt visar.
Dessutom måste regelmassan förenklas. I en tid när såväl yrkesmän som lekmän utför elarbeten och elektricitet spelar en allt större roll i vår vardag måste reglerna vara tillgängliga och möjliga att förstå för breda grupper.
EIO förespråkar också införandet av individuell behörighet. Genom att knyta behörigheten till den enskilde yrkesmannen, istället för som idag till överinseendet, tydliggörs den personliga kompetensen. En individuell elektrikerlegitimation skulle också stärka konsumentmakten. Det vore ett viktigt steg i den moderniseringsprocess elteknikbranschen befinner sig i."
Allas våran Fredrik skriver ju här https://www.elinstallatoren.se/inne...ten-du-far-inte-kora-bil-utan-korkort-heller/ att dåvarande EIO önskade personlig behörighet och att dem inte fick det är ett bevis på att ELSV inte är styrda av branschen.
/Andreas
/Andreas
Ja, den är intressant också. Jag undrar hur mycket de drev på. Då torde endast SEF varit emot.
Tyvär är kopplingen mellan SAP och LO (och därmed SEF) stark, även om den har försvagats kraftigt de senaste 10 åren. Ärligt talat tror jag att det i sig kan möjliggöra en liberalisering om man bara säljer in det på rätt sätt till rätt politiker.
Tyvär är kopplingen mellan SAP och LO (och därmed SEF) stark, även om den har försvagats kraftigt de senaste 10 åren. Ärligt talat tror jag att det i sig kan möjliggöra en liberalisering om man bara säljer in det på rätt sätt till rätt politiker.
Minnet bra men kort!tommib skrev:
Ja, den är intressant också. Jag undrar hur mycket de drev på. Då torde endast SEF varit emot.