Men för att återvända till behörigheten,

När man infört legitimation, när det inte krävts tidigare, har det ofta gjorts undantag från prov för redan yrkesverksamma.

Jämför krav på obligatoriskt C-körkort för att framföra lastbil på allmän väg, på 70-talet fick man under vissa omständigheter köra tung lastbil med B-behörighet.
Samma sak gällde när naprapater och kiropraktorer fick legitimation.
Ett undantag är införandet av taxi-legitimation.

Så löser vi det "orimliga" kravet för redan yrkesverksamma.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
O Steamboy skrev:
Intressant läsning från branschen själva: [länk]
Intressant!

"Vi på EIO anser att det måste bli tydligare vilka elarbeten som kräver behörighet och vilka som likaväl kan utföras av andra yrkesgrupper. Det nuvarande regelverket är alldeles för oklart i det avseendet, vilket en ny undersökning som Novus gjort bland EIOs medlemmar tydligt visar.

Dessutom måste regelmassan förenklas. I en tid när såväl yrkesmän som lekmän utför elarbeten och elektricitet spelar en allt större roll i vår vardag måste reglerna vara tillgängliga och möjliga att förstå för breda grupper.

EIO förespråkar också införandet av individuell behörighet. Genom att knyta behörigheten till den enskilde yrkesmannen, istället för som idag till överinseendet, tydliggörs den personliga kompetensen. En individuell elektrikerlegitimation skulle också stärka konsumentmakten. Det vore ett viktigt steg i den moderniseringsprocess elteknikbranschen befinner sig i."

C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
EIO förespråkar också införandet av individuell behörighet.
Eller hur... Så lät det inte riktigt i behörighetsutredningen om jag minns rätt.
Elsäkerhetsverket förespråkade ju också individuella behörigheter, så varför blev det som det blev om alla var överens?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P
Alla var nog inte överens ...

C
P pmd skrev:
Alla var nog inte överens ...
Nä, gjorde en liten recap och det var till synes SEF som framför allt inte var överens (med nästan alla andra).

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
tommib
Så förvånande...

• Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, den är intressant också. Jag undrar hur mycket de drev på. Då torde endast SEF varit emot.

Tyvär är kopplingen mellan SAP och LO (och därmed SEF) stark, även om den har försvagats kraftigt de senaste 10 åren. Ärligt talat tror jag att det i sig kan möjliggöra en liberalisering om man bara säljer in det på rätt sätt till rätt politiker.

E
tommib tommib skrev:
Ja, den är intressant också. Jag undrar hur mycket de drev på. Då torde endast SEF varit emot.

Tyvär är kopplingen mellan SAP och LO (och därmed SEF) stark, även om den har försvagats kraftigt de senaste 10 åren. Ärligt talat tror jag att det i sig kan möjliggöra en liberalisering om man bara säljer in det på rätt sätt till rätt politiker.
Minnet bra men kort! ;)

Finns det något land där det är tillåtet för hemmapulare att utföra elarbeten själva? Med eller utan behörigheter.
Tänker få på ett land med någorlunda fungerande statsapparat och kontrollmekanismer som Sverige.

tommib
E El-Löken66 skrev:
Minnet bra men kort! ;)
Länken fungerar inte. Vad stod där?

P
Det kanske finns en inloggningstoken, eller något sådant, i URLen så att den bara fungerar för dig.
Vad är det för rubrik på websidan? Den kan man kanske söka på.

E
P pmd skrev:
Det kanske finns en inloggningstoken, eller något sådant, i URLen så att den bara fungerar för dig.
Vad är det för rubrik på websidan? Den kan man kanske söka på.
Kan du goggla detta
Remissammanställning - Elsäkerhetsverkets förslag

P
Första Googleträffen på det är en länk till en PDF som jag kan öppna/ladda ner, så det ser ut att fungera.
Det gick också bra att klicka på länken du har i ditt senaste inlägg,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.