13 043 läst ·
137 svar
13k läst
137 svar
Nytt behörighetssystem (för femtielfte gången)
Fast då har man ju ändå jobbat 4 år i branschen plus utbildat dig ett par. Ser inte riktigt att detta är jämförbart.E eal skrev:Du ställer frågan till tömning, men min tråd så jag svarar ändå. Det är ju faktiskt samma problem idag att om jag tar ut en AL auktorisation och sen byter bana och inte pysslar med el på 30 år så är jag fortfarande behörig...
Enda lösningen är tidsbegränsad behörighet. Det vore väl ok att ha ett repetitionsprov var 5:e eller 10:e år. Behöver ju inte vara ett fullständigt behörighetsprov.
/Andreas
Men visst, med kort giltighetstid kan man ju lösa detta men frågan då angående intresse och resurser.
Håller med delvis. Men det beror lite på vad man menar med snyggt.Hur vågigt man har klamrat kabeln över taket till lampan påverkar säkerheten extremt lite. Hur man håller ordningen på ledarna i en central lite mer osv.E El-Löken66 skrev:
Där måste man givetvis hitta nivån på de krav man ställer vid ett prov.
/Andreas
Du kanske inte minns vilka som i stora drag hindrade goda idéer från förra lagändringen, sant att SEF var emot personlig behörighet men jag minns det ändå som att villaföreningen var mest emot dessa ändringar.E eal skrev:
Det vill säga Byggahus användares representanter.
Nu sådde du ju själv fröet till jämförelsen med sjukvården i trådstarten, så...E eal skrev:
Jag tycker jämförelsen på sätt och vis är intressant för den sätter fingret på det absurda med elinstallationsbehörigheterna.
Tänk om alla sjukhus oavsett storlek bara behövde ha en legitimerad läkare och att resten av personalen egentligen inte behövde ha några formella meriter alls så länge den legitimerade läkaren bedömer att de är kvalificerade för uppgiften?
Finns det någon statistik om hur många som har börjat med egensotning?P PappasHammare skrev:
Jag tyckte att det var en mycket bra reform, mest för att jag ogillar statligt sanktionerade monopol, men kom till slut fram till att det nog inte är så himla kul att sota själv och det brukar ändå inte vara så blodigt att betala för en sotning (vi har sotning vartannat år, efter att jag protesterade mot att sotarfirman tyckte att det räckte med vart tredje år). Min tid "kostar" ju en del också.
När det gäller elinstallation så tror jag dock att det kan bli fler som gör det själva istället för att anlita en elfirma, bl.a. för att elinstallation är i allmänhet inte lika smutsigt som sotning, och man behöver inte klättra så mycket på tak.
Så farhågan om färre jobb för elektriker kanske man inte ska avfärda utan vidare fundering. Jag tycker dock inte att det ska vara en stort hinder för en reform. Att införa personliga behörigheter tror jag vore mycket bra. Den som gör ett elarbete bör vara dokumenterat kompetent att utföra det.
Det är ju som så att alla måste följa lagen genom föreskrifter som det finns statliga verk som författar och kanske därmed i första hand tolkar.C cpalm skrev:Nu sådde du ju själv fröet till jämförelsen med sjukvården i trådstarten, så...
Jag tycker jämförelsen på sätt och vis är intressant för den sätter fingret på det absurda med elinstallationsbehörigheterna.
Tänk om alla sjukhus oavsett storlek bara behövde ha en legitimerad läkare och att resten av personalen egentligen inte behövde ha några formella meriter alls så länge den legitimerade läkaren bedömer att de är kvalificerade för uppgiften?
Följer man gällande standard så anses föreskrifterna vara uppfyllda och det är ju så man gör då det är jobbigt att skriva en egen standard samt hävda praxis.
Jag vet inte hur det fungerar i detalj på sjukhus men är rätt övertygad om att läkare och sköterskor inte fritt springer runt och gör hur de behagar, lagligt eller ej. Där måste finnas skriftliga rutiner samt uppföljnings - och planeringsmöten som löpande ser till att allt sköts på bästa sätt ur patient-, personal- samt ekonomiperspektiv.
Det är ju likadant tänkt att egenkontrollprogrammet ska reglera och specificera inom vilka ramar ett företag ska verka. Då behövs en kvalitetskontroll som inte får fallera. Exakt hur denna uppnås är ju upp till företaget i samråd med EFR men att skicka dresserade schimpanser att göra eljobben räcker knappast.
Man behöver knappast heller skicka civilingenjörer med auktorisation A heller. Men någonstans där emellan kanske, beroende på vad man ska ägna sig åt.
Så fungerar det inom flygning. Om man vill behålla sin behörighet att framföra ett luftfartyg så måste man förnya sitt certifikat med jämna mellanrum. Det är ett utmärkt system som även borde tillämpas för framförande av vägfordon och som jag tror skulle vara rätt bra även i andra sammanhang där kompetensen är en färskvara.E eal skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Jag tycker att all behörighet skall vara tidsbegränsad även körkort för alla vägfordon.
Men just detta är en politisk het potatis oavsett färg på partiet då man är livrädd att tappa väljare. Sen att man talar vitt och brett om nollvisionen är en annan sak. Att tala om den farligaste komponenten i vägtrafiken får man inte göra. Norge hade förresten livstids körkort tills ett par tiotal år sedan...
Men låt oss komma tillbaka till hur vi ska göra för att få myndigheter att fundera på nytt system.
Vilket departement ligger detta under? Vem ska man lobba mot?
Men just detta är en politisk het potatis oavsett färg på partiet då man är livrädd att tappa väljare. Sen att man talar vitt och brett om nollvisionen är en annan sak. Att tala om den farligaste komponenten i vägtrafiken får man inte göra. Norge hade förresten livstids körkort tills ett par tiotal år sedan...
Men låt oss komma tillbaka till hur vi ska göra för att få myndigheter att fundera på nytt system.
Vilket departement ligger detta under? Vem ska man lobba mot?
För att behålla sin behörighet, skrev jag. För att skaffa den från början finns det andra krav.E El-Löken66 skrev:
(För privatflygare finns inget kalendertidskrav på utbildningen, f.ö. Uppflygning får man göra efter ett visst antal flygtimmar i utbildning, plus diverse andra villkor).
Det är väl rimliigt att göra likadant för elektrikerbehörighet? Att kräva ett fullständigt prov med jämna mellanrum vore överdrivet, tycker jag. Om däremot behörigheten har förfallit är det rimligt att man gör ett nytt fullständig prov.
ESV lyder tydligen under infrastrukturdepartementet.
Svårigheten är väl att frågan är politiskt i stort sett död. Vi är ett fåtal som bryr oss men de flesta skiter nog i det. Hoppet skulle väl vara att få någon politiker intresserad av frågan av mer principiella (frihetliga) skäl.
För högre körkortsklasser finns det krav på återkommande läkarintyg på lämplighet. Tror det är var femte år efter 50 eller så. Eller möjligen var femte år oavsett ålder. Man litar väldigt mycket till folks omdöme här, efter att körkortet är införskaffat.
Svårigheten är väl att frågan är politiskt i stort sett död. Vi är ett fåtal som bryr oss men de flesta skiter nog i det. Hoppet skulle väl vara att få någon politiker intresserad av frågan av mer principiella (frihetliga) skäl.
För högre körkortsklasser finns det krav på återkommande läkarintyg på lämplighet. Tror det är var femte år efter 50 eller så. Eller möjligen var femte år oavsett ålder. Man litar väldigt mycket till folks omdöme här, efter att körkortet är införskaffat.
Stämmer inte riktigt, man behöver skriva en hälsodeklaration, ett intyg att man är frisk samt syntest, detta är ju ungefär vad du föreslår här, man sätter upp ett elever med intag och skriver under en lapp där man intygar relevanta punkter.tommib skrev:
ESV lyder tydligen under infrastrukturdepartementet.
Svårigheten är väl att frågan är politiskt i stort sett död. Vi är ett fåtal som bryr oss men de flesta skiter nog i det. Hoppet skulle väl vara att få någon politiker intresserad av frågan av mer principiella (frihetliga) skäl.
För högre körkortsklasser finns det krav på återkommande läkarintyg på lämplighet. Tror det är var femte år efter 50 eller så. Eller möjligen var femte år oavsett ålder. Man litar väldigt mycket till folks omdöme här, efter att körkortet är införskaffat.
Men läkarintyg behövs då en börjat komma upp i åldern.
Obligatorisk besiktning av nyinstallationer skulle jag välkomna.
Häromåret byggde jag till huset och behövde förstås elektricitet indragen i den nya delen. Eftersom jag vill undvika konflikt med försäkringsbolag så anlitade jag en elfirma för jobbet. Det var ganska dyrt, tyckte jag, och jag skulle nog ha sparat en del pengar på att göra det själv. Jag frågade inte vilken behörighet de elektriker som gjorde jobbet hade eftersom det kändes lite som att förolämpa dem med tanke på det system som tillämpas.
Men frågan är väl om det hade blivit en mindre säker installation om jag hade gjort den själv. Jag tycker att jag är rätt bra på att läsa in mig på regler i olika sammanhang, och jag är ganska bekant med vad elektricitet är, så jag hade nog gjort en installation som inte var farlig.
Om det hade varit krav på obligatoriskt besiktning av elinstallationer så hade jag inte tvekat att göra jobbet själv, under förutsättning att besiktningen inte skulle kosta mer än vad en elfirma skulle ta för jobbet, förstås.
Häromåret byggde jag till huset och behövde förstås elektricitet indragen i den nya delen. Eftersom jag vill undvika konflikt med försäkringsbolag så anlitade jag en elfirma för jobbet. Det var ganska dyrt, tyckte jag, och jag skulle nog ha sparat en del pengar på att göra det själv. Jag frågade inte vilken behörighet de elektriker som gjorde jobbet hade eftersom det kändes lite som att förolämpa dem med tanke på det system som tillämpas.
Men frågan är väl om det hade blivit en mindre säker installation om jag hade gjort den själv. Jag tycker att jag är rätt bra på att läsa in mig på regler i olika sammanhang, och jag är ganska bekant med vad elektricitet är, så jag hade nog gjort en installation som inte var farlig.
Om det hade varit krav på obligatoriskt besiktning av elinstallationer så hade jag inte tvekat att göra jobbet själv, under förutsättning att besiktningen inte skulle kosta mer än vad en elfirma skulle ta för jobbet, förstås.
Att vad går hand i hand?E El-Löken66 skrev:
Ja, på sätt och vis, men om man inte får ihop dessa flygtimmar kan man göra ett extra förnyelseprov.
(Med reservation att jag har släppt mitt certifikat för ett antal år sen. Reglerna kan ju ha ändrats lite sen dess).
Ett knappt halvår, ungefär. Jag kan leta rätt på min flygdagbok om du vill ha en exakt siffra, men detaljerna om flygcertifikat ligger nog lite utanför trådens ämne.
Och så länge frågan är död så kommer en massa hempulare att fuska med el. Jag har inga siffror för olycksfrekvensen men den är väl inte så hög att frågan går att väcka till liv politiskt, antar jag.tommib skrev:
Då faller ju ett av argumenten för " hempularna" . Om det kostar en besiktningsman eller en elektriker att installera ett extra VU eller koppla in tvättmaskinen, så blir det ju orimligt dyrt och vi kommer att få samma juridiska problem, som vi har idag. Folk kommer ställa 200:- + eget arbete mot 1500:- för elektriker eller kanske 200:- + eget arbete + 1200:- för besiktningsman.P pmd skrev:
Obligatorisk besiktning vid försäljning av fastighet, är däremot en bra väg att gå om någon form av " hempularbehörighet" eller " mycket begränsad" behörighet införs.
Redigerat:
