Det är en hantverkare vi haft många år så det kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Han brukar dock aldrig kakla utan tidigare har han tagit in en plattsättare som gjort dom grejerna. Men plattsättaren var upptagen långt framöver…

Den ofrivillige klåparen skrev:
Inte säker att det finns ett case, så där gör ju ingen för att det är skoj eller enkelt. Måste vara en kommunikationsmiss.
Samtidigt. En riktig hantverkare hade aldrig tagit på sig att försöka fylla i faserna. Det är ju bäddat för att inte få till raka linjer och zoomar man på bilderna så syns det också väldigt tydligt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
E erik_m_a skrev:
Det är en hantverkare vi haft många år så det kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Han brukar dock aldrig kakla utan tidigare har han tagit in en plattsättare som gjort dom grejerna. Men plattsättaren var upptagen långt framöver…
Då borde han ju redan ha reagerat på hur det ser ut..

Men väldigt skönt för er om det löser sig.
Jag säger ner med det gamla och upp med nytt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Då borde han ju redan ha reagerat på hur det ser ut..

Men väldigt skönt för er om det löser sig.
Jag säger ner med det gamla och upp med nytt.
Det är ju oroande att han fogade på och när det var klart, med självtillfredsställelse utbrast -smala snygga fogar det här. Precis vad vi kom överens om")

• Gilla
  • Haha
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Väldigt nyfiken på varför och hur han lyckats fylla fasningarna på långsidorna men inte på kortsidorna. 🤔

Tyvärr är det bara att riva bort och göra om, och skippa då hårdfog på kanten ovanför plattorna då den med stor sannolikhet kan spricka och ramla bort sen.
Hellre mjukfog som målas in med väggen ovanför där alternativt en smal kakellist typ L-profil.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
På produktbilden ser det ju inte ut som om de är någon fasning på kortsidan.

• Gilla
MikeOz
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T topmount skrev:
På produktbilden ser det ju inte ut som om de är någon fasning på kortsidan.
Tycker mig inte heller se någon fasning men man får ju lita på att där är det om TS påstår det.

Får bara känslan av att det kanske bara är fasning på långsidorna vilket förklarar en del av varför fogarna ser olika ut.
Dock borde ju plattsättaren då tvättat ner fogarna på långsidorna för att bli lika smala som de andra. 🙃

Stämmer, fasningen är bara på långsidan, därför är kortsidornas fog OK…

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
E erik_m_a skrev:
Stämmer, fasningen är bara på långsidan, därför är kortsidornas fog OK…
Började misstänka det och så klart finns det ju då en chans att kratsa bort fogen och foga om det korrekt men risken att man skadar kanterna på plattorna finns ju med i bilden och då måste man ju även byta plattorna.

Det är ju alltid enklare ju fortare efter fogningen men om det redan gått 4-5 dagar så är den nog ganska genomhärdad så man lär behöva maskin.

I min värld hade det nog gått snabbare att hugga ner allting, sätta nya plattor och foga korrekt. ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Började misstänka det och så klart finns det ju då en chans att kratsa bort fogen och foga om det korrekt men risken att man skadar kanterna på plattorna finns ju med i bilden och då måste man ju även byta plattorna.

Det är ju alltid enklare ju fortare efter fogningen men om det redan gått 4-5 dagar så är den nog ganska genomhärdad så man lär behöva maskin.

I min värld hade det nog gått snabbare att hugga ner allting, sätta nya plattor och foga korrekt. ;)
Chansen att man lyckas rädda alla plattorna är nog väldigt liten. Nu är dem mörka så det kanske inte syns så mkt ändå. MEN jag hade personligen inte accepterat det av en yrkesman.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Dr Benz Dr Benz skrev:
Chansen att man lyckas rädda alla plattorna är nog väldigt liten. Nu är dem mörka så det kanske inte syns så mkt ändå. MEN jag hade personligen inte accepterat det av en yrkesman.
Exakt... och därför jag själv hade rivit ner allt istället för att ödsla tid på att försöka kratsa fog. 😉

...eller nja... jag hade aldrig försatt mig i situationen att behöva göra om det. 🙈😉

• Gilla
  • Älska
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, det hjälper verkligen i planeringen! Normalt sett brukar vi vara hemma under renoveringarna men nu blev det inte så av olika skäl…vilket jag såklart ångrar 🙄

• Ledsen
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.