Polacker (?) som kopplat elen också. Mysigt. Har ni jordfelsbrytare? Med tanke på den elektriska golvvärmen.

En till fråga, hette firman typ "blabla allservice AB"?

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Det sitter en jordfelsbrytare under proppskåpet. Men den satt där när vi flytta in.
Går det testa om golvvärmen är kopplad dit? Om jag slår av den, skall displayen på golvvärmen slockna? (den slocknar inte). Vad skall hända när jag slår av jordfelsbrytaren?

Det ser ut Som WC-fixturen har byggts in med vanlig kartonggips och inget tätskikt!? Även om det skulle vara våtrumsskiva så är ju utrymmet bakom torrt utrymme!? WTF!? Det är så j*vla dåligt gjort att det inte är sant!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
p2h skrev:
Det sitter en jordfelsbrytare under proppskåpet. Men den satt där när vi flytta in.
Går det testa om golvvärmen är kopplad dit? Om jag slår av den, skall displayen på golvvärmen slockna? (den slocknar inte). Vad skall hända när jag slår av jordfelsbrytaren?
När du slår av jordfelsbrytaren så skall displayen till golvvärmen slockna.

Du har en fullkomligt livsfarlig installation, bryt genast säkringen till golvvärmen (jag menar allvar, bryt genast elen till badrummet, gå inte in i rummet). Har du eluttag i badrummet också? Du riskerar att få en dödlig stöt om du ex. duschar, sådan olyckor har inträffat då och då med felaktigt installerad golvvärme.

Det där är åtalbart, obehörig elinstallation kan ge upp till ett års fängelse, även om ingen olycka sker. Ta dit en riktig elfirma (eller elbesiktningsman) som får dokumentera, se till att få golvvärmen isolationstestad också, det görs normalt inte av obehöriga, eftersom instrumentet är dyrt.

Ja, då är det mer än bara lite fult monterade kakelplattor vi snackar...
Att inte gå in i badrummet alls är väl kanske att dra det till det yttersta, men slå åtminstone av golvvärmen och använd inga ev. uttag.

//Patrik

Oj, läskigt!
Kan dem ha satt jordfelsbrytaren någon annanstans? (lite konstigt dock att inte informera oss, då?)

Kan den vara integrerad i termostat-prylen?

Har dragit ut proppen nu för golvvärmen (den hade egen propp, om det nu betyder något)

Nej, troligtvis har de inte ens känt till att golvvärme och uttag i badrum ovillkorligen kräver JFB i Sverige. Alt. så har de antagit att JFB vid centralen har tagit hela centralen (vilket inte är ett helt utflippat antagande, men tro är att inte veta).

Den kan inte integrerad med termostaten. Finns inga såna.

Bra!

Herregud... och jag som tyckte att vi fick tag i en klåpare till vårt förra badrum... Han ligger i lä.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
kinglolle skrev:
Fattar du hur få som faktiskt ens pratar med referenser eller ännu hellre besöker dessa och kikar i rummet?

Jag brukar tom rekommendera att jaga 2-3 kunder som inte har lagts fram som referens. Det är inte så svårt och man får en riktigt bra bild av entreprenörens kundnöjdhet.

Men då är jag en nitisk jäkel och de flesta lyssnar intresserat men följer oftast inte råden ;)
Jag vet att det är precis så men det är ju just det jag ville få fram också när TS skriver "vad han mer kunde gjort" typ... ;)
Varför fråga efter referenser om man inte fullföljer det hela... ;)

Patrik_Hed skrev:
Nej, troligtvis har de inte ens känt till att golvvärme och uttag i badrum ovillkorligen kräver JFB i Sverige. Alt. så har de antagit att JFB vid centralen har tagit hela centralen (vilket inte är ett helt utflippat antagande, men tro är att inte veta).

Den kan inte integrerad med termostaten. Finns inga såna.

Bra!
Det är ju detta som är ett av de stora problemen med icke svenska hantverkare och att de inte kan reglerna här. :(

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
p2h skrev:
Har dragit ut proppen nu för golvvärmen (den hade egen propp, om det nu betyder något)
Dragit ur proppen? Hur menar du? En propp i elcentralen, eller en stickontakt?

Om den har en egen propp i centralen, vad användes den till förut?

Fanns det golvvärme i badrummet innan detta också?

Proppen i elcentralen. Det finns "lediga" platser i proppskåpet.

Det fanns ej golvvärme i badrummet förut.

Kan bar säga att jag lider med p2h...

• Gilla
worker
  • Laddar…
Förstår att du inte vill hänga ut firman i det här skedet men lite längre fram är det nästan din skyldighet att tala om exakt vem som är ansvarig för detta arbete (ägaren till företaget).

Så att nästa person som googlar namnet får upp denna tråd och slipper råka ut för samma sak.

Dessa och alla andra klåpare som utger sig för att vara hantverkare måste bort från branschen och det är faktiskt bara potentiella kunder som kan sätta stopp för detta. Så länge folk är beredda att betala för skit kommer det finnas skit till salu.

• Gilla
AndersMalmgren och 11 till
  • Laddar…
RobZombie skrev:
Förstår att du inte vill hänga ut firman i det här skedet men lite längre fram är det nästan din skyldighet att tala om exakt vem som är ansvarig för detta arbete (ägaren till företaget).

Så att nästa person som googlar namnet får upp denna tråd och slipper råka ut för samma sak.

Dessa och alla andra klåpare som utger sig för att vara hantverkare måste bort från branschen och det är faktiskt bara potentiella kunder som kan sätta stopp för detta. Så länge folk är beredda att betala för skit kommer det finnas skit till salu.
Jag kommer verkligen skriva vilken firma det är i framtiden, namn på alla som varit här etc, kommer göra allt för att varna folk. Det vi går igenom skall ingen behöva göra.

• Gilla
AndersMalmgren och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.