Paul-Staffanstorp
Kan bara instämma med att det ser förfärligt ut och jag skulle skämts resten av mitt liv om jag lämnade ett sådant arbete bakom mig. :(

Dessutom kan jag inte förstå hur man som Svensson överhuvudtaget tänker när man betalar i förskott för någonting.
Ok, om man betalar för materialet vid leverans av detta men att betala förskott för icke utfört arbete finns ju inte på min karta överhuvudtaget och jag har aldrig under mina år som egen i branschen begärt en sekin i förskott av någon kund...

Hur lyckas man hitta en sådan här s.k firma ens ???:screwy:
De kan ju knappast ha några vettiga referenser att hänvisa till... ;)

Så...speciellt etablerade kan de ju knappast vara egentligen. ;)

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Och för sakens skull, så att generaliseringsöverkänsliga inte ska få frispel. Självklart är det så att huvuddelen av plattisarna gör bra jobb. Inget tvivel om det.

Paul-Staffanstorp
Reagerade också på att TS blev medlem här i januari 2010 och nu har de nyligen gjort vid sitt badrum.

VARFÖR har man inte kopplat detta med att man inte ska betala förskott och fått varningar så det räcker härifrån då forumet svämmar över av just sådant här...

Att googla nu i efterhand känns ju lite meningslöst när skadan redan är skedd... :confused:

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara instämma med att det ser förfärligt ut och jag skulle skämts resten av mitt liv om jag lämnade ett sådant arbete bakom mig. :(

Dessutom kan jag inte förstå hur man som Svensson överhuvudtaget tänker när man betalar i förskott för någonting.
Ok, om man betalar för materialet vid leverans av detta men att betala förskott för icke utfört arbete finns ju inte på min karta överhuvudtaget och jag har aldrig under mina år som egen i branschen begärt en sekin i förskott av någon kund...

Hur lyckas man hitta en sådan här s.k firma ens ???:screwy:
De kan ju knappast ha några vettiga referenser att hänvisa till... ;)

Så...speciellt etablerade kan de ju knappast vara egentligen. ;)
Instämmer. Märkligt att inte varningarna för förskottsbetalning når ut. Tyvärr känner oseriösa firmor till denna okunskap och utnyttjar den.

En fråga till TS. Hade du någon gång läst eller hört att man ALDRIG ska förskottsbetala hantverkare? Om du hört/läst det kan det ju vara intressant att höra vad som ändå fick dig att betala i förskott?

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
VILKA plattsättare? Vill du ha namn och personnummer? Larvigt. Klart att det inte gäller alla.
Men varför skriver du så som du gör då? det är ju just sådana här floskler som gör debatten helt skev.
Men för mig får du gärna ha din skeva verklighetsuppfattning och hantverkarförakt, synd bara att du ska försöka tuta in den här, då den enligt dom flesta som lever och verkar inom hantverksbranchen och vet hur det fungerar inte håller med dig. jag tror dessutom att merparten av övriga läsare inte heller håller med dig.

Som sagt så är det enligt min erfarenhet en ytterst liten del som levererar undermåliga jobb, även om dom gärna får utkonkurreras av duktigare entreprenörer. (dock tenderar dom att kunna hanka sig kvar i form av låga priser även om det i just TS fall inte verkar vara så)

Men fortsätt du att fabulera och svepa dig med påståenden som om man tolkar dom som en normalbegåvad person bara kan ses som att man menar hela yrkeskåren, det sänker bara din trovärdighet än mer.

• Gilla
Lazyman och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Vad spelar det för roll? Du tror väl inte att "hantverkarföraktet" (i den utsträckning det nu förekommer) kommer av svepande generaliseringar. Det är ju undermåliga arbeten som skapar "hantverkarförakt".

Jag tror inte heller att de som drabbas av klantiga eller oseriösa hantverkare finner någon tröst i att du VET hur bra allt egentligen är.

Av vad jag kan se här på forumet har vissa hantverkare ett brinnande intresse av att försvara den egna branschen och många verkar också blunda helt för problemen. Det kommer INTE att bidra till att hantverkarföraktet minskar, om nu någon trodde det.

I detta fall har dock ingen hantverkare gått ut till försvar för firman men i många andra trådar får man ofta höra saker som att "man får vad man betalar för" och "det ser ok ut, man ska inte räkna med att det blir perfekt" eller liknande samtidigt som varje normalt bevandrad person kan se att jobbet inte är fackmannamässigt utfört.

Reklamera det!
Inge snack. Ring ARN och kolla era rättigheter eller vad man ska säga.
För det priset ska ni få ett snyggt badrum och inget halvdant!
Ni har inga kompisar som är i byggsvängen som kan hjälpa er med goda råd osv.
Jag skulle inte ge mig iaf!
Som sagt , samla så mycket information om vad ni har rätt till , kanske be nån ringa till firman och få referenser på tidigare utförda jobb och kolla vad andra kunder tycker.
Säger som Martin Timells polare i fuskbyggarna - Hörrö Martin , det är det värsta jag sett!

Hoppas det löser sig för er!!

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Jag vill inte skriva vad firman heter innan vi har processat klart.

Här kommer lite bilder som jag var och tog under arbetets gång. Är tagna med mobilkamera så ursäktar kvaliten.

Vi hade gjort klart för dem att vi ville ha vår spegel inkaklad, men dem kaklade hela väggen och sa att det är så man gör att spegeln sätts ovanpå kaklet. Jag googlade detta och bland dem första träffarna visar hur man kaklar in en spegel. Dem rev då det kaklet, så här blev det då:
Felaktigspegel-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felaktigspegel-2.jpg
Skapa konto

Hål-spegel2.jpg
Skapa konto

Närbild på hålet som blev efter dem rev kaklet för spegeln. Antar att det gick att reparera detta i tätskiktet.

Här är en bild på duschväggen.
Duschväggen.jpg
Skapa konto

Bild på halvklart golv.
Golv-1.jpg
Skapa konto

Att tillägga är att även efter BKR intyget så var det plattor i ducshen som var så sneda att vi klagade direkt på dem, dem bröt loss dem och satta nya som var bättre i linje med dem andra.
Samma gäller vid ingången framför komoden, när vatten kom ut på golvet fastande det som en vattenpöl där. Dem bröt upp dem plattorna också och satte om dem, är lite bättre nu.

Golv vägg.jpg
Skapa konto

Ännu en bild jag har.

En bild på där utbyggnaden för inbyggda WC'n:
innan utbyggnad.jpg
Skapa konto

Ännu en bild innan kakling:
Hörn-utbyggnad.jpg
Skapa konto

Halva kaklingen vid utbyggnationsdelen:
kakelutbyggnad.jpg
Skapa konto

Lucka för rören (10 cm från där duscväggen skall vara):
Lucka till rören.jpg
Skapa konto

Lucka till rören2.jpg
Skapa konto

Luckan när den är klar:
lucka-klar.jpg
Skapa konto

Här kommer avloppet i duschen:
badrumsavlopp.jpg
Skapa konto

Det är dem bilderna jag har (har fler på samma saker men olika vinklar) Ni ser säkert vad som är korrekt och inte.

Vi kommer ta in en besiktningsman från BKR. Är dem intresserade av att kika på bilderna från arbetets gång?

• Felaktigspegel-1.jpg
    Skapa konto
  • Duschväggen.jpg
    Skapa konto
Vi hittade dem på BKRs hemsida, dem hade referenser, kikade på ekonomin på företaget inget att anmärka, googlade deras namn, ingenting där heller. Jag vet inte mer vad jag kan göra?
Den första fakturan var för matrialet, sedan rullade fakturorna in.

Ja dom bör vara intresserade av bilder på framförallt tätskiktningen.

Var det svenskar som jobbade? min uppfattning efter 11år i yrket är att väldigt få svenska "proffs" använder sig av kryss, det brukar amatörer göra och öststatare (iof inget fel med att använda kryss men snöre är mycket vanligare vill jag påstå)

Ang. spegeln så är det väl kanske mindre fara även om tätskiktet är trasigt (även om det inte ska vara det) dels bör det ju inte spolas med vatten där och sen är ju spegeln tät så nått vatten kommer ju inte in, i kakel så går ju vatten genom fogarna.

Luckan vid kopplingarna är mycket tveksam, kopplingarna ska vara i vattentätt utrymme med dränering, kommer en koppling läcka för dig så är ju skadan där direkt...

ser ut att vara mycket fix slask på plattorna, brukar vara nybörjarmisstag...

tätskiktsfolien ser veckad ut vid brunnen

Paul-Staffanstorp
Bara detta med att allting är satt med kryss gör mig skeptisk till att det är en seriös etablerad firma... tyvärr. :(

Jag känner nog ett 30-tal plattsättare runt omkring mig och INGEN använder kryss utan på sin höjd snöre om de inte sätter på frihand vilket många erfarna gör idag...

...och det finns en del frågetecken på bilderna...

1. Dålig täckning har de ju garanterat på väggplattorna vilket syns där det plockats bort plattor.
2. Vad är det gröna de penslat på folien på en av de första bilderna... Lips folielim är brunt !!
3. Bilden på golvet med vattenpasset... hur FAN kan man ha det så smutsigt när man jobbar i badrummet !?
4. På närbilden av golv/vägg-remsan ser man ju att de inte penslat på lim över skarven vilket ska göras.
5. Varför inte tätskiktat där toaletten ska vara... det ska ju göras innan lådan byggs...

Usch nä... detta badrummet hade jag inte betalat en krona för !! :(

Tack, vi skall reklamera detta. Tack vara allas inlägg så får lite mera energi och orkar driva detta.

Det visade sig faktiskt att min tjejs kompis anlitat samma firma för bygga om hela lägenheten. Vi blev lätt chockade när dem började förklara vad som hänt. Bla. hade dem fått lägga om klinkern i köket tre gånger innan hennes kompis blev nöjda. Vanlig färg i taket i badrummet, ej för våtrum. Superslarvigt målat hela lägenheten (deras svar: Du har ju ändå barn, det kommer ju slitas fort ändå). Mycket slarv över lag.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
p2h skrev:
Vi hittade dem på BKRs hemsida, dem hade referenser, kikade på ekonomin på företaget inget att anmärka, googlade deras namn, ingenting där heller. Jag vet inte mer vad jag kan göra?
Den första fakturan var för matrialet, sedan rullade fakturorna in.
Då undrar jag verkligen varför ni inte pratade närmre med dessa referenser och tittade på dessa jobb... ;)

• Gilla
worker
  • Laddar…
Men om det är plattor som är "mjuka" är ju inte skivorna bakom hela eller så har dom fuskat och kört enkel gips ..
Det krävs minst dubbel gips..

Jag skulle inte ge mig!
Ta dit stor chefen och fråga om han vill ha det så där hemma.. Om dom har någon yrkesheder så löser dom det. Sen tycker jag det låter väldigt märkligt att ni fått betalat i förskott om det är en väletablerad firma...
Anmäl dom till ARN

Hej,
Av min erfarenhet kan jag säga att inte alla BKR:s besiktningsmän är ärliga. Jag råkade för en sån som ville inte se fel i badrummet, alt var liksom ok. Han häl med hantverkarna som förnäckade uppenbara fel. Så har vi tagit en från Sitac som även gått BKR:s kurser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.