95 454 läst ·
247 svar
95k läst
247 svar
Nytt badrum av hantverkare. Känns riktigt dåligt gjort.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Ser ut som det saknas manschetter vid alla rörgenomföringar men det är lite svårt att se så bilderna kan ju luras. En närbild vore bra.
Duken runt golvbrunnen ser ut att vara veckad och kanske inte heller ligger stumt mot underlaget. Kan du känna efter. Duken ska inte svikta.
Inbyggnaden av rörkopplingarna och WC-installationen ser inte heller godkänd ut vad avser tätskikt osv.
Hur är duschväggen konstruerad?
Sammantaget är det nog bland det värsta jag sett och kan aldrig vara godkänt.
Duken runt golvbrunnen ser ut att vara veckad och kanske inte heller ligger stumt mot underlaget. Kan du känna efter. Duken ska inte svikta.
Inbyggnaden av rörkopplingarna och WC-installationen ser inte heller godkänd ut vad avser tätskikt osv.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Vet inte riktigt vad som är duk eller inte vid avloppet, men här är lite bilder.Thomas59 skrev:Ser ut som det saknas manschetter vid alla rörgenomföringar men det är lite svårt att se så bilderna kan ju luras. En närbild vore bra.
Trycker jag på dem där vecken så pyser det och det är luft bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Det ska inte svikta och pyser det kan det ju vara så att det är hål redan. Bara att lägga till listan på fel tyvärr.p2h skrev:
Hur är det med rörgenomföringarna. Finns det manschetter på alla inkl avlopp? Kanske bäst om du tar närbilder på alla rörstumpar som sticker ut och avloppsrören i golvet?
Trist att du råkat ut för klåpare.
Uj uj uj....det där är ju katastrof...hur fan har de skurit ut duken??? knappast med purus kniven? (om det nu är en purus brunn ;-P) den ser ju ut att vara fransad och går inte ända ner under den blåa klämringen....
På översta bilden, kan du lyfta på den gula duken där??? helt otroligt i så fall
På översta bilden, kan du lyfta på den gula duken där??? helt otroligt i så fall
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det gula är ju tätskiktsfolien och den ska inte ha bubblor och veck med luft där och den ska dessutom gå ner bakom klämringen överallt men denna ser ut att vara snittad på vissa ställen och det ser inte bra ut... 
Menar du dem rör som går in i kaklet?
Hur fotar jag avloppsrören? (hur kommer jag åt dem?)
Har ringt BKR och berättat hur det ligger till, dem blev inte glada. Han jag pratade med sa att jag skulle använda Åke Brännestål (vilket han sa var bästa i Stockholm) som besiktningsman. Har nu bokat in Åke den 14 Augusti (vi åker på semester om några dagar, därför om så lång tid.)
Har ringt BKR och berättat hur det ligger till, dem blev inte glada. Han jag pratade med sa att jag skulle använda Åke Brännestål (vilket han sa var bästa i Stockholm) som besiktningsman. Har nu bokat in Åke den 14 Augusti (vi åker på semester om några dagar, därför om så lång tid.)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
När man tittar närmare på bilderna på brunnen kan man ju fråga sig om det verkligen finns någon manschett. Kan det vara så illa så att man helt enkelt dragit ner tätskiktsfolien och struntat i manschetten (eller inte känt till att det ska vara en manschett). Det ser ju faktiskt ut som det är skuret i folien (eller att den spruckit) för att få ner den under klämringen och därav också vecken. DET skulle i så fall vara lite svårslaget
.
Se tex på bild 1-2 i TS sista inlägg, ovan och till höger om fjädern på klämringen. Kan ju vara bilderna som lurar ögat men på bilderna ser det inte bra ut.
Se tex på bild 1-2 i TS sista inlägg, ovan och till höger om fjädern på klämringen. Kan ju vara bilderna som lurar ögat men på bilderna ser det inte bra ut.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Glömde skriva detta men så ser det faktiskt ut... jag kan inte tyda att där finns någon manschett alls faktiskt.Thomas59 skrev:När man tittar närmare på bilderna på brunnen kan man ju fråga sig om det verkligen finns någon manschett. Kan det vara så illa så att man helt enkelt dragit ner tätskiktsfolien och struntat i manschetten (eller inte känt till att det ska vara en manschett). Det ser ju faktiskt ut som det är skuret i folien (eller att den spruckit) för att få ner den under klämringen och därav också vecken. DET skulle i så fall vara lite svårslaget.
Dessutom begriper jag inte hur man lyckas få så mycket veck för när man har manschetten och folien på plats och sen skär ut efter mallen till brunnen och trycker ner klämringen så är ju både manschett och folie töjbara vilket gör att de formar sig efter cirkeln...
Däremot föredrar jag skruvbara klämringar för jag tycker det blir bättre och är fräschare för det är mindre möjlighet för smuts att fastna...
Hoppas verkligen att detta löser sig för er, det där badrummet ska göras om från grunden.
Såna här klåpare måste bort från marknaden och det är ju i alla fall positivt att man kan skriva ner dem via såna här forum så att andra kan läsa...
Såna här klåpare måste bort från marknaden och det är ju i alla fall positivt att man kan skriva ner dem via såna här forum så att andra kan läsa...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Ja precis. Rören som går ut från väggen. Tex vattenrör till handfat, dusch osv samt rörstumparna som ska sticka upp ur golvet/eller från vägg för avlopp från handfat och WC. Där ska finnas en manschett (mjuk gummiduk) som går ut en bit på rören för att det ska bli tätt mot tätskiktet bakom plattorna. Gummiduken/manschetten ska synas TYDLIGT men det gör den inte på bilderna. Ta närbilder!p2h skrev:Menar du dem rör som går in i kaklet?
Måste bara fråga. Har du pratat med ditt försäkringsbolag om ditt badrum??