Ser tyvärr inte bra ut alls. Anlita en besiktningsman och reklamera alla delar som besiktningen slår ner på. Ett nytt badrum för 170k ska inte se ut på det viset.

Jg har lite svårt att se att de skulle kunna ha dragit upp tätskiktet vid tröskeln, och dörrfodret.

Kontakta BKR, de har besiktningsmän som kan titta på det där.

Att de krävde förskottsbetalning är en varningssignal.

Det är nog bara att vända sig till reklamationsnämnden och innen dess ta dit en besiktningsman för det där jobbet är allt annat än fackmannamässigt utfört!

Det finns branschregler på hur ojämnt plattorna får sitta, om jag minns rätt så får det inte diffa mer än ca 1,5mm i fogarna för att det ska vara okej om man sätter 30x30 cm plattor, tex.

Det finns i princip inget som är riktigt gjort,är det en certifierad firma so har gjort detta
Det lutar åt att hela renoveringen få göras om Jag skuule aldrig godkänt det
Anlita en besiktningsman o reklamera

Thomas59
Trist att se. Hela jobbet verkar vara gjort en helt talanglös plattsättare, helt utan yrkesheder och estetiskt sinnelag. Vilken amatör som helst skulle ha gjort det bättre.

De fel man kan se på bilderna är huvudsakligen (se dock nedan) av estetisk karaktär (klantigt/oproffsigt/amatörmässigt) och utan ekonomiska påtryckningsmedel (innehållen betalning) blir det nog tyvärr en tung uppförsbacke att få rätt. Hur det ser ut under "ytan" kan man ju bara gissa men är ytskiktet och jobbet i allmänhet slarvigt kan man ju befara det värsta.

Plattsättare verkar få i sig en imponerande uppsättning bortförklaringar (minst en har du ju redan hört) med modersmjölken och kreativiteten vad gäller fullösningar, på fel och brister som upptäcks, är imponerande så en besiktning och därefter en diskussion med besiktningsmannen om alternativa lösningar/åtgärder är sannolikt en nödvändighet om du inte ska bli överkörd av firman.

Tröskeluppvik eller ej beror väl på tröskelns nivå i relation till golvbrunnsnivån. Här verkar uppvik saknas så man får väl hoppas att tröskeln ligger på godkänd nivå för att sakna uppvik. Hela jobbet kring tröskeln ser för övrigt förfärligt ut.

Lösa plattor (30% låter illa) ska aldrig godkännas och tyder på allmännt slarv.

Man blir förbannad då man ser bilderna och läser din berättelse. Själv skulle jag inte betala en spänn.

T
Fattar verkligen inte grejen med att folk betalar i förskott, redan då borde varningsklockorna ringa.

Badrummet kan ju för övrigt inte vara gjort utav en seriös etablerad firma. Vad heter firman?

Usch, vita plastlister, en styggelse!! Hör bara hemma i storkök typ, om ens det.

Redigerat:
Thomas59 skrev:
Plattsättare verkar få i sig en imponerande uppsättning bortförklaringar (minst en har du ju redan hört) med modersmjölken .

Generellt menar du??? Det låter iallafall så om man läser det du skrivit. Har du i sådana fall några belägg typ statistik, undersökningar eller något annat.

I övrigt har jag svårt att tro att den som gjort detta är hantverkare över huvud taget, och om denne nu skulle vara det så borde densamme byta inriktning i yrkeslivet omedelbums.

• Gilla
weezer och 4 till
  • Laddar…
Det där hade varit riktigt snyggt om hela kalaset inklusive allt material hade kostat runt 20 000:- och varit utfört av en cirkusartist som enbart använt fötterna.

I annat fall är det rena skämtet.

Edit: lite hård var jag nog. Allt på bilderna går att rätta till utan allt för svåra ingrepp men jag blev så irriterad när jag såg eländet. Dels på den som kan lämna ett sånt jobb med gott samvete och dels på TS som medger att man betalt i förskott. Hur fan tänker man då?

Redigerat:
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
pappskallen skrev:
Generellt menar du??? Det låter iallafall så om man läser det du skrivit. Har du i sådana fall några belägg typ statistik, undersökningar eller något annat.

I övrigt har jag svårt att tro att den som gjort detta är hantverkare över huvud taget, och om denne nu skulle vara det så borde densamme byta inriktning i yrkeslivet omedelbums.
Generellt, nej självklart inte,:wow: men dom fall som beskrivs här på BH och dom jag kommit i kontakt med uppvisar samma mönster . Det gäller i synnerhet de förslag till åtgärder som dom brukar presentera som ofta inte är godkända och i många fall ger anledning att betvivla om dom vet vad dom håller på med. Även BH's egen "expert" har ju presenterat tveksamma (verkningslösa) lösningar vad gäller hur man åtgärdar bakfall så kunskapsbristen verkar vara väl spridd.

Kollar man sen hos grannar/kompisar eller på "stan" så är det sällan man ser ett perfekt jobb. Snarare otaliga exempel på motsatsen.

Instämmer i rådet att "hantverkaren" borde byta jobb och helst ta ett gäng av sina kollegor med sig.

Thomas59
RobZombie skrev:
Det där hade varit riktigt snyggt om hela kalaset inklusive allt material hade kostat runt 20 000:- och varit utfört av en cirkusartist som enbart använt fötterna.

I annat fall är det rena skämtet.
Cirkusartisten hade garanterat lyckats bättre!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Generellt, nej självklart inte
Tyvärr är det inte självklart, om du läser ditt eget inlägg så ser du kanske dina svepande antaganden om hur verkligheten ser ut. Det står Plattsättare inte "några få plattsättare" eller ens "vissa plattsättare" vilket jag tolkar som plattsättare generellt, eller hur menar du jag ska tolka din mening:
Plattsättare verkar få i sig en imponerande uppsättning bortförklaringar
? VILKA plattsättare är det du menar?

Just dessa floskler sänker tyvärr din trovärdighet till nära noll och ingenting och mitt påstående av 20 år i hantverksvärlden är att det är undantagsfall med undermåliga plattsättare och undermåliga jobb.

Visst synar man ett badrum in i sömmarna så kan man säkert hitta nån skavank på nästan varje objekt och konstigt vore väl anars, vi snackar ofta renoveringar på gamla hus, sneda, sättningsbenägna, omåttsanpassade hus.

Dock vill jag reservera mig för storlek på stad, i den den typ av orter jag verkar i (ca50k inv.) så har man inte råd att slarva bort sig, man lever i allt för stor grad på sitt rykte. kan tänka mig att procenten lycksökare är betydligt större i storstäderna, men jag säger ödmjukt att det är ett antagande då jag inte har några som helst belägg.

Tycker dock att det är bra med dessa trådar som visar på rena klåpare och rådet till TS är givetvis att inte betala en sekin innan jobbet är riktigt gjort!

• Gilla
Direktörpelle och 6 till
  • Laddar…
T
pappskallen skrev:
Tyvärr är det inte självklart, om du läser ditt eget inlägg så ser du kanske dina svepande antaganden om hur verkligheten ser ut. Det står Plattsättare inte "några få plattsättare" eller ens "vissa plattsättare" vilket jag tolkar som plattsättare generellt, eller hur menar du jag ska tolka din mening:

Just dessa floskler sänker tyvärr din trovärdighet till nära noll och ingenting och mitt påstående av 20 år i hantverksvärlden är att det är undantagsfall med undermåliga plattsättare och undermåliga jobb.

Visst synar man ett badrum in i sömmarna så kan man säkert hitta nån skavank på nästan varje objekt och konstigt vore väl anars, vi snackar ofta renoveringar på gamla hus, sneda, sättningsbenägna, omåttsanpassade hus.

Dock vill jag reservera mig för storlek på stad, i den den typ av orter jag verkar i (ca50k inv.) så har man inte råd att slarva bort sig, man lever i allt för stor grad på sitt rykte. kan tänka mig att procenten lycksökare är betydligt större i storstäderna, men jag säger ödmjukt att det är ett antagande då jag inte har några som helst belägg.

Tycker dock att det är bra med dessa trådar som visar på rena klåpare och rådet till TS är givetvis att inte betala en sekin innan jobbet är riktigt gjort!
Fast oftast är det ju bara missnöja kunder som startar trådar här. Finns ju en massa nöjda kunder ute i landet också givetvis men som inte skapar trådar om hur nöjda dom är.

• Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Thomas59
pappskallen skrev:

VILKA plattsättare? Vill du ha namn och personnummer? Larvigt. Klart att det inte gäller alla. Det förstår säkert du också. Känner du dig inte träffad så behöver du inte ta åt dig.

Just plattsättare är en hantverkarkategori som ofta förekommer såväl här som på ARN avseende undermåliga arbeten på samma sätt som VVS är överrepresenterade vad gäller diskussioner om orimliga påslag. Exemplen i båda fallen är otaliga. Sällan du ser trådar om tex snickare eller elektriker som inte vet vad dom pysslar med.

Kan faktiskt inte påminna mig någon enda tråd om en elektriker som gjort ett jobb på samma bedrövliga nivå som de exempel om plattsättare som reglbundet dyker upp här på forumet.

Har du problem med det så kanske du ska prata med någon lämplig yrksorganisation istället för att märka ord. Är hjärtligt trött på hantverkare som klagar på "generaliseringar" istället för att ta tag i problemen.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
pappskallen: där jag jobbar är det ca 5000 pers, räknar med att om man gör ETT dåligt jobb så en man rökt för lång tid framöver :)

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
tank77 skrev:
Fast oftast är det ju bara missnöja kunder som startar trådar här. Finns ju en massa nöjda kunder ute i landet också givetvis men som inte skapar trådar om hur nöjda dom är.
Det argumentet är lika vanligt som kommentaren att man INTE FÅR generalisera. Klart som korvspad att missnöjda kunder tenderar att starta trådar i större omfattning än nöjda kunder men du ska samtidigt ha klart för dig att mörkertalet med all sannolikhet är stort. Kunder som inte fattar att dom borde klaga, som inte orkar klaga, som klagat och gett upp osv, osv.

Hur många kunder som anlitar hantverkare för badrumsrenovering tror du har klart för sig vilka krav man kan/ska ställa på utförande och estetik ? Hur många har koll på branschreglerna? En kvalificerad gissning: Ett försvinnande fåtal! Lägg till de som inte orkar klaga eller som inte vet hur man klagar.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.