Det sagt så...skulle jag ha lämnat en kund efter ett jobb utfört så makalöst dåligt utfört, ja då hade jag nog begått rituellt självmord för att slippa uppleva skammen över hur värdelös jag är.

Du är INTE en jobbig kund för att kräva bättre (mycket bättre) än så! Du har säkert betalat dyra pengar för det där badrummet och förtjänar ett resultat som motsvarar dom pengarna.

Mitt råd är att ni kräver att det görs om och görs rätt. Att välja mellan att jobba lite gratis för att göra rätt för sig eller att gå i konkurs tror jag är ett rätt så enkelt val för de flesta företag.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jobbig kund? Man är inte jobbig när man kräver ett fackmannamässigt utfört jobb.

Vad tror du att firman, som nu får riva ett helt nytt badrum eftersom de utan att fråga mig har höjt golvet med 50mm så att jag inte kan ta mig in med rullstolen, tycker om mig? :cool:

birgera skrev:
När jag renoverade duschrummet satte jag tunna rostfria lister runt fönstret, runt en inbyggnad över toa, och runt ett infällt skåp i väggen. Så här blev det med både hård och mjuk (färganpassad åldersbeständig) fog:
[bild]
När man anlitar en så kallad hantverkare (ofta en clown som försetts med blåställ och några mer eller mindre olämpliga verktyg och ett tomt huvud) så måste man själv i detalj specificera hur man vill ha det. Du måste själv tala om hur du vill ha kanten mellan hyllan och badkaret, hur du vill ha listerna etc. De flesta hantverkare är inte att lita på. Du måste också övervaka arbetet in i minsta detalj, som om du själv skulle utföra jobbet. Trist men så är det.

Den kant som din gjort i ditt badrum ser för jävlig ut. Så kan du inte ha det. Gör om! Gör rätt.

Mitt förslag på krav på hur kanten ska utformas och uppleves:
- Trevlig att titta på, dvs kanten ska vara estetiskt tilltalande, ett smycke i badrummet
- Runda kanter som man inte gör illa sig på, tänk om du halkar i badkaret och slår i huvudet.
- Lättstädad utan att trasludd etc fastnar på vassa kanter.
- Åldersbeständig, dvs hålla minst 40 år - silicon är absolut inte bra, den gulnar och trillar loss efter 10 år.
- Utformad på ett sätt som de flesta gillar, så att boendet behåller sitt värde även för andra.
Det där är väl inget bra exempel på bra arbete. Inte speciellt snyggt gjort. Luftbubblor i siliconet och dåligt skuret kakel.

• Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Jag ÄR en jobbig kund. När jag försökte ta in en offert på ett putsjobb så sa en firma att de inte vill jobba hos mig för att jag skulle vara en jobbig kund. Dom hade hört detta från Kakelhuset i Karlskrona. Med Kakelhuset hade jag en tvist eftersom dem har utfört ett mycket dåligt jobb hos mig.
Nu är jag tydligen på en svart list som jobbig kund. Så kan det sluta.

Du är en kund som ska ställa högre krav. Säg åt dem att "Gör om och gör rätt. "
Ta dit en besiktningsman. Motparten betalar den kostnaden.
Se sedan till att ta dit en seriös firma. Tror dock att du måste ge nuvarande företag en chans att göra rätt.
Be annars ditt försäkringsbolag tipsa dig om det bolag de använder i försäkringsärenden när de måste renovera allt.
Viktigt är alltid att ställa tydliga krav innan och att sedan under arbetets gång stämma av varje dag. Besiktiga innan något betalas.
Jag har haft otur med hantverkare som slarvar. Två fuskbyggare har jag haft men till slut fick jag tag på en smart snickare, som man kan diskutera olika lösningar med och som är noga.
Små firmor går dock lätt i konkurs. Då kan du bli blåst. Stora företag går inte i konkurs. Ta in offerter från stora firmor också.
Lycka till med badrummet. Även om det tar tid, låt dem riva ner och börja om. Badrum ska göras riktigt på en gång.

Vad är det som säger att motparten betalar för en besiktningsman ? Kan inte tänka mig att dom går med på att betala.

Besiktningsmannen sa det och företaget var tvungen att betala. Är troligtvis ngt som de måste följa om ni skrivit avtal innan. Att följa svensk bygglag etc.

H
Görrättdirekt skrev:
Besiktningsmannen sa det och företaget var tvungen att betala. Är troligtvis ngt som de måste följa om ni skrivit avtal innan. Att följa svensk bygglag etc.
Besiktningskostnader står ni för som beställare absolut inte entreprenör

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Den part som tar in en besiktningsman får stå för kostnaden för denne, kan däremot absolut vara väl investerade pengar.
Jobbet ser inte okej ut, det kanske är funktionsdugligt men absolut inte estetiskt. Jag skulle aldrig lämna ett jobb så, och skulle inte acceptera att någon annan gjorde det heller. Lycka till

H
Många här på forumet som skriver liknande "Skulle jag aldrig acceptera bara ta dit entreprenören och be dom göra om"
Så funkar de självklart inte, utan du som beställare har ett stort ansvar. Har du inte specificerat i kontrakt vad du vill ha även i utseende så har entreprenören rätt att göra minsta möjliga och förståeligt att dom gör de, de ska ju känna pengar.
har du inte beställt gerade foder så får du inte de etc.

DU har självklart möjlighet att ta in en besiktningsman men han kommer kolla kontraktet står de ingen där så kan han bara gå på BBR:en osv. Och dessa regler har ganska stora sväng rum.

Kan inte reglerna exakt, men är det inte krav på att det är "fackmannamässigt" utfört? Och då ingår BÅDE att det uppfyller våtrumsregler etc, OCH estetiken. Självklart en tolkningsfråga, men är inte en utgångspunkt att en betald professionell hantverkare ska göra ett snyggare jobb än vad en outbildad privatperson skulle kunna göra själv? Det vill säga får inte slarva med finishen, även om det inte står något detaljerat i avtalet om hur det exakt ska utföras eller se ut. Ordet "fackmannamässigt" blir då någon sorts grundnivå som besiktningsmannen kan hänvisa till. Hur luddigt ordet än är så borgar det för någon mån av yrkesheder och yrkeskunskap och ansvar...

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
H
Sir Duke skrev:
Kan inte reglerna exakt, men är det inte krav på att det är "fackmannamässigt" utfört? Och då ingår BÅDE att det uppfyller våtrumsregler etc, OCH estetiken. Självklart en tolkningsfråga, men är inte en utgångspunkt att en betald professionell hantverkare ska göra ett snyggare jobb än vad en outbildad privatperson skulle kunna göra själv? Det vill säga får inte slarva med finishen, även om det inte står något detaljerat i avtalet om hur det exakt ska utföras eller se ut. Ordet "fackmannamässigt" blir då någon sorts grundnivå som besiktningsmannen kan hänvisa till. Hur luddigt ordet än är så borgar det för någon mån av yrkesheder och yrkeskunskap och ansvar...
Att de ska uppfylla säker vatten etc. är absolut inget krav utan de måste man avtala fram. Du får bygga ett badrum som inte är godkänt för 5 öre men självklart rekommenderas det inte.

Att en betald hantverkare ska göra ett snyggare jobb än en outbildad privatperson är ju heller inget som står i reglerna klart. Hade ju inneburit väldigt diffusa regler.
Därför finns de regler gällande skevhet, fogsprång etc.

Du säger slarva med finishen?, de är inte det jag säger utan att man kan inte beställa ett jobb och sen tro att man kan få allt.
när man begär in offerter på ett arbete så kommer firmorna räkna på lägsta möjliga som är specificerat skulle man inte göra de så kommer man ju aldrig få några jobb för.

http://stockholmsbf.se/entreprenadjuridik/fragor-och-svar/vem-betalar-efterbesiktningen__3136

Närbild av juridisk text ur AB 04 angående entreprenad och besiktningsmannens kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Enligt AB 04 kap 7 § 15 andra stycket är det entreprenören som ska betala ersättningen till besiktningsmannen vid efterbesiktning. Detta gäller alltså även om det är beställaren som har utsett besiktningsmannen från början och påkallat efterbesiktningen. I undantagsfall kan besiktningsmannen, om särskilda skäl föreligger, besluta att kostnaden ska fördelas på annat sätt."

Läs på och kontakta en besiktningsman innan ni anlitar en firma som ska utföra jobb på ditt hus.

Görrättdirekt skrev:
[länk]

[bild]

"Enligt AB 04 kap 7 § 15 andra stycket är det entreprenören som ska betala ersättningen till besiktningsmannen vid efterbesiktning. Detta gäller alltså även om det är beställaren som har utsett besiktningsmannen från början och påkallat efterbesiktningen. I undantagsfall kan besiktningsmannen, om särskilda skäl föreligger, besluta att kostnaden ska fördelas på annat sätt."

Läs på och kontakta en besiktningsman innan ni anlitar en firma som ska utföra jobb på ditt hus.
Där ser man, jag hade fått fel för mig, tack för att du rättade mig

Det står efterbesiktningen, är inte detta besiktning efter ett rättat feljobb? Isf vem står för första besiktningen när felet skall bekräftas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.