Hej,
Jag är igång med att göra om vårt isolerade förråd till en mini-etta att hyra ut.
Det finns tvättstuga idag där inne med en skiljevägg till förråd och ett gissningsvis 40mm avlopp.
Min fråga är. Ska jag ge mig på arbetet att bila i plattan för att lägga in nya 110mm rör eller ska jag bara gräva upp marken precis utanför "huset" och bila fram till ytterväggen för att där göra anslutningen? Spelar det någon roll rent byggfysiskt?
För att ni ska förstå behöver ni kanske se min skiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Befintligt avlopp finns idag i tvättstuga och det går ut till vad jag TROR "huvudbrunnen" (vad den nu kallas vet jag inte). Har inte börjat gräva där ännu (mellan grannens hus och vårt hus finns en liten gång som ägs av mig).
- Som jag ritat upp som "2" kan jag antingen dra avloppet tvärs över plattan och det är ca 10 meters bilning i så fall.
- Andra alternativet är att som nummer "1" bara ta upp stenen utanför huset och lägga avloppet i marken. Därefter bilar jag upp från den tilltänkta kokvrån och den tilltänkta toaletten spår ut till "huvudröret". Det blir kanske totalt 5 meters bilning, men såklart tillkommer lite grävning.
Vad är enklast? Finns det något "no-no" här?