Vi lyckades spräcka det plaströr som går ner från stuprännan till dagvattenledningen häromdagen så bör nog bytas innan det trasar sönder helt.

Nu vet jag inte vad det är för typ av rör men ska väl vara nått som tål kyla och uv strålning utan att krackelera om 2-3 år.

Orange markrör? Eller nått annat?

Vanliga markavloppsrör är väl det som används

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vanliga markavloppsrör är väl det som används
Pallar det med solljus å då? För mig jag sett att sånt inte ska användas ovan mark utan att målas.

K kattparet skrev:
Pallar det med solljus å då? För mig jag sett att sånt inte ska användas ovan mark utan att målas.
Ja dom pallar lite sol, blir med tiden vita på ytan.
Men du skall väl måla det oavsett, ganska fult med ett orange rör som sticker upp ur marken

GoC GoC skrev:
Ja dom pallar lite sol, blir med tiden vita på ytan.
Men du skall väl måla det oavsett, ganska fult med ett orange rör som sticker upp ur marken
Fast undrar vad de tagit för rör innan då det är helt vitt det som sitter där nu.

Vad tar man för färg isf? Som sitter på plast menar jag.

Helt vanlig sockelfärg fäster på plaströr.
Men du kan även ta gråa avloppsrör, finns inget behov för markavloppsrör med tjockt gods då det aldrig blir någon belastning på röret.
Jag har vanliga gråa rör, målade med samma färg som husets sockel

• Gilla
kattparet
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Helt vanlig sockelfärg fäster på plaströr.
Men du kan även ta gråa avloppsrör, finns inget behov för markavloppsrör med tjockt gods då det aldrig blir någon belastning på röret.
Jag har vanliga gråa rör, målade med samma färg som husets sockel
Nått sånt här borde ju duga isåfall. Min sockel är ju redan grå (om än något ljusare). Men kanske borda målas för hållbarhetetn?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-2000023050

Det blir ypperligt

• Gilla
blatummen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.