Jag undrar om det finns någon riktlinje över hur mycket det ska väsnas från ett badrum när duschen används. Vi har just renoverat ett badrum. Är supernöjda, bortsett från att vi inte kan sitta i intilliggande vardagsrum eller matrum när någon duschar pga ljudnivån. Byggarna hävdar att det är normalt när man har inbyggda rör (vilket vi inte hade innan). Känner någon igen sig i detta problem?

Redigerat:
R Rutan75 skrev:
Jag undrar om det finns någon riktlinje över hur mycket det ska väsnas från ett badrum när duschen används. Vi har just renoverat ett badrum. Är supernöjda, bortsett från att vi inte kan sitta i until ligga depuis vardagsrum eller matrum när någon duschar pga ljudnivån. Byggarna hävdar att det är normalt när man har inbyggda rör (vilket vi inte hade innan). Känner någon igen sig i detta problem?

Sicket skitsnack!

Jag har som amatör installerat all VVS med dolda rör i två badrum. Man har tvärtom stora möjligheter att ljuddämpa avloppsrör. Ljud från kall- och varmvattenrör kan nästan helt elimineras, handlar mest om anpassning/val av rördiameter med hänsyn till övrig installation samt om korrekt infästning av rören inuti väggar.
Tvätt och diskmaskiner på annan plats i huset kan ställa till det om de inte har mjukstängande ventiler. Även vissa billiga armaturer med obefintliga eller dåliga backventiler kan orsaka missljud. Du har med all sannolikhet råkat ut för hantverkare med låg kunskap om installation av VVS.

• Gilla
Rutan75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.