Hej,
hsr precis fått fönster från Elitefönster monterade. Har inte haft slutbesiktningen ännu. Men har anmärkt på några saker så jag passar på att ställa frågorna här också innan.

1. Bomljud under fönsterbrädor. Tidigare låg fönsterbrädan an mot underlaget så det var helt stumt. Nu lades inte brädan an mot underlaget så det låter tomt när man knackar. Varför la man inte byggskum under?
Vad är rätt och fel här?

2. Anslutningslister/smyg på utsidan lades bara runt ett av fönstren, inte de andra. Har det att göra med vilka fönster som är mest utsatta för regn?

3. Anser ni att dessa fönsterbleck är korrekt bockade utifrån förutsättningarna och putsens utformning. Se bild.

• 20260707_175119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Låter fullt rimligt, byggskum tror jag inte någon använder under salningen. Vill man ha det stumt får man nog specifikt be om det då det normala är att det monterad precis som du beskriver.
2. Förstår inte riktigt utan en bild, men det låter ju som att det krävdes någon form av smyg för att kompensera skillnaderbi det gamla vs nya fönstret just där?
3. Det där tycker jag ser rätt eländigt ut.. kanske inget som påverkar i praktiken men nog ska man ju göra det snyggare än så.

• Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
J JoxarJonny skrev:
1. Låter fullt rimligt, byggskum tror jag inte någon använder under salningen. Vill man ha det stumt får man nog specifikt be om det då det normala är att det monterad precis som du beskriver.
2. Förstår inte riktigt utan en bild, men det låter ju som att det krävdes någon form av smyg för att kompensera skillnaderbi det gamla vs nya fönstret just där?
3. Det där tycker jag ser rätt eländigt ut.. kanske inget som påverkar i praktiken men nog ska man ju göra det snyggare än så.
1. Okej, bra. Jag va van vid stumt ljud.
2. Kolla bilden, tog en från nätet istället för att vänta tills imon.
3. Hur skulle en snyggare lösning vara? Rak av L formad i kanterna?

• Screenshot_20260708_011503_Samsung Browser.jpg
    Skapa konto
2. Menade att man nog behöver se en bild på dom specifika fönstrena för att veta om det finns någon anledning, men gissningen kvarstår.
3. Jag skulle nog ha försökt klippa plåten så den inte dubbelviks och jämnt med putsen. Borde inte vara så svårt, men kan ju såklart vara nåt man inte ser på bilden som ställer till det.

Relativt vanligt att det förblir "tomt" under blecket, men plåten i övrigt såg inte sådär supersnyggt ut, avseende hur den är vikt. Visserligen svårt att göra det bättre vad gäller putsen/fasaden, så där hade jag bättrat på med antingen lite fog och färg, eller puts och färg, efter slutfört arbete. Sistnämnda får man nog själv ta tag i.

Kan bara ha åsikt om punkt 3. Mycket konstig och ovanlig knäckning. Den verkar hamna utanför putsen med risk att vatten komner in bakom plåten. Borde gjorts en liten knäckning på gaveln så att den "spänner" in mot putsen . Absolut inget omvik som när är gjort. Kanske en byggfog i överkant mellan plåt och puts.

H Hans Andersson1077 skrev:
Kan bara ha åsikt om punkt 3. Mycket konstig och ovanlig knäckning. Den verkar hamna utanför putsen med risk att vatten komner in bakom plåten. Borde gjorts en liten knäckning på gaveln så att den "spänner" in mot putsen . Absolut inget omvik som när är gjort. Kanske en byggfog i överkant mellan plåt och puts.
Såhär ser det ut från ovan. Har sett att de satt dit transparent silikon på andra ställen. Kanske missa de här?
Men det är just knäckningen jag är fundersam kring.

• 20260707_175121.jpg
    Skapa konto
I ImTheBeast skrev:
Såhär ser det ut från ovan. Har sett att de satt dit transparent silikon på andra ställen. Kanske missa de här?
Okej, om dom inte gjort knäckningen utåt så hade det blivit en bra "droppkant" med liten risk för vatten bakom plåten.Fogmassa får inte bli en räddning för dåligt plåtjobb utan en extra säkerhet och en estetisk detalj. Och inte silikon utan byggfog.

I ImTheBeast skrev:
Glömde säja att denna lösning på plåtgavel används vid nyproduktion vid putsad fasad. Då är yttersta delen på knäckningen putskant och plåten sitter monterad innan putsen görs.

Farstatjej90
Plåten på sidan är för lång och borde klippts istället för vikts...

Fick jag killgissa från röven skulle jag säga att fönstret kanske sitter så pass långt in att man utan plåtsmygen kunde se in i luftspalten bakom teglet, men att det inte behövdes på de ställen det är putsad fasad

1. Ok inget konstigt med detta. Dina gamla var kanske satta i bruk.
2. Kan vara så att putsen gick sönder mer just kring det fönstret och därför behövdes det täckas med en plåt.
3. korrekt utförande av ett fönsterbleck med putskant. Dom kunde ha klippt av den utstickande delen något. Däremot behöver det tätas mellan puts och bleck så att vattnet som rinner på fasaden inte kan rinna in bakom blecket

• Gilla
Murbyggare och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
1. Ok inget konstigt med detta. Dina gamla var kanske satta i bruk.
2. Kan vara så att putsen gick sönder mer just kring det fönstret och därför behövdes det täckas med en plåt.
3. korrekt utförande av ett fönsterbleck med putskant. Dom kunde ha klippt av den utstickande delen något. Däremot behöver det tätas mellan puts och bleck så att vattnet som rinner på fasaden inte kan rinna in bakom blecket
2. Kan vara så. Tycker det inte ser enhetligt ut när de andra inte har det
3. Ska lyfta detta med tätningen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Plåten på sidan är för lång och borde klippts istället för vikts...
Tar med mig detta.

Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Fick jag killgissa från röven skulle jag säga att fönstret kanske sitter så pass långt in att man utan plåtsmygen kunde se in i luftspalten bakom teglet, men att det inte behövdes på de ställen det är putsad fasad
Ett av mina nya fönster har det men inte de andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.