85 läst ·
2 svar
85 läst
2 svar
Hur mycket är värt att renovera originalfönster från 1963 invändigt?
Hej!
Håller på att totalrenovera ett rum (på sikt hela lägenheten) och funderar på hur mycket det är värt att göra med det här fönstret invändigt.
Lite bakgrund:
Mina funderingar:
Alla tips och synpunkter uppskattas!
Håller på att totalrenovera ett rum (på sikt hela lägenheten) och funderar på hur mycket det är värt att göra med det här fönstret invändigt.
Lite bakgrund:
- Lägenheten är från 1963 och fönstren är original, just detta är ett tvåglas vridfönster.
- Utvändigt i teak.
- Bostadsrättsföreningen ansvarar för själva fönstren och vi får inte renovera eller byta dem själva. I dagsläget finns inga planer på att föreningen ska byta alla fönster, men det kan naturligtvis hända längre fram.
- Tidigare ägare verkat mest ha fräschat upp fönstren genom att kladda på ny färg utan något direkt förarbete.
Mina funderingar:
- Hur mycket skulle du göra invändigt om det varit ditt eget fönster?
- Vad är värt att laga och vad skulle ni låta vara?
- Är den smala trälisten på vänster närmast väggen sida värd att byta? Den känns betydligt torrare och mer "fnöskig" än övrigt trä, så jag misstänker att den någon gång fått fukt utifrån.
- Skulle ni "bara" skrapa, spackla, slipa, foga och måla, eller finns det något annat ni hade gjort?
- Finns det något som ni absolut inte tycker att jag ska lägga tid eller pengar på?
Alla tips och synpunkter uppskattas!
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Är det bara detta fönster det handlar om? Jag hade nog bytt ut den dåliga listen och sedan skrapat, spacklat, slipat, fogat och målat resten.
Klicka här för att svara