Jag har ett rum med lackad träpanel som jag tänkte måla vit.

Vilken färg ska användas och är det nåt jag bör tänka på som grundfärg etc.

Jag har precis målat vår panel! Fick rådet från färgaffären att först tvätta med målartvätt, sen sandpappra lite lätt. Grundmåla en gång och sen måla 2 ggr. Är panelen ny behövs kvastlack men om den är gammal så behövs det inte.
Jag målade också vit men såg efter första gången jag målat att den såg nästan blåvit ut. Stor skillnad mot dörrar och dörrfoder. Ringde affären och de tyckte jag skulle komma in med färgen så de "bröt ner den lite". Målade sen andra ggr med den och det blev mycket bättre! Dörrar och dörrfoder är inte kritvita, det kan ju vara bra att känna till! Lycka till!

payman skrev:
Jag har ett rum med lackad träpanel som jag tänkte måla vit.

Vilken färg ska användas och är det nåt jag bör tänka på som grundfärg etc.
Jag är barnsligt förtjust i V-slip, fäster på allt, lätt att måla med, ger en snygg matt yta (nästan lite kalkat intryck) och är lätt att bättra på vid behov :).
Är ju eg. en grundfärg, men jag tycker den är kanon spec. på gamla ytor med diverse gammal ytbehandling, så jag har faktiskt oftast skippat 'färdigfärgen', spec. om det är ytor som har litet slitage och inte kommer i kontakt med vatten :)
Funkar dessutom att späda med vatten, för ett tunnare, lite 'laserat' slutresultat :-*

MVH//Christina.

*EDIT* V-slip är vit (0500-N) i utgångsläget, men den går utmärkt att bryta till annan ton i grå-vit-beigeskalan, vilket är ungefär så långt jag brukar komma i nyansväg ;)

Har också precis gjort detta i ett gammalt kök. Tvättade med målartvätt. Slipade inte eftersom jag visste att den gamla lacken inte var vattenbaserad. Kvistlackade. Grundade med lacknaftabaserad grundfärg (Becker häftgrund) och målade med lacknaftabaserad lackfärg (Beckers Elegant) i antikvit nyans. Behövde bara måla en gång. Tog 3-4 brädor i taget. Blev grymt bra. Vis av erfarenhet så avråder jag från vattenbaserad lackfärg till detta. Den torkar för fort och får en hinna. Sen är det ju roligt när man målar tak med lacknaftabaserad färg - man får efteråt stå och tvätta sig på armar, och ibland i armhålor, med lacknafta...

byggimpert skrev:
Jag är barnsligt förtjust i V-slip, fäster på allt, lätt att måla med, ger en snygg matt yta (nästan lite kalkat intryck) och är lätt att bättra på vid behov :).
Är ju eg. en grundfärg, men jag tycker den är kanon spec. på gamla ytor med diverse gammal ytbehandling, så jag har faktiskt oftast skippat 'färdigfärgen', spec. om det är ytor som har litet slitage och inte kommer i kontakt med vatten :)
Funkar dessutom att späda med vatten, för ett tunnare, lite 'laserat' slutresultat :-*

MVH//Christina.

*EDIT* V-slip är vit (0500-N) i utgångsläget, men den går utmärkt att bryta till annan ton i grå-vit-beigeskalan, vilket är ungefär så långt jag brukar komma i nyansväg ;)
Det är ett rum i källaren så V-slip kanske blir bra där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.