K kentauren skrev:
Finns medel att lösa upp gammal plastfärg. Kunde inte använda det eftersom mitt hus var målat med 7-8 lager oljefärg och därefter två lager plastfärg (Akryl) Vissa områden var hade oljefärgen släppt ner till trät vilket medförde att plastfärg fanns i alla håligheter som då uppstått. Det blev då omöjligt att bara ta bort plastfärgen. Den gamla oljefärgen som fanns kvar vart helt uttorkad från olja så den bestod av ett pansarhårt pigmentlager som nästan ingenting bet på. Infravärme, värmepistol, tom trappfräs provades.Det enda som fungerade var en liten trekantsskrapa från Bacho. Bladet är 25mm brett och med en tredjedel av skäret kunde jag få bort 10 lager färg i ett drag....
Konstigt, jag tror att jag hade liknande förhållanden. 90 år gammal fasad. Hyvlade brädor och målade ett stort antal gånger. Färgen var stenhård men sprack och ramlade av. Försökte skrapa och slipa utan någon som helst framgång. Hyrde en SpeedHeater som fungerade bra. Byggde en egen med tre infrarör från en ny 300-kronors terrassvärmare. Den fungerade ännu bättre. Värmde en yta på 20x30 cm2 i ca 30 sekunder, flytta värmaren horisontellt skrapa den värmda ytan medan nästa värms upp och då vidare. Fungerade jättebra, men det tog fem år. Bytte max 1% av panelen. Målade därefter med linolja.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
I sak tycker jag kanske dina påpekanden är relevanta, men ska jag vara ärlig så blir aldrig ett gammalt hus perfekt! Är det perfekt du söker får du nog göra det själv så du inte har någon annan att gnälla på helt enkelt.

Jag har skummat igenom en del av svaren, vårt hus är i början från 1900 talet med orginalvirke, huset har säkerligen målats ett antal ggr med oljefärg och andelen terpentin har varit hög. För ett antal år sedan beställde vi ett målarjobb och byggaren rekommenderade Becker vilket gjorde att vi tittade på en nyans som passade oss.

Första året såg huset fantastiskt ut, sen fick vi enorma terpentinbubblor på fasaden som exponerades av värme, efterföljande år torkade akrylaten och flagade vilket gjorde att fasaden såg ut som skit.

Efter många turer med hantverkaren och samtal med experter enades vi om att skrapa rent tre sidor av huset och detta fick stå och vädra under ett års tid (vädra). peppar, peppar så håller färgen ännu efter 2-3 år.

Lärdom, gammat hus = använd inte akrylat om det finns olja i grunden
skriv avtal om att byggare/leverantör tar ansvar för jobbet och resultatet

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Säker på ett det inte är målet med linolja ?

J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säker på ett det inte är målet med linolja ?
Egentligen spelar det ingen roll, man ska inte måla över någon av dem med plastfärg...

J JohanLun skrev:
Egentligen spelar det ingen roll, man ska inte måla över någon av dem med plastfärg...
Precis , men det vet ju knappt målarna själva om…

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.