44 068 läst ·
79 svar
44k läst
79 svar
Nylagt trägolv med breda springor, ska det vara så?
Att lägga möbeltorrt golvvirke helt utan springor i torraste perioden borde betyda att golvet kan "resa sig" om det blir fuktigt? Jag har sett bilder där det varit böljande golv pga vattenskador. Men kanske är 8% perfekt? Vårt köksgolv hanterades precis så här, iofs furu, men det var nedtorkat och lades in i plast, sen gick läggandet så segt så det var nog "exponerat" utan plast ganska länge, jag minns faktiskt inte. Jag har nu vintertid nån knapp mm springa på kanske var tredje skift.
Gullfiber är ett jävla skitmaterial att hantera, men ligger det stilla så dammar det väl inte speciellt mycket. Undrar om det om en 20-30 år kommer vara liknande som med asbest, HUR kunde ni lägga gullfiber utan rymddräkt? Jag ogillar vår vind för det ligger en massa lös överbliven gullfiber och damm däruppe, tycker det kliar när jag vart där och bökat. Skulle vilja byta till cellulosa. Däremot skulle jag inte vart speciellt oroad över bilden ovan om det inte var så att det var slutresultatet. Klart man inte ska låta barnen leka i gullfiber, men om det finns det i hemmet när man bygger om har jag svårt att tro att det ska vara livstfarligt. Det sitter ju exponerad stenull kring ventrör etc under lösa undertak i kontorsbyggnader. Då skulle ju det vara farligt. Det kanske det är, men inte så att det känns alarmerande...
Gullfiber är ett jävla skitmaterial att hantera, men ligger det stilla så dammar det väl inte speciellt mycket. Undrar om det om en 20-30 år kommer vara liknande som med asbest, HUR kunde ni lägga gullfiber utan rymddräkt? Jag ogillar vår vind för det ligger en massa lös överbliven gullfiber och damm däruppe, tycker det kliar när jag vart där och bökat. Skulle vilja byta till cellulosa. Däremot skulle jag inte vart speciellt oroad över bilden ovan om det inte var så att det var slutresultatet. Klart man inte ska låta barnen leka i gullfiber, men om det finns det i hemmet när man bygger om har jag svårt att tro att det ska vara livstfarligt. Det sitter ju exponerad stenull kring ventrör etc under lösa undertak i kontorsbyggnader. Då skulle ju det vara farligt. Det kanske det är, men inte så att det känns alarmerande...
Naturligtvis kan golvläggare påverka att trä rör sig. Det ska vara ordentligt torrt innan man lägger det. Det här golvet ser förjävligt ut, skulle aldrig acceptera detta. Vad ska de ha lärt sig? Att inte anlita inkompetenta golvläggare?Jiji skrev:
Fast golvläggare kan ju inte göra så mycket åt att trä rör sig, men visst vederbörande kunde ju tipsat er om hur trä beter sig. Det var nog inte illvilja bakom i alla fall. Se det som att ni lärde er ngt. Det är bättre att försöka se positivt på tillvaron.
Det kommer att bli väldigt bra till sist. Det är jag säker på.![]()
Jag har ett massivt grangolv som springorna försvinner på sommaren och på vintern blir kanske 2 mm, skitsnyggt. Men då fick det torka inomhus länge innan jag la det också.
Jag lade in panel i vardagsrummet med ströläkt mellan varven och mätte bredden på dom några gånger i veckan med skjutmått. Jag kommer inte ihåg exakt längre men dom krympte mer än fyra fem millimeter på en pärlspont som var 120mm bred och 13 tjock och dom hade legat torrt innan, dock kallt i lada. Det tog säkert en månad innan krympningen stabiliserat sig.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Det här är ju ett typiskt exempel på hur det kan bli...
Kunden vill ha in ett nytt golv, helst igår
Snickarn åker på brädgården och frågar efter golv som går att lägga in direkt
Säljaren föreslår ett golv och säger att det ska ligga inne i rummet det ska läggas, i tex 48h sen "är det bara att slå in"
Oftast är plasten runt buntarna trasigt, det kanske ligger ute i kallförådet och det har regnat i 2 veckor
Vems är felet?
Säger inte att det gått till så här men det är nog inte ovanligt
Säljaren föreslår ett golv och säger att det ska ligga inne i rummet det ska läggas, i tex 48h sen "är det bara att slå in"
Oftast är plasten runt buntarna trasigt, det kanske ligger ute i kallförådet och det har regnat i 2 veckor
Vems är felet?
Nej,
Så som det ser ut nu är inte hur det skall se ut när det är ’klart’.
Virket har varit för fuktigt och oavsett hur länge det sedan legat i rummet (efter leverans) så borde golvläggaren ha mätt fuktkvoten i trät innan utläggning. Om det då höll för hög kvot (dvs risk för mer krympning) så skulle han ha informerat er och föreslagit att lägga det ’löst’ (till kvoten nåtts). Massiva golv är extra känsliga för just fukt-rörelser och det är därför som en del sådana golv istället läggs ’flytande’ med limmad spont och extra bred kantlist (där glipan får uppstå utan att synas, när trät rör sig). 100kvm innebär ju också att rummet kanske är 6-8m brett och då blir det många plank i bredd => dvs ännu större krav på att inte chansa med plank med för hög fuktkvot.
Virket har varit för fuktigt och oavsett hur länge det sedan legat i rummet (efter leverans) så borde golvläggaren ha mätt fuktkvoten i trät innan utläggning. Om det då höll för hög kvot (dvs risk för mer krympning) så skulle han ha informerat er och föreslagit att lägga det ’löst’ (till kvoten nåtts). Massiva golv är extra känsliga för just fukt-rörelser och det är därför som en del sådana golv istället läggs ’flytande’ med limmad spont och extra bred kantlist (där glipan får uppstå utan att synas, när trät rör sig). 100kvm innebär ju också att rummet kanske är 6-8m brett och då blir det många plank i bredd => dvs ännu större krav på att inte chansa med plank med för hög fuktkvot.
nino skrev:
Vems är felet?
Naturligtvis är det den man har betalat fakturan till som har ansvaret. Men det har en del hantverkare väldigt svårt att förstå. Sen är det upp till hantverkaren i sin tur kräva ansvar av bygghandlaren eller vem den nu har köpt grejerna ifrån.nino skrev:
Vems är felet?
Har han monterat enligt anvisning? Står det i anvisningen att det ska ligga i 10 dagar så har han gjort rätt, och bör reklamera materialet tillåterförsäljaren.S sommarskuggan12 skrev:Hej!
En golvläggare har för två månader sen lagt in ett nytt spontat grangolv i ett ca 100m2 stort rum i vårt hus. Vi upplever att det blev väldigt glest mellan plankorna och det är upp till en centimeter stora springor. Det ser enligt mig mer ut som ett undergolv och man blir som "nypt" i fötterna när man går på det. Jag kan inte så mycket om golv och vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Så min fråga till er är: är det här ett ok nylagt golv eller inte?
[bild][bild][bild][bild]
Tackar på förhand för all input jag kan få!
Ja jag förstår att man ju får leva med lite springor och framförallt under vinterhalvåret men precis som du skriver så känns dessa springor större än normalt. Tack för input!J JohanLun skrev:I en ständigt uppvärmd villa kan man vad jag förstår lägga massivträgolv med ganska små springor, mkt mindre än det du har. När träet acklimatiserat sig så kommer springorna vara "OK", men springor kommer det i princip alltid vara i massivträgolv, ska man komma runt det är det fiskbensparkett och liknande där de ligger på olika riktning.
Flytande massivträgolv känns inte som rätt väg att gå, vill man ha klassiskt utseende är det små springor, det får man leva med. Vissa fyller springorna, men det är lite omdiskuterat också.
Dessa tycker jag är för stora glipor för att inte försöka få hantverkaren att åtgärda. Jag som amatör har ju lyckats bättre med de golv jag lagt, även om jag haft tiden på min sida för att låta golvet acklimatisera sig....
Tusen tack för ditt svar!M Meyo skrev:Nej,
Kan inte svara på det. Var mer att han beställde golvet, det låg härinne 10 dagar sen kom han hit och la det under ca en vecka. Han har lovat att komma i veckan och titta på det så vi får se vad han säger.emmschen skrev:
Hade ingen aning om att det behövde torka så pass länge som många här skriver. Men det var ju liksom därför vi betalade en fackman för att göra det. Så det skulle bli bra. Känns skönt att du också tycker det ser förjävligt ut och 2 mm på vintern känns som en jäkla dröm just nu!B Björne1 skrev:Naturligtvis kan golvläggare påverka att trä rör sig. Det ska vara ordentligt torrt innan man lägger det. Det här golvet ser förjävligt ut, skulle aldrig acceptera detta. Vad ska de ha lärt sig? Att inte anlita inkompetenta golvläggare?
Jag har ett massivt grangolv som springorna försvinner på sommaren och på vintern blir kanske 2 mm, skitsnyggt. Men då fick det torka inomhus länge innan jag la det också.
Det var golvläggaren själv som köpte golvet via sitt företag, av Karl Hedin. Räknade med att han visste vad som skulle göras med det/fuktkvot osv. Då vi inte kan något om det så la vi liksom över det på honom och tänkte nog att det skulle bli bra. Ok, då hade ditt golv också krympt en hel del alltså?Huddingebo skrev:
Får man fråga varifrån du köpte golvbrädorna?
Från ett mindre hyvleri eller från en känd golvtillverkare?
Garanterade de någon fuktkvot?
Jag lade in ett nästan identiskt golv för ca 2 år sedan. Han som hade sågat och hyvlat mina golvbräder kunde inte garantera någon fuktkvot så jag fick lägga in det löst och "slå ihop" skruva fast det efter ett halvår.
Det torkade första månaderna och efter att jag slog ihop och skruvade golvet så har ingenting hänt.
Lå
Låter som en rimlig förklaring. Tack för input!Krille-72 skrev: