Huddingebo Huddingebo skrev:
Det ser likadant ut idag som på bilden där jag precis har dragit ihop golvet.
Perfekt att låta ett barn krypa omkring precis bredvid isolering som ligger framme. Hur tänkte ni? Eller har barnet munskydd som inte syns på bilden?

• Haha
  • Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
Finns nog nästan ingen hantverkare som lägger in ett golv löst och kommer efter 1år och skruvar fast det...

Fint var det inte, men det går nog inte att gör nåt åt det tyvärr utan att byta ut det..
Kommer troligen att flisa sönder när man backar ur skruvarna

• Gilla
sommarskuggan12
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man kan lägga det flytande också . Man limmar ihop i not / spont . Blir tajt och kan röra på sig efter årstid .
Men beror på vilket underlag det är .
NEJ ett massivt trägolv skall fästas i underlaget det finns ingen tillverkare som godkänner limmad längsgående spont. Vid en reklamation har man ingen reklamationsrätt pga felaktigt läggningssätt

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det bästa är att golvträ får acklimatisera sig i det rum det ska bo , länge och skyddsplasten borta .
Läggs lämpligast på sommaren när det är hög luftfuktighet eller på vintern med liten springa .
Ditt golv ser bedrövligt ut :surprised:
Vet du om golvet är lagt flytande eller fastsatt med skruv / spik ?
Skyddsplasten ska absolut INTE tas bort när du acklimatiserar trägolvet det skall ligga i sin originalförpackning. Kan bli svårt att reklamera om detta skulle vara ett riktigt torkat trägolv (8% +-2%)

Tänker inte sia om vad som gått fel för det kan vara många anledningar till detta.
Men jag skulle börja med att kolla upp tillverkare av golvet och jag skulle inte acceptera detta.
Ett golv som är torkat rör sig ca 1% i bredd mellan årstiderna dvs ett 110mm brett golv har en springa på ca 1mm under dom torra vintermånaderna.

• Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns nog nästan ingen hantverkare som lägger in ett golv löst och kommer efter 1år och skruvar fast det...

Fint var det inte, men det går nog inte att gör nåt åt det tyvärr utan att byta ut det..
Kommer troligen att flisa sönder när man backar ur skruvarna
När jag lade mitt golv "löst" för att torka så skrivade jag det väldigt glest för att det ändå skulle gå att använda.
Det gick utmärkt att dra ur de utan att golvbrädorna blev förstörda.

Nej det är knappast något en hantverkare tar på sig..Därför är det nog extra viktigt att golvet levereras väl torkat.
Jag kan erkänna att jag ångrar att jag inte köpte garanterat torrt golv. Det var jobbigt att lägga om. Ut med alla möbler, mattor, lyfta på golvstående radiatorer etc.

• Gilla
sommarskuggan12 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Perfekt att låta ett barn krypa omkring precis bredvid isolering som ligger framme. Hur tänkte ni? Eller har barnet munskydd som inte syns på bilden?
?

• Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
?

P
Det ser ut som ett sk förrådsgolv eller vanlig slätspont. Men inte ens de är väl så fuktiga att de kan krympa sådär? När vi har lagt förrådsgolven (har för mig de håller ca 14-16%), krymper de till lagom "gammeldags" känsla, med 2-4 mm glipa. Men de brukar iofs ligga ett bra tag innan montage.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
sommarskuggan12
  • Laddar…
T Torkad gubbe skrev:
NEJ ett massivt trägolv skall fästas i underlaget det finns ingen tillverkare som godkänner limmad längsgående spont. Vid en reklamation har man ingen reklamationsrätt pga felaktigt läggningssätt

Skyddsplasten ska absolut INTE tas bort när du acklimatiserar trägolvet det skall ligga i sin originalförpackning. Kan bli svårt att reklamera om detta skulle vara ett riktigt torkat trägolv (8% +-2%)

Tänker inte sia om vad som gått fel för det kan vara många anledningar till detta.
Men jag skulle börja med att kolla upp tillverkare av golvet och jag skulle inte acceptera detta.
Ett golv som är torkat rör sig ca 1% i bredd mellan årstiderna dvs ett 110mm brett golv har en springa på ca 1mm under dom torra vintermånaderna.
Varför måste man skruva fast ett massivt trägolv? Tycker mig höra och läsa rekommendationer både med och utan skruv.

Läggningen har antagligen varit korrekt från början. Det som har hänt är att bräderna har torkat. Många har för bristfällig kunskap om detta fenomen. Jämför med stavparkett som är torkat till 7 %. Det säljs mycket "golvbrädor" på många brädgårdar vilka är alldeles för fuktiga. Jag har varit med och lagt 3/4" golvbrädor som fästes med vetskapen om att golvet skulle läggas om efter minst ett år. När rev upp golvet och återlade brädorna fick det läggas till brädor pga att golvet hade torkat (krympt).

• Gilla
ceno och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt in flera furugolv från Baseco i Sorsele och det har blivit kanon och nästan inga springor.
De torkar sitt virke till 8% vilket även kallas "möbeltorrt" och plastar sedan in paketen.

De säger att man skall lägga in paketen i rummet men ABSOLUT inte ta av plasten innan läggning.
Vi har gjort på detta sättet och resultatet har som sagt blivit kanon.

Det bästa är också om man har möjlighet att lägga in golvet under vinterhalvåret.
Då är det som torrast innomhus och de bästa förutsättningarna finns.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
A Alfred2008 skrev:
Varför måste man skruva fast ett massivt trägolv? Tycker mig höra och läsa rekommendationer både med och utan skruv.
S sommarskuggan12 skrev:
Hej!
En golvläggare har för två månader sen lagt in ett nytt spontat grangolv i ett ca 100m2 stort rum i vårt hus. Vi upplever att det blev väldigt glest mellan plankorna och det är upp till en centimeter stora springor. Det ser enligt mig mer ut som ett undergolv och man blir som "nypt" i fötterna när man går på det. Jag kan inte så mycket om golv och vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Så min fråga till er är: är det här ett ok nylagt golv eller inte?
[bild][bild][bild][bild]
Tackar på förhand för all input jag kan få!

Hej

Det kanske är helt stolligt, men, med så stora spalter, borde man inte kunna trycka in "gummilister" i spalterna och göra golvet till ett skeppsgolv ?

Mvh

Magnus

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Skulle spontant säga nej.
Springor.. ja.. men inte sådär stora (på så kort tid).

Antingen har ni extrema väderförhållanden inomhus, eller så var inte träet tillräckligt torkat när det lades? :thinking:

Vi har precis fått springor nu i sovrummet, efter 7 år.. och i köket hm, kanske en.. efter 4 år. Nu snackar vi en millimeters springa typ.

Om jag inte minns fel har vi valt gran oxå.

Iof var det ett väldigt stort rum ni lade i.. så även små rörelser kan få stora konsekvenser .. trä är ju levande och kommer krympa o svälla varje år..

Hur är det lagt i övrigt? Under.. är rummet helt uppvärmt idag? Var det de vid läggning oxå?

Vad???

U Urban R skrev:
Vad???

Barn isolering munskydd Corona??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.