23 816 läst ·
81 svar
24k läst
81 svar
Nylagt trägolv dåligt skick efter sex månader
Jag tycker både utseendet och tidsperioden stämmer bra in på fernissa, om det inte är så mycket pigment i det får det den där bärnstensliknande färgen.
Inget fel i sig att ta bort det. Ser inte ut att ha några större skador så hade nog gått att bättra på och polera upp igen men hade man velat ha golvvärme och bättre isolering hade man ju behövt lyfta det utan att skada det och lägga dit det igen, väldigt stort jobb
Inget fel i sig att ta bort det. Ser inte ut att ha några större skador så hade nog gått att bättra på och polera upp igen men hade man velat ha golvvärme och bättre isolering hade man ju behövt lyfta det utan att skada det och lägga dit det igen, väldigt stort jobb
Att gran var det som mer eller mindre uteslutande användes som golv och blev så populärt har dels att göra med den stora tillgången, men även det faktum att gran är ett betydligt hårdare virkesslag än furu, förutsatt förstås att man jämför trädkärnor som fått samma typ av växtförutsättningar.MultiMan skrev:
krillek skrev:
På bilden med genomskinlig plast är ju golvet pisseblött på sina ställen. Att sedan lägga över en pressening man hittat på tippen gör ju ingen nytta. Det golvet skulle behöva torka i ett halvår innan det skruvades fast. Ett golv kan absolut inte förvaras ute på det sättet mer än medans det lastas. Dessutom är det gran som rör sig mer än tex furu. Tråkigt att bli drabbade av några hantverkare som inte har koll på sitt material.D Dynamobonka skrev:Ja, håller med. Och nu känns det som att de håller det lite emot mig, att jag gick med på att använda det här golvet efter det mötet. Men jag menar ju då att entreprenören och leverantören i det mötet försäkrade mig om att det här inte var ett golv av dålig kvalitet utan att det skulle bli jättebra. Och jag menar då också att det är dem – inte jag – som ska vara experter och nu blev det inte bra så då får vi se hur vi (de) kan lösa det.
Ja, jag vill inte försöka fixa för mycket själv innan vi kommit överens om något. Då kanske det också kan hållas emot mig om det inte blir 100% bra. Så avvaktar lite (angående bubblorna).
Den täckande bredden på brädorna nu varierar mellan 107 - 110 mm. Så inte jättestor skillnad med tanke på att vissa glipor gått från 1 mm till 10 mm.
Ja, brädorna låg utomhus under pressening, jag minns inte hur länge, men de gjorde det i mars månad, och i maj månad. Det är ilite intressant för i dialogen med dem som menar de att de inte har lagt golvet till 16% fuktkvot, utan till 10%, det låg och torkade inne i 1-2 veckor. Dock så hade vi inte vörme i huset vid den tiden vad jag minns, de kan eventuellt ha haft värmefläkt. Men då ska et alltså ha köpts till 16%, förvarats ute under pressening i mars, åtminstone ett tag. Sedan legat inne i 10 dagar och då ha 10% fuktkvot. Låter optimistiskt i min värld, men de hävdar att de mätt det.
Klicka här för att svara