Hej!

Jag har precis fått ett nytt tak lagt och överlag ser det bra ut. Däremot är jag osäker på en detalj och undrar om någon med mer erfarenhet kan ge en bedömning.

Under hängrännan finns en ganska stor öppning där läkten syns tydligt. Jag vet inte om detta är helt normalt, ett estetiskt val, eller om det tyder på att något inte är korrekt utfört. Då jag inte har så mycket kunskap om takarbete skulle jag uppskatta en övergripande bedömning av er som kan mer.

Är detta något jag bör ta upp med entreprenören, eller är det normalt att det ser ut så här?

Tack på förhand!

• Husfasad med nyinstallerat tak, hängränna och synliga läkt under rännan, uppvisar potentiell byggdetalj för bedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot och stupränna på ett vitt trähus mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland brukar man måla läkten svart för att inte synas.

Men jag förstår inte riktigt konstruktionen när jag ser bilderna. Det saknas en takfotsplåt.
Kan du ta en bild ovanifrån?

J
Jag anser att taket är fel gjort, för nu kommer inte vattnet som hamnar på pappen under pannorna i rännan utan droppar ned helt fritt ifrån taket..

Redigerat:
Det ser ut att vara ett gammalt hus och som eventuellt inte har en horisontell takfot och därför kanske de såg som nödvändigt att sätta kroken läkten för att få erforderligt fall. Där kan det finnas en förklaring från utövarna. Förlusten blir som tidigare nämnts att det blir synlig läkt. Håller med om att det inte är snyggt och inte den bästa lösningen. Bl.a. så är det risk för att snön kommer att ta rännan framöver då den sitter bitvis alltför högt upp. Alternativet att sätta rännan på sponten är att den kommer längre ner med resultatet att vattnet kan rinna förbi rännan vid häftigt regn.
Gamla hus kan bjuda på lite olika individuella lösningar som inte oftast nya hus är belagda med annat än tycke och smak.
En liten fördel med att rännan är placerad på läkt är att går en panna sönder så märks det på att det kommer under rännan och därmed kanske lite mera synliggjort än att man blickar på taket för att se efter trasiga pannor.
Med vänlig hälsning, Masen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.