Hej. Är igång med takrenovering.
Valmat mansardtak där det ligger pert, (spåntak).
Tanken är att spånet ligger kvar.
Difduk och läkt.
Avståndet mellan takstolarna varierar lite. Men ca 120cc.
Hur fäster jag bäst läkten mellan takstolarna?
På enstaka ställen har man väll tur att träffa läkten "bakom" spånet.
Det drar ju inge vidare i spåntaket med varken spik eller skruv antar jag.

Någon grovgängad skruv?
Eller behöver det helt enkelt inte dra så mycket?
Någon som har någon bra idé eller erfarenhet av liknande?
Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Clabeng
  • Laddar…
Rickard.
Strunta i läkten mellan takstolarna och använd grövre bärläkt istället, det blir enklare att rikta och du slipper hela problematiken som du beskriver.
45x70 är standarddsimensionen för sånt här.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Strunta i läkten mellan takstolarna och använd grövre bärläkt istället, det blir enklare att rikta och du slipper hela problematiken som du beskriver.
45x70 är standarddsimensionen för sånt här.
Svarar ju inte på frågan hur läkten fästs ;)

På mitt tak med underliggande spån fick vi reparera en del. Det gamla taket låg med strö och bärläkt, där ströt var fäst med rejäla spik ner i takstolarna. Man vill nog arbeta med grov spik och tung hammare eftersom spånet sviktar mycket.
 
Rickard.
H hapazard skrev:
Svarar ju inte på frågan hur läkten fästs ;)
Det har du i och för sig rätt i men han frågade inte heller hur han skulle fästa den läkten så jag antog att han hade en bra plan för det.
Utifrån ts beskrivning så känns lång spik eller skruv ner i takstolen som en bra lösning.
 
Tack för idéerna. Jag får tänka ett par rundor på hur jag skall attackera det. Jag överanalyserar kanske, men.
Om jag spikar vanlig ströläkt på spånet så trycks den ner.
Potentiellt vatten leds då kanske mot ströläkten.
Lite långsökt kanske.
Som sagt, jag får fnula lite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.