565 läst ·
4 svar
565 läst
4 svar
Fästa läkten i spåntak.
Hej. Är igång med takrenovering.
Valmat mansardtak där det ligger pert, (spåntak).
Tanken är att spånet ligger kvar.
Difduk och läkt.
Avståndet mellan takstolarna varierar lite. Men ca 120cc.
Hur fäster jag bäst läkten mellan takstolarna?
På enstaka ställen har man väll tur att träffa läkten "bakom" spånet.
Det drar ju inge vidare i spåntaket med varken spik eller skruv antar jag.
Någon grovgängad skruv?
Eller behöver det helt enkelt inte dra så mycket?
Någon som har någon bra idé eller erfarenhet av liknande?
Tacksam för svar.
Valmat mansardtak där det ligger pert, (spåntak).
Tanken är att spånet ligger kvar.
Difduk och läkt.
Avståndet mellan takstolarna varierar lite. Men ca 120cc.
Hur fäster jag bäst läkten mellan takstolarna?
På enstaka ställen har man väll tur att träffa läkten "bakom" spånet.
Det drar ju inge vidare i spåntaket med varken spik eller skruv antar jag.
Någon grovgängad skruv?
Eller behöver det helt enkelt inte dra så mycket?
Någon som har någon bra idé eller erfarenhet av liknande?
Tacksam för svar.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Strunta i läkten mellan takstolarna och använd grövre bärläkt istället, det blir enklare att rikta och du slipper hela problematiken som du beskriver.
45x70 är standarddsimensionen för sånt här.
45x70 är standarddsimensionen för sånt här.
Svarar ju inte på frågan hur läkten fästsRickard. skrev:
På mitt tak med underliggande spån fick vi reparera en del. Det gamla taket låg med strö och bärläkt, där ströt var fäst med rejäla spik ner i takstolarna. Man vill nog arbeta med grov spik och tung hammare eftersom spånet sviktar mycket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Tack för idéerna. Jag får tänka ett par rundor på hur jag skall attackera det. Jag överanalyserar kanske, men.
Om jag spikar vanlig ströläkt på spånet så trycks den ner.
Potentiellt vatten leds då kanske mot ströläkten.
Lite långsökt kanske.
Som sagt, jag får fnula lite.
Om jag spikar vanlig ströläkt på spånet så trycks den ner.
Potentiellt vatten leds då kanske mot ströläkten.
Lite långsökt kanske.
Som sagt, jag får fnula lite.
Klicka här för att svara