Byggahus.se
Vi har samma problem med vårat barlinek, det är som att det ligger några mm över undergolvet och fjädrar ner när man går på det.

Min teori är att brädorna kupar sig och då i samverkan så lyfter sig golvet.
 
P Peter Petterson skrev:
Eller fel på golvet 🤷‍♀️.
Jag la själv exakt detta ljusa ask 3stav Barlinek-golv i maj. Underlag är betong, platonmatta (med ventilation "under", sk mekventgolv), grålumpapp, golvet. 18 kvm kanske, ett sovrum. Rh har legat kring 60% sedan början augusti.

Har inga bra förslag men kan ge mitt perspektiv. Golvet reste sig på ena sidan vid läggning, men inget som stör just där. Klämde ner med sockellist, nu har golvet lagt sig. Säng, piano, skrivbord vann över spänningarna. Knarrade en del någon månad, nu bara lite "sättningsljud" om man varit borta ett tag. Har inga glipor på kortsidorna. Men det är ju verkligen inget "klick-golv" som det säljs som. Blev en hel del handont/gummiklubba för att få det att klicka i ordentligt. Glad jag lagt mycket golv och insåg det tidigt. Gjorde om första raderna.

La ett annat Barlinek parkett i förra huset, i hall/sovrum. Samma typ av "klick". Det knarrar fortfarande väldigt mycket, dock inga glipor. På spån över bjälklag på andra våningen, med nån typ av grön "foam". Kan tänka mig att det där beror på lite för "gungigt" underlag, det rör sig nog lite i skarvarna som knarrar. Kanske dåligt golv, att de 3 stavarna knarrar eller något.. Men jag är inget fan av klicktekniken som byggmaxgolven har. Bra pris, dock, och fina.
 
L Lutte skrev:
Vi har samma problem med vårat barlinek, det är som att det ligger några mm över undergolvet och fjädrar ner när man går på det.

Min teori är att brädorna kupar sig och då i samverkan så lyfter sig golvet.
Har ni försökt ta upp det med byggmax?
 
L Lutte skrev:
Vi har samma problem med vårat barlinek, det är som att det ligger några mm över undergolvet och fjädrar ner när man går på det.

Min teori är att brädorna kupar sig och då i samverkan så lyfter sig golvet.
Precis så första månaderna! Speciell känsla, inte riktigt som parkett! Men det gick över här (se förra inlägget).
 
P Peter Petterson skrev:
Tjena tjena!!!

Lagt in nytt golv på 3 plan i huset.
Snickarna har vart ner till bjälklaget, monterat nya reglar på dom gamla för att rikta golvet
Har dom inte satt kortlingar längs väggarna? Ska vara stöd runt om rummen och under vändningarna.
 
J Joak skrev:
Har dom inte satt kortlingar längs väggarna? Ska vara stöd runt om rummen och under vändningarna.
Tjena!!

Länka gärna till den infon, Nej det har inte satts några stöd runt/kortlingar. Frågade om det men var endast cc60 som var krav fick jag till svar. Har inte heller kunnat hitta det du påstår när jag sökt :)

Seden fanns det krav på att inte ha 2 skarvar i samma fack när man la golvspånet och det vet jag dom har haft koll på och följt.

Samt minsta längd på golvspån
 
P Peter Petterson skrev:
Tjena!!

Länka gärna till den infon, Nej det har inte satts några stöd runt/kortlingar. Frågade om det men var endast cc60 som var krav fick jag till svar. Har inte heller kunnat hitta det du påstår när jag sökt :)

Seden fanns det krav på att inte ha 2 skarvar i samma fack när man la golvspånet och det vet jag dom har haft koll på och följt.

Samt minsta längd på golvspån
Från LK
 
  • Instruktioner för installation av spånskivor på reglar med detaljerad bild och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Från LK
Dock förklarar det ju inte varför golvet sviktar mitt på golvet och även efter väggar det är reglar monterade 🤷‍♀️
 
esseff esseff skrev:
Precis så första månaderna! Speciell känsla, inte riktigt som parkett! Men det gick över här (se förra inlägget).
Vi har haft så sen jag sparkade in golvet december 2020
P Peter Petterson skrev:
Har ni försökt ta upp det med byggmax?
Nej, har inte bemödat mig med det.
 
Är allt bärande kvar i huset eller har det ändrats?
 
  • Isolering mellan träbjälkar, troligtvis vind eller mellanbjälklag, grönaktigt isoleringsmaterial, byggrelaterat, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne213 skrev:
Är allt bärande kvar i huset eller har det ändrats?
Godmorgon!

Allt bärande är kvar i huset !!!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja vissa av golven går sammanhängande genom dörröppningar andra gör inte det, Dom värsta uppbuktingar är just kring dörröppningar men finns även i rum där golvet endast ligger i just det golvet!!
Det är inte så att man inte har haft mellanrum mellan vägg och golv vid genomföringarna just då ?
Dvs under listerna är det ok, men på vissa ställe när det för lite och det trycker upp golven ?
Då kanske det går att fixa mer lokalt med multiverktyg.

Men i slutändan: Antingen erklamerar du eller så börjar du felsöka/fixa själv och får ta till "fix-lösnmingar" - för då kommer troligen inte firman vilja ta i det senare
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är inte så att man inte har haft mellanrum mellan vägg och golv vid genomföringarna just då ?
Dvs under listerna är det ok, men på vissa ställe när det för lite och det trycker upp golven ?
Då kanske det går att fixa mer lokalt med multiverktyg.

Men i slutändan: Antingen erklamerar du eller så börjar du felsöka/fixa själv och får ta till "fix-lösnmingar" - för då kommer troligen inte firman vilja ta i det senare
Nej fixa själv finns inte på kartan.

Jag har precis pratat med auktoriserad besiktningsman som kommer komma ut V 39 och ge en skriftlig bedömning samt hitta orsak till problemet sedan får den som bär ansvar för att det blivit så här lösa det så vi blir nöjda!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Har du en 360 laser? Isf kan du sätta ut den och se om golvet är jämt eller Inte. Utan belastning. För om golvet är jämnt och regelverket är jämnt så kan det bara vara golvspån (ytterst otroligt) eller plåtar/ slang som inte legat rätt mot.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
P Peter Petterson skrev:
Nej fixa själv finns inte på kartan.

Jag har precis pratat med auktoriserad besiktningsman som kommer komma ut V 39 och ge en skriftlig bedömning samt hitta orsak till problemet sedan får den som bär ansvar för att det blivit så här lösa det så vi blir nöjda!
Ej fackmannamässigt rätt utfört är er en mening som du kan använda. AMA är en norm men säger materialtillverkaren att det ska läggas med högre krav än vad AMA har så är det materialtillverkaren anvisningar som gäller för att vara fackmannamässigt rätt utfört.
AMA tar bl.a. upp lutning och höjddifferenser på golv.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.