Hej,

Jag har dragit upp lite gammal klinker i köket och efter jag gjort det så märkte jag att betongplattan under var lite ojämn. Jag hyrde en stor diamantslip på hjul som jag körde över hela golvet och det blev lite bättre. Till slut så la jag mitt nya parkett golv på detta. I botten är det alltså betongplatta sedan la jag åldersbeständig plast och på det 2mm foam.

Nu när golvet är lagt så känner man (väldigt lite dock) att det sviktar när man går på det. Kollar man en bit ifrån sy syns det även tydligt. Det känns som det gör det i princip överallt.

Nu ska jag fortsätta lägga golv i resten av huset och även där är plattan lite ojämn (vi pratar upp till 5mm över 2m längd på värsta stället). I resten av huset har det legat parkett tidigare och jag har aldrig upplevt att det sviktar något eller varit några som helst problem.

Kan det vara så att den nylagda parketten sviktar lite när den är nylagd men att det jämnar till sig efter en tid? Kan det vara så att foamen behöver sätta sig lite?

Eftersom jag inte upplevt några problem med den gamla parketten så tycker jag att det borde vara lugnt att lägga in den nya parketten men jag är orolig att det kommer svikta.

Vad är alternativet? Att flytspackla hela golvet? Men då kommer detta att bygga lite? Hur jämnt blir det då?

Tror ni det kan vara så att golvet behöver lite tid att sätta sig och formar sig efter underlaget?

T
På 2 meters längd får det bara slå 2 mm när det ska läggas parkett så det är inte så konstigt att ditt golv sviktar.

Angående undergolvets buktighet, se 7.1.3 http://www.bjoorn.se/docs/kahrs_teknisk_handbok2005.pdf

Om buktigheten är som du säger, 5 mm på 2 meter, borde det inte vara något problem. Se länk för hur du kan mäta buktighet.

Jag tror att ditt golv kommer sätta sig med tiden, men det kommer aldrig bli lika fast som ett spikat/skruvat/limmat golv.

Blev det bättre? Satte golvet sig efter en tid? (Hur länge?)
Tack!

• njae, det blir nog något bättre varje år men på sommaren reser sig golvet på vissa ställen.

Ok. Förstår. Vi upplever samma fenomen på 2-3 ställen så hoppades på att tiden löste det.
Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.