Skånepöjk Hällvetet skrev:
Är det värt att försöka få dem att försegla skarven?
Tror att dom kommer försöka få min asfalt och den gamla asfalten i nivå.
Tror däremot inte skarvaren är klistrad.
Jag hade inte godkänt utförandet som bra kvalité. Jag hade nog rekommenderat, utan ha sett det i verkligheten att ta bort en bit av den nya asfalten, kanske 0,5-1,0 m upp och skära gatans asfalt i en rak anslutning, ta bort ca 5 cm av det befintliga bärlagret och lägga och ansluta i jämnhöjd med gatans asfalt. Du får visserligen en extra asfaltskarv, nackdel, men det är nog det bästa alternativet. Prata med läggarna om en bra lösning utan att lägga den nya asfalten ovanpå den gamla, blir aldrig riktigt bra.

Ett svenskt företag la asfalt hos mig.
Allt ser OK ut förutom vid infarten.
Asfalten är som smulpaj, helt rak kant. Går sönder lätt. Större och större bitar kommer lossna.
Borde slutat i nivå med befintlig asfalt eller så borde någon typ av kantsten lagts runtomkring för att skydda kanterna.
Har ej betalt fakturan ännu.
Har jag rätt här? Kan jag kräva att få detta åtgärdat med någon kantsten eller säga att asfalten måste sluta i nivå för att hålla?
Företaget har 3 års garanti och gjorde arbetet för någon vecka sedan.

Se på bilderna så förstår ni problemet.
Trycker man längst ut på kanten eller t.o.m soppar med borsten så lossnar bitar.
Ett svenskt företag la asfalt hos mig.
Allt ser OK ut förutom vid infarten.
Asfalten är som smulpaj, helt rak kant. Går sönder lätt. Större och större bitar kommer lossna.
Borde slutat i nivå med befintlig asfalt eller så borde någon typ av kantsten lagts runtomkring för att skydda kanterna.
Har ej betalt fakturan ännu.
Har jag rätt här? Kan jag kräva att få detta åtgärdat med någon kantsten eller säga att asfalten måste sluta i nivå för att hålla?
Företaget har 3 års garanti och gjorde arbetet för någon vecka sedan.

Se på bilderna så förstår ni problemet.
Trycker man längst ut på kanten eller t.o.m soppar med borsten så lossnar bitar.
Jag skulle kräva att de fixade så att asfalten inte går sönder innan jag betalar ett öre. Antingen är det fel på asfalten (kanske hade svalnat för mycket när de lade dit den?) eller så har de inte gjort rätt underarbete med klister. Detta kan Du absolut inte acceptera förrän de rättat till problemet. Börjar det lossna bitar så kommer det säkerligen att fortsätta.

Funderingarna kring kantsten tycker jag går lite utanför för att Du skall kunna kräva det nu i efterhand. De är fackmän och om de skulle ansett att man måste lägga dit kantsten för att det skall hålla så skulle de nämnt det i offerten. Tydligen ansåg de med sin kompetens att det inte var nödvändigt och då får de fixa så att det håller.

Jag tror att de kommer att rätta till problemet när de får se att något gått fel. Lycka till.

L
Hade också problem med ett stort svenskt bolag som gjorde vår uppfart. Det såg illa ut och några veckor efter läggning kom det upp maskrosor ur asfalten. Ansvarig sa att så kan det bli, han slog ifrån sig och tog inget ansvar alls.

Tillslut tröttnade jag och ringde hans chef (trodde jag). Det blev två chefsled upp. Visade helt enkelt hur arbetet såg ut och frågade om detta var vad de stod för i kvalitet. Han sa att arbetet skulle göras om.

Omgång två skalade han av där det kommit upp maskrosor. Nu var min uppfart som ett lapptäcke och kanten mot grannen hade de lagt utan något stöd så den var helt ojämn.

Nytt samtal till samma chef med nya bilder. Vi enades om att ett annat team skulle göra om hela uppfarten. Sagt och gjort. Tredje gången gillt blev det fint.

Nedan finns en länk till min tråd kring detta. Skickar även med två bilder efter första korrigeringen de gjorde som slutade med att de bytte team och gjorde om hela uppfarten.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fullt-med-ograes-i-ny-asfaltering.298229/page-5

• Asfalterad uppfart med maskrosor som växer igenom, omgivet av röd cirkel för att markera problemområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn asfalterad uppfart utan stöd vid kanten mot grön gräsmatta med löv.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart med ojämn yta och lappad reparation, inga synliga maskrosor.
    Skapa konto
Skånepöjk
L Lewdis skrev:
Hade också problem med ett stort svenskt bolag som gjorde vår uppfart. Det såg illa ut och några veckor efter läggning kom det upp maskrosor ur asfalten. Ansvarig sa att så kan det bli, han slog ifrån sig och tog inget ansvar alls.

Tillslut tröttnade jag och ringde hans chef (trodde jag). Det blev två chefsled upp. Visade helt enkelt hur arbetet såg ut och frågade om detta var vad de stod för i kvalitet. Han sa att arbetet skulle göras om.

Omgång två skalade han av där det kommit upp maskrosor. Nu var min uppfart som ett lapptäcke och kanten mot grannen hade de lagt utan något stöd så den var helt ojämn.

Nytt samtal till samma chef med nya bilder. Vi enades om att ett annat team skulle göra om hela uppfarten. Sagt och gjort. Tredje gången gillt blev det fint.

Nedan finns en länk till min tråd kring detta. Skickar även med två bilder efter första korrigeringen de gjorde som slutade med att de bytte team och gjorde om hela uppfarten.

[länk]
Jag har läst din tråd ett par gånger. Alltså är inte så orolig för maskrosor.
Såg att de schaktade ur och la markduk och massa makadam. Däremot kan de ha slarvat med markduken...

Jag har 3 års garanti och skulle maskrosor komma upp borde de hjälpa till att åtgärda problemen.
Hade som du massa maskrosor i uppfarten innan de schaktade bort.

Vad gäller egentligen med garantier? 3 år känns ändå bra. Om inte firman går i konkurs.

Har funderat på att ta ut en besiktningsman när de fixat till kanterna.
Någon som vet hur det fungerar med besiktning av asfalt?
Vem vänder man sig till?
Ska jag låta det vara och låta de fixa till kanten och sen avvakta och se hur det ser ut till våren? Ser det dåligt ut då borde jag kunna använda min garanti?

Du skall absolut inte ge några som helst instruktioner om hur arbetet skall utföras , om det blir fel kan
läggaren hänvisa till att arbetet är utfört enligt dina instruktioner /avtal . Reklamera och låt fackmannen svara och
kontrollera med annan fackman . Be läggaren beskriva hur arbetet är utfört och be honom verifiera med
föreskrifter. Om du får faktura bestrid med hänvisning till pågående reklamationsärende.
På fakturan skall det finnas en förståelig arbetsbeskrivning som även skall innehålla beskrivning av underlaget.
Läggaren har undersökningsplikt och informationsplikt innan avtal om asfaltläggning.

• Gilla
Åsa Eric
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Var fick du det ifrån ?
jobbar själv med asfalt

M mange65 skrev:
jobbar själv med asfalt
Och därför kan du se att det inte finns klister under asfalten och att spetsningen är gjord på blött underlag?

Ser inte ut att vara klistrat innan och man har gett sig på att göra något vi kallar en spetsning på blött underlag. Det minsta du ska ha över skarven är en varmförsegling och ett svar på varför man låtit bli att klistra.

M mange65 skrev:
finns inget klister och spetsningen är gjord på blött underlag
Exakt! Har själv jobbat som asfaltsläggare i 20-år.

L Lewdis skrev:

[länk]
Ser väldigt amatörmässigt/slarvigt ut och du ska inte heller acceptera speglar på en nyläggning.

Asfaltsjobbaren Asfaltsjobbaren skrev:
Exakt! Har själv jobbat som asfaltsläggare i 20-år.
Du verkar inte ha läst hela tråden, då beskriver TS hur dom gjort jobbet och att tanken är att den lilla kilen skall slitas bort. Troligen klistrat några dm in under ”kilen” mot befintlig asfalt.
Det jag skulle oroa mig för är i stället det tjocka lagret, 7cm, ABT8 som troligen är lagt i ett lager. Risken finns ju att det fort blir spår när solen värmt upp den fina massan en varm sommardag och man kör i det. Har man klarat att komprimera det i den branta backen? Men det kanske fungerar. Men det borde varit justerat med AG och sedan toppat med 2,5 cm ABT8 för ett riktigt bra resultat. Det kommer med största sannolikhet bli deformationer om bilen står parkerad på ett så tjockt lager med 8-massa.

• Gilla
Åsa Eric
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du verkar inte ha läst hela tråden, då beskriver TS hur dom gjort jobbet och att tanken är att den lilla kilen skall slitas bort. Troligen klistrat några dm in under ”kilen” mot befintlig asfalt.
Det jag skulle oroa mig för är i stället det tjocka lagret, 7cm, ABT8 som troligen är lagt i ett lager. Risken finns ju att det fort blir spår när solen värmt upp den fina massan en varm sommardag och man kör i det. Har man klarat att komprimera det i den branta backen? Men det kanske fungerar. Men det borde varit justerat med AG och sedan toppat med 2,5 cm ABT8 för ett riktigt bra resultat. Det kommer med största sannolikhet bli deformationer om bilen står parkerad på ett så tjockt lager med 8-massa.

GoC GoC skrev:
Nu har jag läst och hävdar fortfarande samma, den skarven är katastrof och att den ska slitas bort är den sämsta bortförklaring jag har hört.
Du har rätt i det du säger angånde tjockleken på massan, detta är utfört av amatörer och ursäktat av amatörer.

• Gilla
Haladria och 1 till
  • Laddar…
Asfaltsjobbaren Asfaltsjobbaren skrev:
Nu har jag läst och hävdar fortfarande samma, den skarven är katastrof och att den ska slitas bort är den sämsta bortförklaring jag har hört.
Du har rätt i det du säger angånde tjockleken på massan, detta är utfört av amatörer och ursäktat av amatörer.
Där håller jag med dig. Rätt utfört, skuren eller fräst kant för toppbeläggningen mot befintlig asfalt.
Ett 4,5 cm tjockt lager AG 22 och 2,5 cm ABT8 uppe på det. Då hade det varit professionellt utfört, men dyrare men med mycket större livslängd. Finns väl ingen som justerar upp så mycket med ABT-massa om man inte fått det billigt.

• Gilla
R.alm och 2 till
  • Laddar…
Nej, det går inte att göra i efterhand, bara kosmetika.

Skånepöjk
Ska försöka få hantverkarna att skala av backen lite och få ner min uppfart i samma nivå som den gamla asfalten. Sen klistra och försegla skarven.
Är det här någon ni tycker att dom borde göra kostnadsfritt eller ska jag erbjuda mig att betala för det? Säg att de vill ha 5-10t för att göra det, är det rimligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.