Byggahus.se

Nylagd asfalt, katastrof, reklamera?!

1. T
    Medlem Nivå 10
    Ja, han ska fixa. Jag håller dock med om att klister/sealing inte ska behövas, speciellt inte som uppfarten verkar luta rätt så mycket.

Det är mer än bra. Det är så bra att det hade varit på gränsen till tjänstefel att lägga det på en gata.

2. T
    Medlem · Nivå 7
    Kräva vadå, att inte asfalten skall ramla sönder som "smulpaj"?

3. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte läst alla svar så det kanske redan varit uppe. Anslutningen mot asfalten borde ha gjorts snyggare, antingen att de fräst lite i bef eller sågat och så klistrat i skarven. Mot gräs/grus däremot så borde de ju lagt en stödremsa - nån typ av bärlager grus som håller asfalten uppe. Det måste inte gå upp i nivå med asfalten men bör ligga åtminstone en 10-15 cm utanför asfaltskanten. Det jag tycker att du borde kunna hävda är att de som yrkesmän borde påpekat att detta behövs när du beställde jobbet eller senast när det skulle utföras. Kantsten är inget måste för att det ska hållas och beroende på hur det lutar så kanske det bara skulle stänga inne vatten som nu kan rinna ut på gräset.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Är det så att de har asfalterat i nivå med gatan fast de har bara råkat lägga lite för högt så att det är det som lossnar?
    I så fall har de ju skurit en skarp kant fast bara kommit för högt. Kanske inte det snyggaste arbetet då fast det håller ju.
    Att försegla skarven på en garageuppfart håller jag med om är onödigt.
    Allt det det där med kantsten hade jag struntat i.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Du måste omg. reklamera och skriva vad du inte är nöjd med och fråga varför det är gjort på detta vis och be om
    ett snart svar . Vänta på vad entreprenören svarar och kontrollera detta med fackman . Om svaret inte är OK be
    om regler för deras asfaltläggning för kontroll. När arbetet är reklamerat pågår det fortfarande och ingen
    betalplikt föreligger. Låt absolut inte någon överta arbetet , du får då problem med reklamationsrätt och garanti.
    Entreprenören hade informationsplikt och avrådandeplikt före tjänsten startade.

6. Hällvetet
    Husägare Nivå 6
    Precis så tror jag att han menade att de kommer nötas till rätt nivå. Vet att de grävde ur tills den andra asfaltskanten.
    Men han sa också att han ska fixa till kanten och göra så det hamnar i nivå.
    Ska tjata lite om att jag vill ha en försegling också.

7. Hällvetet
    Husägare Nivå 6
    Tänkte låta honom fixa till kanten och se hur det artar sig.
    Har Ialf 3 års garanti på arbetet det känns Ialf bra.

8. J
    Medlem Nivå 5
    Det är i princip inget fel på det jobbet. Kansten?? Du har fått 7 cm tjock asfalt på en garageuppfart (det normala är hälften) till ett jättebra pris så vitt jag kan se.

Redigerat av moderator 21 okt 18:06
  9. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Fått och fått, han har väl ändå betalat för 7cm asfalt.

10. S
    Medlem Nivå 3
    Den första entreprenörens( som du har avtal med) garanti faller om ny entreprenör fortsätter som sedan inte kan
    lämna garanti då svårighet med vem har gjort vad / orsakat vad ,uppstår och du blir sittande med svarte petter .
    Du kan endast överlämna med fortsatt garanti , om du avtalar detta med första entreprenören .

11. Hällvetet
    Husägare Nivå 6
    Tack för info. Kommer inte låta någon annan än det företaget jag anlitat fixa asfalten.

12. M
    Medlem Nivå 1

finns inget klister och spetsningen är gjord på blött underlag

13. Å
    Medlem Nivå 1
    Det verkar som man har lagt den nya beläggningen ovanpå en del av gatans asfaltkant. Det riktiga är att skära upp gatans asfalt och ta bort en del av bärlagret så att man får "kant i kant" i samma höjd. Skarven klistras.
    När man lägger asfalt ovanpå en gammal asfaltyta, är det viktigt att den gamla ytan klistras och att den är torr vid utförandet, men detta sitter väl i ryggraden på läggarna.
    Kvalitén beror helt på att massan håller föreskriven värme vid läggning (normalt 120°) och att den packas erforderligt.
    ABT08T = Asfaltbetong tät yta med 8 mm sten. Normalt läggs denna med 120-180 kg/kvm dvs ca 3-4 cm. Lägger man 7 cm borde nog stenen i asfalten kanske vara 12-16 mm.
    Jag misstänker att massan har varit för kall vid läggningen därav det dåliga resultatet.
    Helt riktigt skall du reklamera utförandet och inte blanda i någon annan entreprenör, väldigt viktigt.
    Lycka till och låt asfaltföretaget fixa till det så att det blir bra... för bra ser det inte ut... från en fd platschef/aukt kontrollant på markbyggen.

14. Hällvetet
    Husägare Nivå 6
    Är det värt att försöka få dem att försegla skarven?
    Tror att dom kommer försöka få min asfalt och den gamla asfalten i nivå.
    Tror däremot inte skarvaren är klistrad.

15. J
    Medlem Nivå 5
    Var fick du det ifrån ?