34 910 läst ·
69 svar
35k läst
69 svar
Nyköpt Ryobi spikpistol trasig hos Krauta - vad gäller?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Att det blir oskäligt dyrt för näringsidkaren är en undantagsregel för avancerade specialprodukter och sånt som kräver montering och installstion. Det är inget som kan anföras för en tretusenkronors standardprodukt de har på hyllan.Ludde Jakobsson skrev:
Jag håller med dig om att det skulle vara bäst om dom bytte ut varan men jag tror det finns många faktorer som göra att dom inte vill detta. Näringsidkaren kan fortfarande säga att det är för dyrt ( inte en skälig kostnad i jämförelse ) att byta ut en vara som kanske har ett litet fel. Det är det jag försöker säga.
Det är inte ett skäl att inte följa lagen. Får de mycket reklamationer får de utbilda sin personal att hantera det. Jag tror snarare att det är ett problem att de inte kan lagen och saknar kännedom om kundens rättigheter. Det borde de i så fall också utbildas om.Ludde Jakobsson skrev:
Ovidkommande. Idag har vi den lagstiftning vi har.Ludde Jakobsson skrev:
Fortsätter man upprepa en halvsanning blir den snart sann. 😉Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte ett skäl att inte följa lagen. Får de mycket reklamationer får de utbilda sin personal att hantera det. Jag tror snarare att det är ett problem att de inte kan lagen och saknar kännedom om kundens rättigheter. Det borde de i så fall också utbildas om.
Ovidkommande. Idag har vi den lagstiftning vi har.
Trots att lagtexter har postats.
Nästan så jag tror vi har några näringsidkare i tråden. 😇😂
Är de höjden av ironi endå? ^^H Harald Blåtumme skrev:Eftersom den ändå skulle till skroten så pillade jag isär den och lokaliserade felet... en dålig lödning minsann. Fixade enkelt så nu fick jag två bra lödkolvar till priset av en, perfekt att ha några ex av denna i div verktygslådorFantastisk lödkolv detta för fältarbete, M12-SI, redo på 25 sekunder 400 grader C 90 W.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Man har även 3 års reklamationsrätt.F FridaSture skrev:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/konsumentkoplagen/
Jag ser här på forumet att många har dåliga erfarenheter av Bauhaus men det har faktiskt inte jag som handlar på Bauhaus i Norrköping.C cbrolin skrev:Grattis! Har själv sämre erfarenhet från Bauhaus angående en Ryobi kap/gersåg. Lasern slutade lysa på en ganska ny maskin och de ville ta in sågen på reparation i fem veckor. De föreslog att jag kunde hyra en maskin under tiden och började direkt fylla i en hyresblankett utan att ens fråga vad jag tyckte. Det skulle kosta flera gånger sågens nypris att hyra en maskin i fem veckor. Istället tog jag tillbaka min såg med oförrättat reklamationsärende. Går att såga utan laser också. Det här var för sju-åtta år sedan.
Jag hade samma problem när jag köpte min, hjälpte att olja in själva slagstiftet, har inte haft några problem sen dess. Om lampan blinkar så betyder det normalt att batteriet behöver laddas så glöm inte det😜P pennybridge skrev:Köpte en ny Ryobi spikpistol för ca 1v sedan på Krauta.
Idag när jag skulle använda den för första gången så upptäckte jag att den inte fungerar. Den skjuter ut spik 2-3 ggr sedan strular den. Den låter till precis som innan den ska slå till men den lägger av istället och LED börjar blinka till dess att man plockar bort batteriet.
Åkte in till Krauta för att byta den men de ville skicka den på service. Upp till 5 veckor ska det ta.
Är det verkligen OK? Borde jag inte få en ny vara?
Någon som vet vad som gäller? Känns tråkigt att stå fast i bygget över en månad. Kan så klart hyra en maskin men köpte ju denna för 3000kr för att slippa hyra.
Ang batteri så.. Allt under 4Ah(eller 3Ah High Output) duger bara till att skruva några skruvar i förborrade hål. För i princip allt annat orkar maskinerna inte ett skit.
Jag har samlat på mig en 10 olika verktyg från ryobi nu(dock ingen spikpistol än!), och 5 batterier, varav 2 är under 4Ah. Samtliga maskiner är snudd på värdelösa med dom mindre batterierna. Borrmaskinerna t ex kan jag i princip stanna för hand med 2Ah batterier, medans dom mer eller mindre slår handleden av mig med 4Ah+
900nm mutterknackaren orkar inte dra av en nydragen 120nm hjulbult med 2Ah batteri, osv osv....
Jag säger detta för att påvisa att jag absolut inte är någon rybo-hatare - snarare tvärtom. Men dom där fjuttbatterierna borde f-n inte få säljas.... Det enda dom gör är att skada ryktet ännu mer för ryobi som trots allt gör bra maskiner(undantag existerar) när rätt batteri används.
Jag har samlat på mig en 10 olika verktyg från ryobi nu(dock ingen spikpistol än!), och 5 batterier, varav 2 är under 4Ah. Samtliga maskiner är snudd på värdelösa med dom mindre batterierna. Borrmaskinerna t ex kan jag i princip stanna för hand med 2Ah batterier, medans dom mer eller mindre slår handleden av mig med 4Ah+
Jag säger detta för att påvisa att jag absolut inte är någon rybo-hatare - snarare tvärtom. Men dom där fjuttbatterierna borde f-n inte få säljas.... Det enda dom gör är att skada ryktet ännu mer för ryobi som trots allt gör bra maskiner(undantag existerar) när rätt batteri används.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Njae, det verkliga skälet är för att man inte litar på varken kassörskan som tar emot varan, eller den som returnerar den.S sebastiannielsen skrev:Detta är precis varför du får skriva på ett papper med telefonnummer, namnteckning och sådant när du returnerar en vara. Detta är för att om det upptäcks att du skadat varan eller liknande, eller att reklamationsrätten inte gäller, så kan man kräva dig på pengarna via faktura.
Detta för att de större kedjorna kontrollerar varorna centralt.
Returbedrägerier (på engelska "return fraud") är ett stort problem både internationellt men även i Sverige. I Sverige så är det främst kassörskan man inte litar på (det är inte för inte som småbedrägerier är den enda typ av brott i Sverige där kvinnor är i majoritet) eftersom vi inte har så generösa returpolicies som i, främst, USA och den typen av brottslighet där enbart kunden är inblandad därför inte är så vanlig här.
Så ditt namn och telefonnummer är inte främst för att hålla koll på dig, det är för att kassörskan skall kunna bevisa att det faktiskt funnits någon som skrivit under och lämnat en vara. (Man kan via exv. övervakningskamera se om det är kassörskan medbrottsling som förekommer för många gånger...)
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ja men det finns ju ändå kontrollmekanismer här. Det är ju inte direkt så att man slänger den returnerade varan, utan den hamnar ju på en särskild plats i lagret. Om då en retur slagits in med hänvisning till reklamationsrätt så ska ju varan finnas i den hyllan.lars_stefan_axelsson skrev:
Har den slagits in pga ånger/öppet köp så går ju varan ut till försäljning igen, men då ska man ju se i kamerorna.
Och blir det kontroll så kollar man ju garanterat kamerorna om en vara återlämnats, så en signatur behövs ju egentligen inte.
För att skydda mot penningtvätt och bedrägerier så har man idag kravet, på majoriteten av butikerna, att pengarna måste tillbaka på samma betalmedel som användes vid köpet, dvs samma kort, presentkort eller liknande.
(Jag fick en muntlig varning om detta i en butik att "Ditt kort går ut om en månad, så du får tänka på att du då inte längre kan returnera varan då eftersom vi har policyn att pengarna måste in på samma kort som användes vid köpet" - kom tydligen upp en skylt i kassan om det, såg det på kunddisplayen när jag blippade mitt kort, att "Informera kund om begränsad returrätt (kort giltighetsdatum på betalkort) 1 st Pris per styck 0.00 Totalt 0.00" - och det kom även på kvittot "INFO: Begränsad returrätt 0.00").
Lite svårt för kassörska att fejka en retur om pengarna går tillbaka till *kundens* kort. Plus att kundens kort måste blippas också, det går inte bara trycka på en knapp utan kunden måste vara fysiskt närvarande.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Att man har en signatur är ju just för att det är en betalningsskyldighet. Man fyller i varför varan återlämnas, och sedan får man skriva under att uppgifterna är korrekta.
Skulle det på centrallagret visa sig att du tappat sticksågen i poolen snarare än att den "bara slutade fungera" så kan man skicka en faktura, antingen på reparationen eller varuutbytet.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, man har det. Och det får man egentligen inte. Men det är en annan fråga.S sebastiannielsen skrev:
Och ja, kontrollmekanismer har (beroende på bransch) ökat, men det finns fortfarande sätt runt dem...
Det är i vilket fall OT, så jag slutar där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden