281 511 läst ·
689 svar
282k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
Jag är förbannad att både mäklaren och säljaren ljög rakt i ögat på mig att inget var fel och att inget mögel fanns det är ju det första man frågar efter när man kommer på visning.T-dog skrev:
Helt naturligt att känna som du känner. I mitt hus så var ett tak helt ruttet pga konstruktionsfel. Blev extremt arg och deppig. Snart insåg jag att varken försäkringsbolag eller dolda fel försäkring skulle hjälpa mig. Det enda alternativet var att bryta ihop och gå vidare.
Jag planerade om mitt liv under 6 månader. Tog på mig blåkläder på fritiden och rev allt själv samt upphandlade hjälp att bygga ett nytt tak. Det sved såklart men nu två år senare så var det helt klart värt jobbet.
Mäklarna har ju inget med det att göra, dom går ju enbart på vad säljarna säger.
Om sen säljarna vetat om möglet eller inte, lär ju bli svårt att bevisa.
Är tyvärr inte olagligt att vara okunnig.
Men ni gjorde ingen egen besiktning av huset?
Om sen säljarna vetat om möglet eller inte, lär ju bli svårt att bevisa.
Är tyvärr inte olagligt att vara okunnig.
Men ni gjorde ingen egen besiktning av huset?
Nej orkar inte vara stressad så här skall fixa felet och sälja huset orkar inte mer.T-dog skrev:
Helt naturligt att känna som du känner. I mitt hus så var ett tak helt ruttet pga konstruktionsfel. Blev extremt arg och deppig. Snart insåg jag att varken försäkringsbolag eller dolda fel försäkring skulle hjälpa mig. Det enda alternativet var att bryta ihop och gå vidare.
Jag planerade om mitt liv under 6 månader. Tog på mig blåkläder på fritiden och rev allt själv samt upphandlade hjälp att bygga ett nytt tak. Det sved såklart men nu två år senare så var det helt klart värt jobbet.
Tråkig situation, men att hävda att mäklare eller säljare ljuger är nog lite att ta i, även om du känner dig lurad.
Rent teoretiskt kanske säljaren har nersatt luktsinne, luktade det på visningen, luktade det vid besiktningen (om ni gjorde någon) osv.
Att känna sig lurad och att vara det behöver inte vara samma sak.
Jag såg inte om frågan har besvarats, men har ni gjort en egen besiktning innan ni köpte huset?
Eller är det säljarens besiktning ni tagit del av?
Er undersökningsplikt är större än säljarens upplysningsplikt.
Vilka balkar/reglar var nya menar du?
De jag sett set ut att sitta bakom masonit eller tretex och är nog inget man använder sig av idag.
Rent teoretiskt kanske säljaren har nersatt luktsinne, luktade det på visningen, luktade det vid besiktningen (om ni gjorde någon) osv.
Att känna sig lurad och att vara det behöver inte vara samma sak.
Jag såg inte om frågan har besvarats, men har ni gjort en egen besiktning innan ni köpte huset?
Eller är det säljarens besiktning ni tagit del av?
Er undersökningsplikt är större än säljarens upplysningsplikt.
Vilka balkar/reglar var nya menar du?
De jag sett set ut att sitta bakom masonit eller tretex och är nog inget man använder sig av idag.
Ja det är bara att börja renovera. Att det var uppreglade väggar och golv i källaren kan väl inte kommit som en övraskning? Hade detta jobb blivit gjort innan så hade nog priset på huset varit. 250-300" högre. Varför tycker du detta ska betalas av någon annan?J Jayward skrev:Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
J Jayward skrev:Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
Om TS fick nycklarna igår borde han väl känt mögellukten innan han börja renovera toaletterna vardagsrummet barnens rum och dessutom börjat riva i källaren samtidigt?J Jayward skrev:.
Hade redan börjat renoverara toaletterna vardagsrummet barnens rum tills vi började närma oss till källarvåningen.
Nu har jag inga pengar över eftersom jag redan la allt på renoveringen. Att folk kan ens ha mage att lura sådär. Till och med jag skäms för att jag lovade barnen att vi ska flytta till ett större hus.
Känns som TS har gjort som många gjort.
Börjat i alla ändar i sin renoveringsiver.
Kan säkert bli svårt att häva köpet eftersom han börjat renovera överallt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Som sagt, riv ut det organiska så du blir av med det som kan mögla. Se till att ha skyddsmask när du gör det. Riva ut kostar inte många kronor så det bör ni klara.
Jag förstår att allt känns surt och trist och att ni känner att allt är någon annans fel, men ni har uppenbarligen inte undersökt vad ni köpt vilket är ert ansvar. Ni kunde/borde begärt en egen besiktning, ni kunde/borde haft en genomgång med säljarens besiktningsman. Det är lätt att vara efterklok och bli arg på de som påtalar problemen, men det hjälper inte. Tar ni tag i problemet får det att få det bra. Sen akn det psykologiskt vara ett problem att bo kvar efteråt, eller så känns det bättre då. Stressa inte med sådana beslut.
Jag förstår att allt känns surt och trist och att ni känner att allt är någon annans fel, men ni har uppenbarligen inte undersökt vad ni köpt vilket är ert ansvar. Ni kunde/borde begärt en egen besiktning, ni kunde/borde haft en genomgång med säljarens besiktningsman. Det är lätt att vara efterklok och bli arg på de som påtalar problemen, men det hjälper inte. Tar ni tag i problemet får det att få det bra. Sen akn det psykologiskt vara ett problem att bo kvar efteråt, eller så känns det bättre då. Stressa inte med sådana beslut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Tagga ner lite. Jag förstår att vi alla är olika, men du upplevs posera med och identifiera dig med dina problem och motgångar snarare än att vilja lösa dem. Allt från att prata om självmord till att aldrig mer vilja ha hus efter att du upptäckt att världen inte lagt allt tillrätta åt dig.J Jayward skrev:
Skärp dig, fundera på vad du kan göra snarare än vad andra inte gjort och sätt igång och lös lite problem.
När ni har kontakt med er jurist kan det vara bra att känna till den lagstiftning som gäller, Jordabalken. I kapitel 4, paragraf 19, anges kriterier för vilka fel som kan anses så allvarliga att de kan ge ersättning ( kallas ofta dolda fel, även om den termen inte finns i lagstiftningen). Så här står det bland annat.
”Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).”
Om ni väljer att gå vidare juridiskt ör det troligt att er säljare eller säljarens försäkringsbolag kommer att hänvisa till detta. För hus med källare är de fel som ni upptäckt förekommande och borde därför ha upptäckts vid en sådan undersökning som krävs för denna typ av fastighet.
Ni är nog inne på rätt väg när ni tänker att ni renoverar fastigheten så att problemen hanteras. Sedan kan ni avgöra vilket boende som passar er långsiktigt. Det finns många fördelar med eget hus, men det innebär också ett stort ansvar , det kommer säkert andra problem. Vill man undvika detta är lägenhet kanske ett alternativ.
”Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).”
Om ni väljer att gå vidare juridiskt ör det troligt att er säljare eller säljarens försäkringsbolag kommer att hänvisa till detta. För hus med källare är de fel som ni upptäckt förekommande och borde därför ha upptäckts vid en sådan undersökning som krävs för denna typ av fastighet.
Ni är nog inne på rätt väg när ni tänker att ni renoverar fastigheten så att problemen hanteras. Sedan kan ni avgöra vilket boende som passar er långsiktigt. Det finns många fördelar med eget hus, men det innebär också ett stort ansvar , det kommer säkert andra problem. Vill man undvika detta är lägenhet kanske ett alternativ.
Sätt in en fläkt som suger ut luft från källaren till utomhus, då får du undertryck i källaren och ingen mögellukt tar sig till övriga huset.
Riv ut allt mögligt i källaren, golv/väggar.
Renovera klart dina badrum och annat du vill göra i övriga huset.
Renovera källaren på rätt sätt som NI vill ha det när tillfälle och ekonomisk möjlighet finns.
Lev livet
Renovera källaren på rätt sätt som NI vill ha det när tillfälle och ekonomisk möjlighet finns.
Lev livet
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller med! Det här är lösbart med lite hårt jobb och smarta lösningar och det behöver inte kosta skjortan om du inte har bråttom. Mitt senaste projekt tog 14 månader innan det var klart. Men då hade jag verkligen ingen stress och kunde göra saker i min takt. Hade jag behövt ha det klart på 3 månader hade det kostat det 3-dubbla.L LantbrukarN skrev:Sätt in en fläkt som suger ut luft från källaren till utomhus, då får du undertryck i källaren och ingen mögellukt tar sig till övriga huset.
Lev livet
Tack alla för er hjälp och vissa som valde att attackera mig. Pratade nyss med förra ägaren och vi har löst det. Har inte sovit något i 24 timmar så äntligen kan jag sova i lugn ägaren har valt att stå för kostnaden efter lite dödshot hit och ditt. Antingen blir det dolda fel som täcker försäkringen eller så blir det förra ägarenT-dog skrev:
Håller med! Det här är lösbart med lite hårt jobb och smarta lösningar och det behöver inte kosta skjortan om du inte har bråttom. Mitt senaste projekt tog 14 månader innan det var klart. Men då hade jag verkligen ingen stress och kunde göra saker i min takt. Hade jag behövt ha det klart på 3 månader hade det kostat det 3-dubbla.
Va det möglet som dötts hotadesJ Jayward skrev:Tack alla för er hjälp och vissa som valde att attackera mig. Pratade nyss med förra ägaren och vi har löst det. Har inte sovit något i 24 timmar så äntligen kan jag sova i lugn ägaren har valt att stå för kostnaden efter lite dödshot hit och ditt. Antingen blir det dolda fel som täcker försäkringen eller så blir det förra ägaren