Hej.
Har köpt ett hus där det framkommit att taket har läkt in vatten sommaren -05, nu takpapp lades på i samband med detta.
Nu har jag rivit ur innertaken och det ser ut som på bilderna.
Jag har ingen erfarenhet eller kunskap om dessa saker, vad ska jag göra?
Är det ingen fara?
Anticimex tar 3700 för att mäta fukten i området.
Snubben på försäkringsbolaget var trevlig och förklarade att 98% av fallen tar dem inte dessa skador trots dolda fel.
Vad ska jag göra?
Vänliga hälsningar
Har köpt ett hus där det framkommit att taket har läkt in vatten sommaren -05, nu takpapp lades på i samband med detta.
Nu har jag rivit ur innertaken och det ser ut som på bilderna.
Jag har ingen erfarenhet eller kunskap om dessa saker, vad ska jag göra?
Är det ingen fara?
Anticimex tar 3700 för att mäta fukten i området.
Snubben på försäkringsbolaget var trevlig och förklarade att 98% av fallen tar dem inte dessa skador trots dolda fel.
Vad ska jag göra?
Vänliga hälsningar
Mäta fukten kan du lätt göra själv genom att köpa en fuktmätare för några hundralappar.
Svårt att se på bilderna men skadan ser ganska begränsad ut?
För egen del hade jag nog "bara" bytt ut de skadade delarna, lär inte vara så dyrt. För det är ingen aktiv läcka?
T.ex
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-Universal-Humid-fuktmatare-tra/p/36-9317
Svårt att se på bilderna men skadan ser ganska begränsad ut?
För egen del hade jag nog "bara" bytt ut de skadade delarna, lär inte vara så dyrt. För det är ingen aktiv läcka?
T.ex
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-Universal-Humid-fuktmatare-tra/p/36-9317
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej, och välkommen..
Börjar med att beklaga den uppkomna situationen.
Är det kallvind ovan, så upp där och undersök om det finns pågående läckage och blöt isolering
Vill du inte själv, så kolla med någon anhörig/kompis.
Även andra orsaker, som bristande ventilation/kondensering kan ge skador.
Inte helt ovanligt att det ser ut så här när man river ner ett innertak.
Har det gjorts några besiktningar i samband med köpet?
Är det kallvind ovan, så upp där och undersök om det finns pågående läckage och blöt isolering
Hej och tack för svar.GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Jag har skurit lite hål på plasten och isoleringen är torr så jag har svårt att se att det är något pågående då det har varit en del snö som har smält undan och jag tänker att det borde vara fuktigt om det läcker.
Det är ett "platt" tak så något större vindsutrymme finns nog inte.
Det finns inte heller några luckor upp dit.
Vid besiktningen besiktigades inte taket till följd av avsaknad av luckor.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Som sagt, köp en enkel fuktmätare. Den här kan mäta utan att dui behöver göra hål i plasten:
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777
Biltema till det priset kanske inte har fantastisk mätnogrannhet (en proffsvariant kostar nog två nollor ytterligare). Men om man jämför mellan tydligt torrt ställe så ger den en trovärdig indikation.
Andra billiga mätare mäter med två nålar som skall köras in i materialet. De där med kula skickar in radiovågor som reflekteras olika i torrt eller fuktigt material.
Om vi antar att det har torkat, så kan man nog bara låta det vara.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777
Biltema till det priset kanske inte har fantastisk mätnogrannhet (en proffsvariant kostar nog två nollor ytterligare). Men om man jämför mellan tydligt torrt ställe så ger den en trovärdig indikation.
Andra billiga mätare mäter med två nålar som skall köras in i materialet. De där med kula skickar in radiovågor som reflekteras olika i torrt eller fuktigt material.
Hej och tack.H hempularen skrev:Som sagt, köp en enkel fuktmätare. Den här kan mäta utan att dui behöver göra hål i plasten:
[länk]
Det svarta, är inte det mögel som lever även om det är torrt?
Jag tänker att mögel växer och blir bara mer och mer hela tiden.
Vänliga hälsningar.
Aha, det är ett parallelltak. Det finns ju alltid risker med det, så se efter yttertaket noga.J jesperiuppsala skrev:Hej och tack för svar.
Jag har skurit lite hål på plasten och isoleringen är torr så jag har svårt att se att det är något pågående då det har varit en del snö som har smält undan och jag tänker att det borde vara fuktigt om det läcker.
Det är ett "platt" tak så något större vindsutrymme finns nog inte.
Det finns inte heller några luckor upp dit.
Vid besiktningen besiktigades inte taket till följd av avsaknad av luckor.
Som skrivits innan, så är det torrt så låt det vara.
Vill inte skrämma, men första bilden (med mörkare inslag) kan indikera att det har varit ex. möss på besök.
Så såg det ut när vi hade problem, och bytte delar av vår isolering.
Tack.GoForIt skrev:
Aha, det är ett parallelltak. Det finns ju alltid risker med det, så se efter yttertaket noga.
Som skrivits innan, så är det torrt så låt det vara.
Vill inte skrämma, men första bilden (med mörkare inslag) kan indikera att det har varit ex. möss på besök.
Så såg det ut när vi hade problem, och bytte delar av vår isolering.
Kan mycket väl ha varit möss på besök då innertaket jag rev var någon typ av gummi liknande duk där det rasade massa små kulor jag misstänkte var musskit.
Är det mörka kiss från mössen skrämmer inte det mig mer än mögel, eller borde det göra det? 😂
Det värsta är väl om någon dör där, och ligger och luktar..J jesperiuppsala skrev:
Möss på vinden är bland det värsta jag vet. De skall hållas utanför huset.
Det är ju 20 år sedan det läckte in vatten. Ganska självklart att det har torkat nu. Det tyckt inte ens ha möglat, utan bara blivit vattenskadat. Köp en ny isoleringsskiva, samt en ny bit av skivmaterial. Lite plast, och tejp, så är det klart. Gör du det själv så handlar det om mindre än 1000kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden