K karlmb skrev:
Så:
Fantastiskt. Tack.

Ny fråga.

Hur justerar jag in dragbegränsaren på bästa sätt, det blev en kwz 150.
Kör pelletsen på läge 3, dvs 12 kw.

L lillefar skrev:
Ny fråga.

Lambdasond...
Mem det går ganska bra att välja effekt (matning) på pelletsen (ska du verkligen köra 12 kW, det låter som stora förluster om du inte har en stor panna och dessutom för korta gångtider?), sedan börjar du med rätt lite drag och öppnar upp sakta tills ingen svart rök syns. Detta tar nog några timmar om du vill göra det bra.
Man kan även använda rökgastemp som indikator. Inte över 120 grader ut från pannan typ.

L lillefar skrev:
Ny fråga.

Kör pelletsen på läge 3, dvs 12 k
L lillefar skrev:
Ny fråga.

bästa sättet är att mäta i hålet där vattenslangen ska sitta. Näst bästa sättet är att öppna överst eldstaluckan så pass att du får ner fingrarna. Om du bränner dig har du strypt för mycket. Om du kolla på luckan så står de hur många mm vikten ska låsas i för tex -15 Pa. Lägg dig mellan -10<-15 Pa.

Vattenslangen?

K karlmb skrev:
Lambdasond...
Mem det går ganska bra att välja effekt (matning) på pelletsen (ska du verkligen köra 12 kW, det låter som stora förluster om du inte har en stor panna och dessutom för korta gångtider?), sedan börjar du med rätt lite drag och öppnar upp sakta tills ingen svart rök syns. Detta tar nog några timmar om du vill göra det bra.
Man kan även använda rökgastemp som indikator. Inte över 120 grader ut från pannan typ.
Läge 3 på janfire. Kanske till och med är 15 kwh? Osäker.

Men innan jag kan mäta, finns det nått mellan tummen och pekfingret som man kan skruva in den på.

L lillefar skrev:
Läge 3 på janfire. Kanske till och med är 15 kwh? Osäker.

Men innan jag kan mäta, finns det nått mellan tummen och pekfingret som man kan skruva in den på.
Om huset inte är jättestort hade jag kört på 1an då, typ 5 kW.

K karlmb skrev:
Vattenslangen?
Uppe på brännaren ser du ett litet hål där slangen till bakbrandsskyddet ska sitta. Där kan du mäta undertrycket om du kan låna en mätare för undertryck. Likaså om du tar en tändsticka eller tändare och öppnar en lucka fram på panna så du får en liten glipa. Då ska lågan snällt följa med in.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag ställer verkligen 1000 frågor och är så tacksam för alla svar.

Om jag bara ska köra en mellan tummen och pekfingret inställning på dragbegränsaren.

Har läst att ca 12 pa är ett bra mått för pellets. Men hur ställer jag in begränsannaren till 12 pa?

L lillefar skrev:
Jag ställer verkligen 1000 frågor och är så tacksam för alla svar.

Om jag bara ska köra en mellan tummen och pekfingret inställning på dragbegränsaren.

Har läst att ca 12 pa är ett bra mått för pellets. Men hur ställer jag in begränsannaren till 12 pa?
Läs i instruktionerna till KWZ. Finns en enkel skala att utgå från. (Var muttern ska sitta).

K karlmb skrev:
Läs i instruktionerna till KWZ. Finns en enkel skala att utgå från. (Var muttern ska sitta).
Står tom på etiketten på ventilen på min.

Allt är på tyska på min. 🤣

Kan man ställa in den fel så att det ökar förbränningen?

Nu har jag den på 12 pa, dvs 12 mm från luckan.

Tycker den är öppen hela tiden.
Ska det vara så?

L lillefar skrev:

Ska det vara så?
Du ska elda efter rökgastempen, har du ingen rökgasmätare, så köp en, inte en digital från billiga varuhuset.
vid vedeldning så är lämplig temp ca 220 C , inte säker med pellets nu, på tempen. Men det brukar vara att 1 meter ner i skorsten 180 C, för att det inte ska bli kondens i skorstenen. Tempmätaren ska sitta i röret strax efter pannan, lite på ovansidan och då borras ett hål och den sätts bara rakt ner i det.

• Gilla
lillefar
  • Laddar…
Har förstått att det är viktigt, och det ska jag såklart fixa.

L lillefar skrev:

Ska det vara så?
Grejen med dragbegränsaren är att släppa in luft i rökkanalen för att sänka draget i pannan. Om den är stängd så sänker den inte draget.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.