Byggahus.se

Nykomling med frågor, måla huset vitt

1. E
    Medlem · västergötland · 9 inlägg

enchantix

Medlem
    Hej!

Håller på och renoverar vårt hus och har en mängd frågor. Hoppas jag nu navigerar rätt på detta för mig nya forum och har placerat frågan under rätt ämne :).

Vi bor i ett 70-talshus i 1½-plansmodell som initalt är brunt. Nedre delen är tegel och övre är trä. Vi har bytt de flesta fönstren och de är i originalfärg (elitfönster, tror det använder sig av någon antikvit nyans). Det är ej aktuellt att måla om dessa för oss. I färgaffären råder man oss att satsa på en kritvit nyans både till tegel och träpanelen och ev välja någon antracitgrå till någon list, plåtdelarna osv.

Jag är rädd att det kommer att bli "för vitt" om man väljer en obruten nyans och att fönster och dörrar kommer se smutsiga ut då den färgen innehåller lite gult.

Hur har ni gjort och finns det tom någon som har bildlänkar så skulle jag hoppa högt av glädje. Är tacksam för alla eventuella tips..

Detta hus påminner lite om vårt:
    http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-skarphagen-karrhagen-norrkopings-kommun-hogbygatan-40-1746275

2. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 585 inlägg

vojma

Medlem
    Om ni väljer en annan färg på foder och andra avgränsande detaljer så kommer man inte att se att fönsterna inte är kritvita.

Skulle tro att fönsterna är målade i 0502-Y som är en standardkulör för snickerier.

3. E
    Medlem · västergötland · 9 inlägg

enchantix

Medlem

Tack Vojma!

Ja, det är säkert 0502-y precis som du beskriver då det är standardkulör på fönster och dörrar. Tyvärr har vi inget foder på vissa av fönstren och dörrarna så planen var att köra vitt rätt av (förutom hängrännor, plåt och överliggaren) men det kanskeinte blir så bra?

Likaså funderade jag över om man bör ha exakt samma nyans på tegeldelen som träpanelen... provmålade ena gaveln med en cremefärgad nyans men den ser smutsig ut så det känns säkrast att köra på helvitt. är dock lite orolig att det ska sticka i ögonen.

tack för ditt svar!

4. M
    Medlem · västra götaland · 133 inlägg

Majjijann

Medlem
    Jag tycker det låter lurigt.

Tegel och trä är olika material med olika ytstruktur. Detta kommer inte gå att måla bort, man kommer se skillnad även om de målas i samma kulör. Jag skulle därför välja att framhäva olikheten istället med olika kulör på tegel och trä.

Även om det inte finns foder kanske det är enkelt att måla en smal ram runt fönstren för att separera det gulaktiga från det vita?
    Eller så väljer man inte vitt utan någon annan färg som inte kommer se konstig ut bredvid de gulaktiga fönstren.

Jag skulle inte vilja måla ett helt hus för att när jag är klar inse att det ser för jäkligt ut eftersom fönstren inte målats. Då skulle jag hellre valt en annan kulör eller från början ställt mig in på att måla även fönster.

Lycka till!

5. Jojx81
    Medlem · Västragötaland · 173 inlägg

Jojx81

Medlem
    Vi valde "kalkvit" till vår fasad (alltså lite gulare än råvit) Det blev jättesnyggt, men då har vi bara trä.

6. F
    Medlem · södemanland · 701 inlägg

Freddy_kruger

Medlem
    Gör ett färgprov!

7. P
    Medlem · Kronoberg · 797 inlägg

Pongu

Medlem
    Ljusgrått trä och vitt tegel med någon list i någon mörkare nyans?

8. B
    Medlem · Stockholms · 2 200 inlägg

byggankan

Medlem
    Säger precis som Freddy_kruger. Ta hem ett färgprov och provmåla. Om ni köper färg från t.ex. alcros butik så kan de komma hem till er och titta på huset och hjälpa till med förslag och blanda färgprover tills ni blir nöjda (är säkert samma sak med andra butiker men det är Alcro vi har tagit hjälp av).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.