Y Yamaha89 skrev:
Ok.. Man monterar aldrig rökrör på annat vis än vertikalt. Är man för nära brännbart på platsen där kaminen önskar bli monterad får man lösa det med vinklar (dyrare) eller så monteras kamin på en annan plats.
Det finns mindre nogräknade yrkesmän inom alla yrken.

Jag skrev en möjlig anledning till varför skorstenen inte är lodrät.

Vad har du för förslag till varför skorstenen inte är lodrät?

Y
Demmpa Demmpa skrev:

Vad har du för förslag till varför skorstenen inte
Demmpa Demmpa skrev:

Vad har du för förslag till varför skorstenen inte är lodrät?
Ja antagligen har man arbetat utan vattenpass o punktlaser vad annars

S Snurrespratt skrev:
Nej du. Då har du inte förstått varför man gör det.
Plåt upp till nock på plåttak. Gummiduk på tak med pannor

Y Yamaha89 skrev:
Att de

Vad fyller butyltejpen i framkant för funktion? Jag monterar NVI:s produkter och denna finns ej. Är man orolig att fukt/snö ska tryckas in och upp över underbeslaget eller kondens ovanifrån monterar man ju ett kondensskydd på underbeslaget, dock gillar ej vissa sotare det vid takbjälklag då de hävdar att det blir för varmt.
"alu-duken" som vi kallar den ovanför överbeslagetlaget som är klistrad mot takpannorna borde däremot varit bredare.tejpen
Y Yamaha89 skrev:
Att de

Vad fyller butyltejpen i framkant för funktion? Jag monterar NVI:s produkter och denna finns ej. Är man orolig att fukt/snö ska tryckas in och upp över underbeslaget eller kondens ovanifrån monterar man ju ett kondensskydd på underbeslaget, dock gillar ej vissa sotare det vid takbjälklag då de hävdar att det blir för varmt.
"alu-duken" som vi kallar den ovanför överbeslagetlaget som är klistrad mot takpannorna borde däremot varit bredare.
Tejpen är för yrsnö enligt anvisningen. Blir dock inte snyggt med den 😬 Premodul kör inte på samma sätt med diffduken under/på underbeslaget som Nvi gör

Företaget i fråga har varit och rättat till alla fel, och till slut blev vi nöjda och glada kaminägare!

B BosseLasseJonte skrev:
Företaget i fråga har varit och rättat till alla fel, och till slut blev vi nöjda och glada kaminägare!
Inga bilder på det slutliga utförandet så vi kan få se hur det skulle sett ut från början?

Höjd skorsten för att komma över knocken ordentligt. Takplattorna ligger dikt an efter nya trappsteg.

• 20260821_074227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260821_074212.jpg
    Skapa konto
  • 20260821_074202.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.