28 564 läst ·
46 svar
29k läst
46 svar
Nyinstallerad kamin och skorsten, takpannorna ser inte korrekta ut
Den huven ser så misshandlad ut att de lär får göra om hela jobbet.
1) Kontakta igen och påpeka alla felen du fått till dig här i tråden.
2) vägrar de fortfarande har du två alternativ.
a) långa vägen är att ta in besiktningsman, få protokoll, skicka det och vägrar de då fortfarande så är det via ARN. Dock är ju risken att de hellre tar svarta listan än åtgärdar.
b) korta vägen är att kontakta någon annan och göra om hela jobbet, och se detta som läropengar. En ny huv kostar i runda slängar 15000 kr inkl montage efter ROT.
1) Kontakta igen och påpeka alla felen du fått till dig här i tråden.
2) vägrar de fortfarande har du två alternativ.
a) långa vägen är att ta in besiktningsman, få protokoll, skicka det och vägrar de då fortfarande så är det via ARN. Dock är ju risken att de hellre tar svarta listan än åtgärdar.
b) korta vägen är att kontakta någon annan och göra om hela jobbet, och se detta som läropengar. En ny huv kostar i runda slängar 15000 kr inkl montage efter ROT.
Att deB BosseLasseJonte skrev:
Vad fyller butyltejpen i framkant för funktion? Jag monterar NVI:s produkter och denna finns ej. Är man orolig att fukt/snö ska tryckas in och upp över underbeslaget eller kondens ovanifrån monterar man ju ett kondensskydd på underbeslaget, dock gillar ej vissa sotare det vid takbjälklag då de hävdar att det blir för varmt.E egge80 skrev:Vad gäller plåten så är det en premodulskorsten och det är så här det skall vara !
I framkant sitter en butyltejp helt enligt monteringsavisning!
Någon klippning i framkant för att den skall trilla ner i dalarna är plåten för kort för, så även den är rätt och riktig, enligt monteringsanvisning
Däremot har man missat att få skruven att dra i nederkant och det ser inget vidare ut
"alu-duken" som vi kallar den ovanför överbeslagetlaget som är klistrad mot takpannorna borde däremot varit bredare.
Yrsnö är min gissning, men jag håller med ser väldigt konstig ut och funktionen oviss men är så den skall monteras, även aluduken är i medskickad längdY Yamaha89 skrev:Att de
Vad fyller butyltejpen i framkant för funktion? Jag monterar NVI:s produkter och denna finns ej. Är man orolig att fukt/snö ska tryckas in och upp över underbeslaget eller kondens ovanifrån monterar man ju ett kondensskydd på underbeslaget, dock gillar ej vissa sotare det vid takbjälklag då de hävdar att det blir för varmt.
"alu-duken" som vi kallar den ovanför överbeslagetlaget som är klistrad mot takpannorna borde däremot varit bredare.
Gick de ej att montera takstegen mer till vänster närmare skorstenen för att slippa montera takbrygga? Hade varit billigare, snyggare och du hade fått ett bättre tak med mindre håligheter.B BosseLasseJonte skrev:
Att det blir en glipa mellan 2-kupiga takpannor är fullt normalt och jag har aldrig träffat en besiktningsman som anmärkt på det. Vet heller ingen som tar fram en vinkelslip för att få bort den glipa förutom flera experter i detta forum. Det är sån överkurs och huset har en underlagspapp som skyddar huset från kondensvatten och den lilla mängd snö som kan driva in.
Dock är det en del som inte ser bra ut på ditt tak, orkar inte förklara så bifogar lite bilder på hur det ska se ut.
PS. Ta det folk kommenterar med en nypa salt.
Mvh Rasmus, kaminmontör och fd. Takläggare.
Tack för input.Y Yamaha89 skrev:Gick de ej att montera takstegen mer till vänster närmare skorstenen för att slippa montera takbrygga? Hade varit billigare, snyggare och du hade fått ett bättre tak med mindre håligheter.
Att det blir en glipa mellan 2-kupiga takpannor är fullt normalt och jag har aldrig träffat en besiktningsman som anmärkt på det. Vet heller ingen som tar fram en vinkelslip för att få bort den glipa förutom flera experter i detta forum. Det är sån överkurs och huset har en underlagspapp som skyddar huset från kondensvatten och den lilla mängd snö som kan driva in.
Dock är det en del som inte ser bra ut på ditt tak, orkar inte förklara så bifogar lite bilder på hur det ska se ut.
PS. Ta det folk kommenterar med en nypa salt.
Mvh Rasmus, kaminmontör och fd. Takläggare.
Takstegen börjar så nära det går vårat uterum, dvs det går inte att gå rakt upp till skorstenen då uterummet är ivägen.
Vi bor i Skåne, så det kommer inte bli några virrvarr av snö allt för ofta. Däremot är det platt som bara den och det både regnar och blåser från alla håll och kanter i stabil vindstyrka.
Jag är ingen expert. Nyss köpt ett hus. Köper kamin med allt vad det innebär för ca 100.000 och vill egentligen bara att det blir bra. Ser kanske mer amatörmässigt ut än vad det är. Jag vet ju inte.
Däremot - sotaren var på besök, skorstenen från kaminen inomhus är inte helt rak. Ingen inspektionslucka har inatallerats- vilket montörerna påpekade att "det vill sotaren kanske ha".
Min spontana tanke är att det är inte varje dag jag lägger ut 100.000. Säljer man en produkt, eller tjänst så någonstans bör det väl finnas en yrkesstolthet att göra det bra. Jag menar inte att man ska göra det där lilla extra. Men min känslan nu är ju att de har gjort de fär lilla mindre i varje steg.
Bild på "inspektionsluckan" jag drog till med när sotaren ville ha tillgång...
Bild på hur rak skorstenen är inomhus.
Bra summerat, jag instämmer.F Fideliox skrev:Om jag hade varit ts hade jag frågat följande:
1. Det är stora springor vid en del pannor som man tätat jättefult med butyl eller nåt. Springorna är för stora.
[bild]
2. Flera försök med att sätta en skruv på högersidan? Ser ju inte klokt ut.
[bild]
3. Nån tätningstejp eller något på framsidan? Sitter inte ens jämt.
[bild]
4. Plåt ej anpassad efter pannorna och pannor ej jackade för plåten.
[bild]
[bild]
Be dom skicka riktiga hantverkare som får göra om det. Har dom inga så kanske anlita en riktig firma och skicka fakturan till fuskbyggarna.
Att skorstenen lutar kan bero på var ni ville ha kaminen & var den fick placeras med tanke på avstånd till vägg(ar) i förhållande till var bjälkar/takstolar är placerade.
Om de olika måtten kolliderar med varandra så är det något som säljare/montör bör diskutera med köparen om.
Det finns några olika sätt att tackla det problemet, tex, välja en annan plats för kaminen (och skorstenen), sidoförflytta skorstenen med två böjar, växla av bjälken/takstolen.
Om de olika måtten kolliderar med varandra så är det något som säljare/montör bör diskutera med köparen om.
Det finns några olika sätt att tackla det problemet, tex, välja en annan plats för kaminen (och skorstenen), sidoförflytta skorstenen med två böjar, växla av bjälken/takstolen.
Blr inte vara ett problem. 18cm betongvägg, 11cm betongtak.Demmpa skrev:
Att skorstenen lutar kan bero på var ni ville ha kaminen & var den fick placeras med tanke på avstånd till vägg(ar) i förhållande till var bjälkar/takstolar är placerade.
Bör kunna förflyttas någon cm hit eller dit i min värld.
Låter dyrt. Jag kom undan med ca 65 tkr för en Contura, skorsten, taket anpassat, installerat och takstege på yttertaket. Godkänt av den lokala sotaren (han var där också under bygget och gav råd, bl.a. hur han ville ha takstegen). I Skåne…B BosseLasseJonte skrev:
93.000 med bygganmälan och sotare.S Snurrespratt skrev:
Våran Contura står dock för 51% av slutpriset. Dvs 47.000 för kamin 46.000 för installation, skorstenen, bygganämlan och sotare.
7.000 av dessa är då pga av betong i varenda vägg och tak...
Dock verkar vi ju inte vara klara ännu...
Ja, litet fel att jämföra direkt. Vi har olika variabler i hur husen är beskaffade. Kommer dock ihåg att skorstenen i sig var märkligt dyr.B BosseLasseJonte skrev: