37 127 läst ·
141 svar
37k läst
141 svar
Nyinstallation solceller 2024 - pris per kW
Jag tycker kanske att du skall börja med att surfa in på Checkwatts hemsida och läsa deras ”frågor & svar”. Det spelar ingen roll vilken installatör du tar, dom kan ljuga och hitta på bäst fan dom vill om vilka ersättningar det blir men i det blir ändå lika mycket betalt om dom skruvar upp samma eller likvärdig utrustning. Det enda som kan variera din ersättning är vilket elhandelsbolag du väljer. Hade du haft dina batterier idag och haft Tibber som leverantör så hade din ersättning denna dag varit strax under 12kr. Du kan ju räkna på det och se vad det ger för avbetalningstid.A anis16 skrev:Absolut, det är därför jag skriver här. Jag vet ju inte övrig omständigheter för exempelanläggningen som dragit in ~38' de senaste 12 månader, dvs var i Sverige etc. Självklart har de tagit en anläggning som hade bästa ersättningen som exempeldata för senaste 12 mån och med 10kWh batteri/vxl-riktare etc. 1:1 med vad jag blivit offererad.
Googlar jag runt bland andra återförsäljare så hittar jag exempel som liknar det jag räknar på (med text om att det varit ovanligt bra senaste tiden) och med ROI på under två år. Några exempel på andra återförsäljares exempel:
[länk]
[länk]
Om vi ska räkna pessimistiskt med den siffran som du nämnde som max avkastning så ligger batteriets ROI på strax under 3 år vilket fortfarande är bättre än någon solpanel jag kan skruva upp på huset. Jämför jag med tidigare solcellsofferter så har dessa varit på 8 år ROI med fortsatt skattereduktion.
Som jag skrev tidigare så villkoras jag av att det ska vara förberett för inkoppling av solceller för att få gröna skatteavdraget vilket det kommer vara. Sedan står det inget om när solceller måste börja monteras men troligtvis kommer jag göra det inom närmaste åren -> syftet med avdraget uppfyllt.
Så du menar att Checkwatts något mer nyanserade 17' per år för 5kW FCR-stödtjänst är fel också?F fsn skrev:Jag tycker kanske att du skall börja med att surfa in på Checkwatts hemsida och läsa deras ”frågor & svar”. Det spelar ingen roll vilken installatör du tar, dom kan ljuga och hitta på bäst fan dom vill om vilka ersättningar det blir men i det blir ändå lika mycket betalt om dom skruvar upp samma eller likvärdig utrustning. Det enda som kan variera din ersättning är vilket elhandelsbolag du väljer. Hade du haft dina batterier idag och haft Tibber som leverantör så hade din ersättning denna dag varit strax under 12kr. Du kan ju räkna på det och se vad det ger för avbetalningstid.
Nej, det låter inte orimligt men man skall ha med sig att den siffran är lite dopad av sommaren -23 och man kanske skall vara medveten om att om det mycket väl kan bli 20% lägre än deras prognos som endast är baserad på de två eller tre senaste årens medel.A anis16 skrev:
Jag bara presenterade en ögonblicksbild hur det ser ut just nu. Hade du haft ditt batteri och Tibber som leverantör hade du inklusive imorgon fått in hela 565kr för Oktober.
Och nu har Skatteverket kommit med ett förtydligande i slutet av November där dom backar på det och inte betalar ut några bidrag om det inte samtidigt installeras solceller, alternativt att det finns sen tidigare.A anis16 skrev:Angående grön skatteavdrag vid installation av endast batteriet så står det faktiskt följande på skatteverkets hemsida:
Eftersom installation av ett system för lagring av egenproducerad el är att anse som en separat installation kan utbetalning medges för installationen även om solcellerna som ska producera elen ännu inte har installerats. Det avgörande är avsikten att systemet ska användas för att lagra egenproducerad el och att solceller därför kommer att installeras.
[länk]
Det är i linje med brevet jag har från skatteverket.
Vi sitter och funderar på att installera en anläggning just nu, för oss blir det inget batteri denna gång då vi bara har ett grönt avdrag, så solceller först, sedan batteri nästa år. De intressanta offerterna vi har fått har sett ut som nedan (några andra som var orimligt dyra), vi lutar åt den första anläggningen då det är ganska stor skillnad i pris för en liten produktionsökning.
JA Solar 405W
29 paneler, 11.745 kWp,
Uppskattad produktion: 10370kWh
Sungrow 3-fas hybrid, 10kw
125 383kr (efter avdrag)
-----------------------
Longi Mono Black Frame 440W
29 paneler, 12.76 kWp
Uppskattad produktion: 11320kWh
Sungrow Inverter 10kW
140 410 (efter avdrag)
JA Solar 405W
29 paneler, 11.745 kWp,
125 383kr (efter avdrag)
-----------------------
29 paneler, 12.76 kWp
Sungrow Inverter 10kW
140 410 (efter avdrag)
Ganska bra priser.HiddenDingo skrev:
Vi sitter och funderar på att installera en anläggning just nu, för oss blir det inget batteri denna gång då vi bara har ett grönt avdrag, så solceller först, sedan batteri nästa år. De intressanta offerterna vi har fått har sett ut som nedan (några andra som var orimligt dyra), vi lutar åt den första anläggningen då det är ganska stor skillnad i pris för en liten produktionsökning.
JA Solar 405W
29 paneler, 11.745 kWp,
125 383kr (efter avdrag)
-----------------------
29 paneler, 12.76 kWp
Sungrow Inverter 10kW
140 410 (efter avdrag)
Jag har fått offert på 120 000 kr för
20 paneler à 405 W, 8,1 kWp
Produktion: 7,22 MWh
Sungrow 10 kW växelriktare
9,6 kW batteri.
Använder ni nästan max avdrag för två personer för den offerten? Hade vi haft två avdrag hade ett batteri varit intressant men som det är nu maxar batteriet avdraget, sedan får vi inget för solcellerna, och då blev offerterna 35-50k dyrare (så klart) vilket gjorde kalkylen ganska dålig.N NoiseMaker skrev:
Jo, nu har de täppt till det. Aldrig får man ha nått roligt. Blir ett gäng paneler vid samma installation nu.F fsn skrev:
Det finns en del formuleringar som är intressant i den nya ställningstagandet...
Ja, två maxade avdrag.HiddenDingo skrev:
Vi fick en tredje offert som var OK men dyr, efter lite prutande blev den accepterad från vår sida och vi får därför nedan anläggning.
DMEGC 495W, Black - Premium
27 paneler, 13.365 kWp
Uppskattad produktion: 11794 kWh
143 151 (efter avdrag, 10 700 per installerad KW)
DMEGC 495W, Black - Premium
27 paneler, 13.365 kWp
Uppskattad produktion: 11794 kWh
143 151 (efter avdrag, 10 700 per installerad KW)
Jag har en offert på 8,9 kWp plus hybridväxelriktare. För 104 kSEK. Före avdrag.
Det blir då 11,7 kSEK/kWp före avdrag.
Växelriktaren gissar jag ligger på 35 kSEK på stan. Då blir det ca 3.1 kSEK/panel. Och det är väl där dom ligger. Men detta är inkl installation så den verkar dom inte ta så mycket för.
En förklaring är nog att jag har med batteri i offerten också. Och det vill dom ha 130k för. För 6.6 kWh. Verkar ligga på 4.6 kW nominell discharge. Kan gå upp i 5.7kW men vet inte hur länge.
På stan (i utlandet) ligger det batteriet på 56 kSEK inkl moms. Så det verkar vara här dom lägger alla kostnader och eventuell vinst. Påslaget borde vara ca 70k här.
Jag skulle kanske tacka ja till solanläggningen och nej till batteriet.
Men det går dom nog inte med på. Inte utan prisändring.
Jag tror i sig att panelpriserna dyker lite mer. Finns stor utbyggd produktionskapacitet och marknaden borde väl avklinga lite med att elpris i Europa är lägre nu när det inte är +30 trasiga kärnkraftverk.
Men pris på paneler kanske inte går ned så mycket mer på ett tag. Producenterna ska ju gå runt också. Någonstans drar dom väl ned produktionen.
På sikt kommer tandemceller med klart högre verkningsgrad. Men det verkar vara några år bort.
Och så Na jon batterier. Men billiga sådana för hushåll är nog också en bra bit bort.
Växelriktaren gissar jag ligger på 35 kSEK på stan. Då blir det ca 3.1 kSEK/panel. Och det är väl där dom ligger. Men detta är inkl installation så den verkar dom inte ta så mycket för.
En förklaring är nog att jag har med batteri i offerten också. Och det vill dom ha 130k för. För 6.6 kWh. Verkar ligga på 4.6 kW nominell discharge. Kan gå upp i 5.7kW men vet inte hur länge.
På stan (i utlandet) ligger det batteriet på 56 kSEK inkl moms. Så det verkar vara här dom lägger alla kostnader och eventuell vinst. Påslaget borde vara ca 70k här.
Jag tror i sig att panelpriserna dyker lite mer. Finns stor utbyggd produktionskapacitet och marknaden borde väl avklinga lite med att elpris i Europa är lägre nu när det inte är +30 trasiga kärnkraftverk.
Men pris på paneler kanske inte går ned så mycket mer på ett tag. Producenterna ska ju gå runt också. Någonstans drar dom väl ned produktionen.
På sikt kommer tandemceller med klart högre verkningsgrad. Men det verkar vara några år bort.
Och så Na jon batterier. Men billiga sådana för hushåll är nog också en bra bit bort.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Tandem celler är passe. HJT cellerna är en trippel.D daVinci skrev:Jag har en offert på 8,9 kWp plus hybridväxelriktare. För 104 kSEK. Före avdrag.